Essay: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (typo)
k (typo)
 
Regel 12: Regel 12:
Het onderwerp in het essay is van algemeen belang, maar je eigen kleuring staat voorop. De kunst is om het zo te schrijven dat de lezer enerzijds verleid wordt mee te denken met je, en anderzijds ook geprikkeld wordt om zelf na te denken en eeneiige poging te wagen om zich helder en trefzeker over het onderwerp uit te spreken.
Het onderwerp in het essay is van algemeen belang, maar je eigen kleuring staat voorop. De kunst is om het zo te schrijven dat de lezer enerzijds verleid wordt mee te denken met je, en anderzijds ook geprikkeld wordt om zelf na te denken en eeneiige poging te wagen om zich helder en trefzeker over het onderwerp uit te spreken.


#Vorm dus’s of trio’s.
#Vorm duo’s of trio’s.
#Per deelgroep, neem één van de gemeenschappelijke/opvallende kenmerken als uitgangspunt en onderzoeken of je daar ook anders tegenaan kunt kijken.
#Per deelgroep, neem één van de gemeenschappelijke/opvallende kenmerken als uitgangspunt en onderzoeken of je daar ook anders tegenaan kunt kijken.
#Schrijf een kort essay van pakweg 5 zinnen waarin deze dwarsdenkrichting stevig wordt neergezet.
#Schrijf een kort essay van pakweg 5 zinnen waarin deze dwarsdenkrichting stevig wordt neergezet.

Huidige versie van 3 apr 2017 om 07:09


…ondrezoek naar wat er écht toe doet.

✣  ✣  ✣

Je wilt uitgangspunten, verborgen vooronderstellingen en autoriteitsargumenten en al het andere wat in een dagelijks gesprek voor vanzelfsprekend wordt gehouden en die doorgaans impliciet blijven boven tafel krijgen. Kortom, unzeitgemäss en dwarsdenken, tegen de tijdgeest in.

Een essay is een ‘poging’, een probeersel. In een essay denkt de schrijver hardop na en probeert daarbij verschillende gedachtengangen uit. Hij denkt mee, denkt na en denkt ook tegen het gangbare denken in.

Je wilt uitgangspunten, verborgen vooronderstellingen en autoriteitsargumenten en al het andere wat in een dagelijks gesprek voor vanzelfsprekend wordt gehouden en die doorgaans impliciet blijven boven tafel krijgen. Kortom, unzeitgemäss en dwarsdenken, tegen de tijdgeest in.

Het essay is primair een oefening in dialoog met jezelf, met de ander in jezelf, met de vele anderen van wie je de opvattingen kent, opvattingen die doorklinken of nagalmen in je eigen gedachten en waarvan je in het essay de waarde van probeert te bepalen.

Het onderwerp in het essay is van algemeen belang, maar je eigen kleuring staat voorop. De kunst is om het zo te schrijven dat de lezer enerzijds verleid wordt mee te denken met je, en anderzijds ook geprikkeld wordt om zelf na te denken en eeneiige poging te wagen om zich helder en trefzeker over het onderwerp uit te spreken.

  1. Vorm duo’s of trio’s.
  2. Per deelgroep, neem één van de gemeenschappelijke/opvallende kenmerken als uitgangspunt en onderzoeken of je daar ook anders tegenaan kunt kijken.
  3. Schrijf een kort essay van pakweg 5 zinnen waarin deze dwarsdenkrichting stevig wordt neergezet.
    • Waar ‘ongehoorzaamheid’ bijvoorbeeld opduikt als kenmerk van authenticiteit, werd duidelijk gemaakt dat juist gehoorzaamheid een teken van echtheid was.
    • Waar in eerste instantie ‘intuïtie’ werd aangewezen als bron van echte kennis werd een pleidooi gehouden voor de realiteitszin van de ratio.
    • Tegen echtheid als een eigenschap van een voorwerp of uitspraak werd ingebracht dat echtheid geen eigenschap is, maar een machtsclaim: “Dit is echt waar”, “Dit is echt de laatste keer!”.
  4. Draag de essays kort voor in de deelgroepen. Je kunt er ook voor kiezen om dit in de plenaire groep te laten doen. Dat vormt dan een mooie afronding van het hele gesprek. En een goede opstap naar de borrel.

Daarom:

Verzamel alle informatie die meegenomen moet worden en schrijf een puntig essay.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣