Betrouwbare herhalingsopdrachten

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 27 dec 2011 om 17:48 (Nulde versie.)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…een vaste prijs project op basis van vele kleintjes beter dan ene grote.

✣  ✣  ✣

Je wilt een wederkerige duurzame emotionele verbintenis groeien tussen opdrachtgever en opdrachtnemer—een echte relatie.

Bij vele kleintjes beter dan ene grote ben je als opdrachtgever meestal goedkoper uit dan bij een groot project, eenvoudigweg omdat grotere projecten meer risico lopen en omdat er zaken gerealiseerd worden die achteraf niet zinnig blijken te zijn.

  • Voor de opdrachtnemer kunnen meerdere kortlopende opdrachten overkomen als een ‘risico’: na deze ontwikkelepisode kan de klant zonder omhaal stoppen met het (vervolg)project. In sommige situaties kan dat zelfs na elke sprint.

Echter, vele kleintjes beter dan ene grote nodigt beide partijen uit te investeren in een duurzame emotionele verbintenis, een echte relatie. Klant en projectontwikkelaar hebben beiden baat bij een vruchtbare relatie.

  • Als klant lijk je alle voordelen te genieten:
    • veranderingen in specificaties;
    • de mogelijkheid om eisen te laten vallen zodra ze onbelangrijk blijken te zijn;
    • beslissingen—op basis van echte opties en voortschrijdend inzicht—uitstellen tot het allerlaatsejuiste moment;
    • nooit teveel betalen; en
    • projecten die altijd op tijd zijn.
  • Als klant wordt je hier blijer van en gun je meestal degenen die aanleiding zijn voor die blijdschap vervolgopdrachten.
  • Als klant krijg je gedurende de projectontwikkeling en het gebruik van het systeem vaak zinnige ideeën voor verbeteringen en uitbreidingen. Hierdoor is het vervolgproject vaak groter dan voordat je het systeem gebruikte.

Op lange termijn wint dus iedereen.

Daarom:

Omarm als klant en projectontwikkelaar het principe van vele kleintjes beter dan ene grote en investeer in de wederzijdse relatie. Gun als klant de projectontwikkelaar bij bewezen diensten mogelijke vervolgopdrachten. Koester als ontwikkelaar de gedachte dat door zien is geloven je het vertrouwen van de klant wint, en daarme de kans op vervolgopdrachten aanzienlijk vergroot.

✣  ✣  ✣

Door de verwachte toename aan werk kan het zin hebben daar proactief mee om te gaan en het ontwikkelteam tegen het einde van de ontwikkelepisode vast uit te breiden en de nieuwe leden op snelheid te brengen. Als klant kan je hiertoe tijdig een intentieverklaring voor afgeven.


✣  ✣  ✣