Eigenschap:Daarom in één regel
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Daarom in één regel:
- is een eigenschap van type String;
C
Breng je idee naar buiten, publiceer idee en gat het meteen bouwen. +
D
Co-creëer maximaal drie opgerekte doelen met elke drie toetsbare kernresultaten en houd elkaar er voortdurend scherp op. +
A
Collect and cluster all arguments for and against in a tree-shaped structure on a single A3 sheet of paper. +
L
Creëer een logo dat uitwisselbaarheid kenmerkt en vereist. Handhaaf die uitwisselbaarheid. Betaal de handhaving uit de contributie die je vraagt voor gebruik van het logo. +
B
Creëer een minimale storingsbuffer en staak alle werkzaamheden zodra ze dreigt over te lopen. +
R
Creëer een veilige plaats om te delen en geef alles een kans en beschouw elk idee als een vonk. +
D
Deel alle relevantie informatie vrij en volledig en met iedereen, tenzij dit het vertrouwen schendt of de levensvatbaarheid en gezondheid schaadt of in gevaar brengt. +
T
Deel je waardering, nieuwe informatie, puzzels, voorstellen en wensen met de ander. +
G
Definieer een groots gevaarlijk gedurfd groepsdoel in lijn met de visie als kompas. +
Z
Demonstreer wat je hebt gemaakt zodat je erachter komt wat je het best aan de volgende versie kan toevoegen. +
U
Documenteer beginselen en praktijken voor al je kernactiviteiten in een begrijpelijke uitblinkgids. +
P
Doe een experiment voor een bepaalde tijd en evalueer de resultaten. +
T
Doe het juiste tot het maximum mogelijke en ga tot het uiterste waartoe je in staat bent. +
L
Doe wat je zegt op zo'n manier dat anderen er een voorbeeld aan kunnen nemen. +
V
Formeer en koester een kernteam, gepokt en gemazeld in agile & lean, dat aansprakelijk is voor het vloeiend en plezierig verlopen van projecten. +
S
Formuleer tijdens de start van een brainstorm een inspirerend en prikkelend meetbaar doel als een vraag die ertoe doet. +
V
Gebruik een modulair geldsysteem dat samenwerking en diversiteit verkiest boven concurrentie en efficiency. +
S
Gebruik een seizoen als basis voor een ontwikkelepisode. +
I
W
Gebruik levendige persona's als primaire organisatiestructuur. +
V
Gebruik vijf stoelen en een spreekstok als rotonde voor een goed gesprek. +
M
E
Gedraag je als een zwerm bijen. +
W
Geef de ontvanger de gelegenheid na afloop jouw resultaten te herwaarderen en stuur een overeenkomstige credit- of debetfactuur. +
H
Geef de ontvanger de gelegenheid na afloop jouw resultaten te herwaarderen en stuur een overeenkomstige credit- of debetfactuur. +
R
Geef elkaar meedogenvol terugkoppeling. +
P
Geef iedereen ruimte voor 20 beelden van 20 seconden elk. +
Giet je productvisie in een denkraam, waarna je het met vuur en vlam kunt uitstralen. +
V
Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte +
Hak grote projecten op in kleinere, minder riskante brokken. +
S
Hef een kleine vergoeding voor het in bezit hebben van geld. +
H
Huur een vaardige, idiomatische schrijver in die ter zake kundig is en zich richt op resultaten. +
I
Integraal beslissingsproces op basis van consent en een meedogenloos liefdevolle leider die knopen doorhakt als de snelheid verloren dreigt te worden. +
B
Investeer in een wederzijdse relatie tussen klant en projectontwikkelaar voor een duurzame emotionele verbintenis op basis van zien is geloven. +
V
Isoleer functioneel specifieke eisen van het platform rigoureus. +
A
P
Kies een projectontwikkelaar met de kennis, kunde en ervaring in het domein van toepassing. +
D
Kies en leef drie tot vijf waarden voor de groep of gemeenschap. +
W
Kies ervoor om uit te stappen en bedank elkaar voor het vertrouwen en de samenwerking. +
A
Kies tien interessante onderwerpen en associeer uitputtend nieuwe woorden als bloemblaadjes. +
C
Kies voor een projectomvang net voorbij gaat aan de huidige ervaring van een op elkaar ingespeeld ontwikkelteam. +
P
Kies voor een projectontwikkelaar die kennis, kunde en ervaring heeft met de doorslaggevende technologieën. +
Z
Kies voor zelfselecterende teams van zeven plus of min twee leden. Splits bij de overgang van negen naar tien en fuseer zodra je onder de bijf komt. +
G
A
Klop op elke deur en ‘recreëer’ je idee, werf vroege vogels en een lokale sponsor. +
S
Koop een strippenkaart van een ZZP-er +
V
Koop lokale munten met jouw, voor hen vreemde, geld. +
I
Korte iteraties overtroeven de kwaliteit van iteraties. +
B
Laat beslissingen op basis van instemming nemen door degenen die met de gevolgen ervan moeten leven. +
V
Laat de betrokkenen je wens zien, horen, voelen, ruiken, proeven. +
D
Laat de keuze los, dan komt de keuze vanzelf naar je toe. +
F
Laat een gedeelte van de lokale heffingen in de eigen munt betalen om als volwaardig deelgever erkend te worden. +
L
Laat een lokale sponsor een toegewijd kampioen identificeren en benoemen. +
C
Laat gemeenteleden een belofte tot rentmeesterschap tekenen. +
V
Laat het team in kleine groepen de voor hun belangrijkste werkafspraak noemen en stem vervolgens voor de vijf tot zeven belangrijkste. Houd elkaar vervolgens scherp op de werkafspraken. +
B
Laat het team op vijf flipkaarten met titel Bang, Boos, Blij, Bedroefd en Boete hun ervaringen noteren. +
O
Laat iedereen die om welke reden dan ook opstaat ervolgens op een andere plaats gaan zitten. +
S
Laat iedereen in stilte tenminste vijf ideeën opschrijven en schuif het blad dan door naar de volgende. +
Laat iedereen naar eigen inzicht een vast aantal punten verdelen over de verschillende keuzes. +
F
Laat kleine groepen het effect van begrippen zoals dialoog, debat, onderzoek, pleidooi, conversatie, twist, begrip en verdediging onderzoeken. +
Laat leerlingen elkaar onderwijzen. +
D
Las een dialoog in zodra het moeilijk wordt en wissel elkaars visies en standpunten uit terwijl iedereen actief luistert en wil begrijpen. +
F
Leer de formule van zelfvertrouwen uit je hoofd en herhaal hem dagelijks. +
P
Leg je toe op het ambacht van parelvissen en koester en cultiveer de parels die je zo vindt. +
Lever elke sprint gerealiseerde wensen op en bepaal de nieuwe voor de komende sprint. +
S
Maak de resultaten zo snel mogelijk openbaar onder passende licentievoorwaarden. +
B
Maak een boom of hiërarchie van doelen en laat die je keuzes bepalen. +
G
Maak een lijst van glasheldere acceptatiecriteria. +
A
Maak een lijst van álle kwesties. +
Z
Maak een ‘rivierverhaal’ van richting, betekenis, nut en lust van jouw voorstel. +
G
Maak grafische notulen die een praatplaat vormen. +
O
Maak je product onredelijk goed. Doe gewone dingen ongewoon goed. +
L
Maak je product zelfverklarend en nodig uit tot experimenteren. +
V
Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik een beeldspraak. +
L
Moedig zoveel diversiteit aan en standaardiseer de successen op het juiste moment. +
D
Neem 10 minuten ruimte voor reflectie aan het einde van elke dag. +
H
Omarm holacratie als besturingssysteem en consent als belsissingsproces. +
R
Only allow items that are really ready to implement into a sprint. +
G
Ontwerp de chaorganisatie als een zwerm van personateams, elke zwerm gericht op een specifiek aadachtsgebied dat waarde creëert voor de klant. +
P
Ontwerp en gebruik een elegant, schaalvrij en platformneutraal protocol. +
W
Ontwerp nieuwe sociale en organisatorische structuren die het bereiken van het doel katalyseren. +
G
Ontwikkel een gemeenschappelijke woordenschat, in gewoon Nederlands. +
P
Ontwikkel en gebruik een samenhangend vlechtwerk pareltaal die leidt tot een helere situatie. +
S
Ontwikkel en visualiseer scenario's aan de hand van startformuleringen. +
P
Ontwikkel het voorstel samen met de klant. Dan is het veel meer een zakelijk gespreksverslag dan een aanbieding. +
Ontwikkel, gebruik en koester een gemeenschappelijke beeldtaal. +
Organiseer de teams rondom klantgerichte waardecreatie en laat ze klantgerichte zaken van het uiteindelijke product bouwen. +
W
Organiseer een café met tafels voor vier tot vijf personen met per tafel onderwerpen die er toe doen en bespreek die intensief in een paar ronden. +
S
Organiseer een dag en een plek waarop een groep van wikignomen een bak informatie verzamelt. +
Organiseer elke vier weken een staakhoudersessie +
F
Organize a few short and effective visits to other scrum teams, preferably outside your own company. +
O
D
Ploegleden kiezen hun vertegenwoordiger en de eersthogere cel wijst een functionele leider aan die samen deelnemen aan de besluitvorming in de eersthogere laag. +
R
Reageer op welk initiatief van de ander dan ook. +
S
Richt de training of educatie in als een serieus spel. +
T
Richt je naar TED's tien geboden. +
R
Schakel je verstand uit en schrijf op wat er in je op komt als kort verhaal meet een open einde. +
K
Schep een publieke ruimte door een serie korte betogen over een belangrijke kwestie te houden waarin verschillende opvattingen spelen. +
B
Schep vooraf de juiste verwachting met vragen en biedt achteraf ruimte om samenvattingen van vragen in verband te brengen met de rode draad. +