Eigenschap:Daarom in één regel

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Daarom in één regel:

  • is een eigenschap van type String;
Showing 100 pages using this property.
K
1) Zeg wat de ander concreet heeft gedaan; 2) vertel wat je voelt; en 3) maak duidelijk aan welke behoefte is voldaan.  +
D
Accepteer het voorstel indien er tenminste één duim omhoog en geen naar beneden is.  +
G
Accepteer vrolijk elk idee dat binnenkomt, hoe vreemd ook. Ga voor kwantiteit.  +
S
Alleen degene met de spreekstok mag spreken.  +
B
Anonimiseer je idee een werp hem als vraag via een ‘boogbal’ in de dialoog.  +
S
Begin je geldsysteem zonder stroomgeld en voer dit pas na verloop van tijd in.  +
B
Begin met een puntige samenvatting en voer je gehoor stap voor stap in extase.  +
S
Behandel het doelsysteem intern als een verzameling gestapelde subsystemen, elk bouwend op de diensten van onderliggende lagen en diensten leverend aan bovenliggende lagen.  +
P
Beleg producteigenaarschap bij één persoon die beschikbaar en gekwalificeerd is én mandaat heeft.  +
S
Beloon de fout van de dag, week of maand.  +
K
Bepaal de volgorde van realisatie op basis van uitkomst en waardecreatie.  +
G
Bepaal gemeenschappelijke doelen en waarden die bijdragen aan iets groters dan de gemeenschap zelf.  +
C
Bepaal het doel, de beginselen, alle deelgevers en ontwerp een nieuw organisatorisch concept. Schrijf de grondwet, stumileer innovatieve praktijken en smeed een geheel.  +
G
Beperk het aantal parkeerplaatsen en de capaciteit van het gebouw tot 150 personen (en start op tijd met het vinden of bouwen van facilitaire uitbreiding).  +
B
Bereid een pecha kucha voor die het boeiende verhaal van een avonturier vertelt die van de huidige naar een nieuwe, betere situatie reist.  +
K
Bereid je zaken goed voor en trek een sprint met als doel kwartiermaken.  +
D
Bereken bij elke transactie de vertrouwensruimte op basis van omzet en de nultik.  +
G
Beschrijf het resultaat als een verhaal dat je af kunt vinken.  +
L
Beschrijf op één A4 de typische karaktereigenschappen, waarden en gewoontes van een typische afnemer van jouw product of dienst.  +
R
Besteed tijd aan de onderwerpen goed, beter, lering. puzzel en wens kort na een relevante gebeurtenis.  +
S
Beweeg mee met de anderen en prikkel ze met jouw wensen.  +
B
Bouw een toren met spaghetti, plankband en draad.  +
K
Breng alle krachten in kaart, waardeer, cluster en prioriteer ze.  +
V
Breng de hele olifant en de zin in beeld en vraag vervolgens “Hoe kunnen we…” en scherp dat aan met 2x2-vragen.  +
Breng het potentieel, de oplossingen, dissonantie, inzicht, blokkades en consolidatie in kaart.  +
C
Breng je idee naar buiten, publiceer idee en gat het meteen bouwen.  +
D
Co-creëer maximaal drie opgerekte doelen met elke drie toetsbare kernresultaten en houd elkaar er voortdurend scherp op.  +
A
Collect and cluster all arguments for and against in a tree-shaped structure on a single A3 sheet of paper.  +
L
Creëer een logo dat uitwisselbaarheid kenmerkt en vereist. Handhaaf die uitwisselbaarheid. Betaal de handhaving uit de contributie die je vraagt voor gebruik van het logo.  +
B
Creëer een minimale storingsbuffer en staak alle werkzaamheden zodra ze dreigt over te lopen.  +
R
Creëer een veilige plaats om te delen en geef alles een kans en beschouw elk idee als een vonk.  +
D
Deel alle relevantie informatie vrij en volledig en met iedereen, tenzij dit het vertrouwen schendt of de levensvatbaarheid en gezondheid schaadt of in gevaar brengt.  +
T
Deel je waardering, nieuwe informatie, puzzels, voorstellen en wensen met de ander.  +
G
Definieer een groots gevaarlijk gedurfd groepsdoel in lijn met de visie als kompas.  +
Z
Demonstreer wat je hebt gemaakt zodat je erachter komt wat je het best aan de volgende versie kan toevoegen.  +
U
Documenteer beginselen en praktijken voor al je kernactiviteiten in een begrijpelijke uitblinkgids.  +
P
Doe een experiment voor een bepaalde tijd en evalueer de resultaten.  +
T
Doe het juiste tot het maximum mogelijke en ga tot het uiterste waartoe je in staat bent.  +
L
Doe wat je zegt op zo'n manier dat anderen er een voorbeeld aan kunnen nemen.  +
V
Formeer en koester een kernteam, gepokt en gemazeld in agile & lean, dat aansprakelijk is voor het vloeiend en plezierig verlopen van projecten.  +
S
Formuleer tijdens de start van een brainstorm een inspirerend en prikkelend meetbaar doel als een vraag die ertoe doet.  +
V
Gebruik een modulair geldsysteem dat samenwerking en diversiteit verkiest boven concurrentie en efficiency.  +
S
Gebruik een seizoen als basis voor een ontwikkelepisode.  +
I
Gebruik idioom voor de naam van een parel en laat de taal zo stromen.  +
W
Gebruik levendige persona's als primaire organisatiestructuur.  +
V
Gebruik vijf stoelen en een spreekstok als rotonde voor een goed gesprek.  +
M
Gebruik zorgvuldig en spaarzaam metaforen.  +
E
Gedraag je als een zwerm bijen.  +
W
Geef de ontvanger de gelegenheid na afloop jouw resultaten te herwaarderen en stuur een overeenkomstige credit- of debetfactuur.  +
H
Geef de ontvanger de gelegenheid na afloop jouw resultaten te herwaarderen en stuur een overeenkomstige credit- of debetfactuur.  +
R
Geef elkaar meedogenvol terugkoppeling.  +
P
Geef iedereen ruimte voor 20 beelden van 20 seconden elk.  +
Giet je productvisie in een denkraam, waarna je het met vuur en vlam kunt uitstralen.  +
V
Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte  +
Hak grote projecten op in kleinere, minder riskante brokken.  +
S
Hef een kleine vergoeding voor het in bezit hebben van geld.  +
H
Huur een vaardige, idiomatische schrijver in die ter zake kundig is en zich richt op resultaten.  +
I
Integraal beslissingsproces op basis van consent en een meedogenloos liefdevolle leider die knopen doorhakt als de snelheid verloren dreigt te worden.  +
B
Investeer in een wederzijdse relatie tussen klant en projectontwikkelaar voor een duurzame emotionele verbintenis op basis van zien is geloven.  +
V
Isoleer functioneel specifieke eisen van het platform rigoureus.  +
A
Kies een inspirerend voorwerp ver buiten de context en associeer terug.  +
P
Kies een projectontwikkelaar met de kennis, kunde en ervaring in het domein van toepassing.  +
D
Kies en leef drie tot vijf waarden voor de groep of gemeenschap.  +
W
Kies ervoor om uit te stappen en bedank elkaar voor het vertrouwen en de samenwerking.  +
A
Kies tien interessante onderwerpen en associeer uitputtend nieuwe woorden als bloemblaadjes.  +
C
Kies voor een projectomvang net voorbij gaat aan de huidige ervaring van een op elkaar ingespeeld ontwikkelteam.  +
P
Kies voor een projectontwikkelaar die kennis, kunde en ervaring heeft met de doorslaggevende technologieën.  +
Z
Kies voor zelfselecterende teams van zeven plus of min twee leden. Splits bij de overgang van negen naar tien en fuseer zodra je onder de bijf komt.  +
G
Kijk met je voeten. Ga ter plekke kijken wat er gebeurt en stuur indien nodig bij.  +
A
Klop op elke deur en ‘recreëer’ je idee, werf vroege vogels en een lokale sponsor.  +
S
Koop een strippenkaart van een ZZP-er  +
V
Koop lokale munten met jouw, voor hen vreemde, geld.  +
I
Korte iteraties overtroeven de kwaliteit van iteraties.  +
B
Laat beslissingen op basis van instemming nemen door degenen die met de gevolgen ervan moeten leven.  +
V
Laat de betrokkenen je wens zien, horen, voelen, ruiken, proeven.  +
D
Laat de keuze los, dan komt de keuze vanzelf naar je toe.  +
F
Laat een gedeelte van de lokale heffingen in de eigen munt betalen om als volwaardig deelgever erkend te worden.  +
L
Laat een lokale sponsor een toegewijd kampioen identificeren en benoemen.  +
C
Laat gemeenteleden een belofte tot rentmeesterschap tekenen.  +
V
Laat het team in kleine groepen de voor hun belangrijkste werkafspraak noemen en stem vervolgens voor de vijf tot zeven belangrijkste. Houd elkaar vervolgens scherp op de werkafspraken.  +
B
Laat het team op vijf flipkaarten met titel Bang, Boos, Blij, Bedroefd en Boete hun ervaringen noteren.  +
O
Laat iedereen die om welke reden dan ook opstaat ervolgens op een andere plaats gaan zitten.  +
S
Laat iedereen in stilte tenminste vijf ideeën opschrijven en schuif het blad dan door naar de volgende.  +
Laat iedereen naar eigen inzicht een vast aantal punten verdelen over de verschillende keuzes.  +
F
Laat kleine groepen het effect van begrippen zoals dialoog, debat, onderzoek, pleidooi, conversatie, twist, begrip en verdediging onderzoeken.  +
Laat leerlingen elkaar onderwijzen.  +
D
Las een dialoog in zodra het moeilijk wordt en wissel elkaars visies en standpunten uit terwijl iedereen actief luistert en wil begrijpen.  +
F
Leer de formule van zelfvertrouwen uit je hoofd en herhaal hem dagelijks.  +
P
Leer pareltaal spreken.  +
Leg je toe op het ambacht van parelvissen en koester en cultiveer de parels die je zo vindt.  +
Lever elke sprint gerealiseerde wensen op en bepaal de nieuwe voor de komende sprint.  +
S
Maak de resultaten zo snel mogelijk openbaar onder passende licentievoorwaarden.  +
B
Maak een boom of hiërarchie van doelen en laat die je keuzes bepalen.  +
G
Maak een lijst van glasheldere acceptatiecriteria.  +
A
Maak een lijst van álle kwesties.  +
Z
Maak een ‘rivierverhaal’ van richting, betekenis, nut en lust van jouw voorstel.  +
G
Maak grafische notulen die een praatplaat vormen.  +
O
Maak je product onredelijk goed. Doe gewone dingen ongewoon goed.  +
L
Maak je product zelfverklarend en nodig uit tot experimenteren.  +
V
Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik een beeldspraak.  +