Impact map: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nulde versie.)
 
(Behoeften: += voorbeelden + drie typen actoren)
 
(14 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Een {{p|impact map}} is een '''instrument voor strategische planning'''. Door gebruik van de {{p|impact map}} tijdens de ontwikkeling van producten:
+
{{Oester
*zie je door de bomen het bos en verdwaal je niet;
+
|stadium=Vonk
*richt je de activiteiten van teams op de gemeenschappelijke bedrijfsdoelen; en
+
|thema=Inzichten genereren
*maak je betere keuzes op basis van de wegenkaart (''roadmap'').
+
|context=je ontwikkelt een product.
 +
|wens in één regel=je wilt de (strategisch) juiste dingen doen
 +
|daarom in één regel=maak een impact map en beschrijf daarmee waarom, wie, hoe en wat
 +
|beeld=Impact-mapping-for-startups-3-638.jpg
 +
|wens=je wilt de (strategisch) juiste dingen doen
 +
|toelichting=Een {{p|impact map}} is de visualisatie van het bereik (''scope'') en haar onderliggende aannames, in samenwerking gecreëerd door senior technische en zakelijke mensen. Het is een ''mind-map'' die ontstaat tijdens een gesprek gefaciliteerd door het beantwoorden van de vragen:
 +
*Waarom?
 +
*Wie?
 +
*Hoe?
 +
*Wat?
 +
|daarom=maak een impact map en beschrijf daarmee waarom, wie, hoe en wat
 +
}}
 +
Een {{p|impact map}} is een '''instrument voor strategische planning''' tijdens de ontwikkeling van producten.
 +
 
 +
De {{p|impact map}}:
 +
*toont je het bos, ondanks de bomen, en houdt je op het rechte pad;
 +
*richt alle activiteiten op de gemeenschappelijke bedrijfsdoelen;
 +
*helpt je betere keuzes te maken op basis van de wegenkaart (''roadmap'')
 +
*visualiseert de dynamische relatie tussen leveringsplannen en de wereld daaromheen;
 +
*vangt de belangrijkste aannames;
 +
*toont het bereik van het geheel;
 +
*helpt je met plannen en reageren op veranderingen;
 +
*voorziet in een wegenkaart voor levering van (deel)producten;
 +
*overzicht voor zakelijke sponsoren;
 +
*vermindert verkwisting door het voorkomen van ''scope creep'' en over-ontworpen oplossingen;
 +
*voorziet in focus voor opleveringen door de heldere context van de effecten die ze vermeed opleveren;
 +
*verbetert samenwerking door een gemeenschappelijke {{p|praatplaat}} voor zakelijke en technische mensen.
  
 
Een {{p|impact map}} kent een centraal doel en daaronder drie lagen.
 
Een {{p|impact map}} kent een centraal doel en daaronder drie lagen.
  
Centraal staat het ‘Waarom?’
+
Centraal staat het ‘'''Waarom?'''zodat '''iedereen''' weet waarom we de dingen doen die we doen.
 
*Waarom doen we dit?
 
*Waarom doen we dit?
 
*Welk doel streven we na?
 
*Welk doel streven we na?
 
**Bijvoorbeeld: 400.000 extra internationale bezoekers per jaar.
 
**Bijvoorbeeld: 400.000 extra internationale bezoekers per jaar.
 +
Zie ook {{pearl|objective_%26_key_results|objective & key results}}.
  
 
Die drie lagen zijn:
 
Die drie lagen zijn:
Regel 25: Regel 52:
 
#Wat? (welke resultaten, producteigenschappen en organisationele activiteiten kunnen we ontplooien om de effecten te bereiken?)
 
#Wat? (welke resultaten, producteigenschappen en organisationele activiteiten kunnen we ontplooien om de effecten te bereiken?)
 
#*Wat kunnen wij—als organisatie of team—doen om de gewenste effecten te sorteren?
 
#*Wat kunnen wij—als organisatie of team—doen om de gewenste effecten te sorteren?
 +
 +
==Waarom?==
 +
*Mensen op de werkvloer moeten de bedoeling van hun activiteiten weten om op de juiste manier op veranderende omstandigheden te kunnen reageren.
 +
*Onvoorziene omstandigheden zijn een gegeven van het leven.
 +
*Als een productmijlpaal of oplevering slaagt in haar bijdrage aan een zakelijk doel wordt dit gezien als succes, zelfs als er iets anders is opgeleverd dan oorspronkelijk beoogt.
 +
*Als een product exact oplevert wat oorspronkelijk is beoogt maar het bedrijfsdoel mist, wordt het gezien als een mislukking.
 +
*Het doel van een doel is:
 +
**plannen te kunnen bezinnen zodra nieuwe informatie beschikbaar komt;
 +
**duidelijk te maken waarom iets zinnig is (om te ontwikkelen);
 +
**om problemen duidelijk te maken, niet om de oplossing te verduidelijken
 +
*Druk het effect van) doelen uit in geld (¥€$).
 +
Voorbeelden van doelen:
 +
*Begin volgend jaar starten met handelen in Brazilië.
 +
*Conversie met 20% laten groeien binnen drie maanden.
 +
 +
==Wie? (''actoren'')==
 +
De eerste schil vangt de actoren die de uitkomsten en de effecten kunnen beïnvloeden.
 +
 +
Onderzoek bij de actoren de individuele doelen, behoeften en drijfveren van mensen. Hoe scherper je dit hebt, hoe groter de hefboomwerking en duidelijkheid.
 +
 +
===Krachten===
 +
*Mensen hebben allemaal hun eigen doelen, wensen, frustraties, voorkeuren.
 +
*Meerdere belanghebbenden resulteren in een complex krachtenveld dat met elkaar in balans gebracht en gelijkgericht dient te worden.
 +
*Producten werken altijd in een—vaak complexe—context, nooit in een vacuüm.
 +
De {{p|impact map}}:
 +
*brengt het krachtenveld in kaart;
 +
*helpt met het in de juiste volgorde doen van de dingen.
 +
 +
===Behoeften & Drijfveren===
 +
*Intellectueel—de behoefte om te weten
 +
*Esthetisch—de behoefte aan balans
 +
*Praktisch—de behoefte om te helpen
 +
*Individueel—de behoefte (of macht) om te scheppen
 +
*Traditioneel—de behoefte aan orde
 +
 +
===Doelen en wensen===
 +
*Wat probeert de gebruiker te verwezenlijken?
 +
*Waarom?
 +
**Wat is de waarde of uitkomst?
 +
**Wat is de waarde uitgedrukt in ¥€$, nu en over de managementhorizon?
 +
 +
===''Pain or gain''===
 +
*Wat is er te:
 +
**minimaliseren;
 +
**maximaliseren;
 +
**creëren;
 +
**elimineren?
 +
 +
===Emotioneel===
 +
Wat maakt de gebruiker van het product:
 +
*Bang
 +
*Boos
 +
*Blij
 +
*Bedroefd
 +
*Boete (schuldig)
 +
 +
===Behoeften===
 +
*'''Functioneel'''—wat is er nodig om het werk te doen?
 +
**Kan ik het sneller, makkelijker, veiliger, goedkoper, beter?
 +
*'''Persoonlijk'''—hoe wil de gebruiker zich voelen terwijl ze het werk uitvoert?
 +
**Vaardig, zelfverzekerd, stoer.
 +
*'''Sociaal'''—hoe willen gebruikers worden waargenomen terwijl ze het werk uitvoeren?
 +
**Kijk mij toch eens met mijn iPhone.
 +
 +
===Drie typen actoren===
 +
Belangrijke actoren zijn degenen die het succes belangrijk kunnen beïnvloeden. Er zijn drie types actoren:
 +
#'''Primaire actoren''' waarvan de doelen worden vervuld, zoals de spelers van een spelsysteem of Mike Smit van de marketingafdeling.
 +
#'''Secundaire actoren''' die diensten leveren, zoals het fraude preventieteam of jongeren onder de 18 jaar met een mobiel apparaat bij een concert.
 +
#'''Buitenbeetjes''' die een belang hebben in de gedragingen maar er geen direct voordeel van hebben of een dienst leveren, zoals regelaars, senior beslissers, of Apple iTunes winkel goedkeurders.
 +
Wees specifiek en vermijd algemene termen zoals ‘de gebruiker’—specifieke categorieën hebben verschillende behoeften, doelen en wensen.
 +
Doe je best om actoren in deze volgorde te definiëren: specifiek individu, {{p|levendige persona}}, rol of functie, groep of afdeling.
 +
 +
Zie ook {{p|levendige persona’s}}.
 +
{{Bron}}

Huidige versie van 17 dec 2015 om 15:23

Impact-mapping-for-startups-3-638.jpg


…je ontwikkelt een product.

✣  ✣  ✣

je wilt de (strategisch) juiste dingen doen

Een impact map is de visualisatie van het bereik (scope) en haar onderliggende aannames, in samenwerking gecreëerd door senior technische en zakelijke mensen. Het is een mind-map die ontstaat tijdens een gesprek gefaciliteerd door het beantwoorden van de vragen:

  • Waarom?
  • Wie?
  • Hoe?
  • Wat?

Daarom:

maak een impact map en beschrijf daarmee waarom, wie, hoe en wat

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣



Een impact map is een instrument voor strategische planning tijdens de ontwikkeling van producten.

De impact map:

  • toont je het bos, ondanks de bomen, en houdt je op het rechte pad;
  • richt alle activiteiten op de gemeenschappelijke bedrijfsdoelen;
  • helpt je betere keuzes te maken op basis van de wegenkaart (roadmap)
  • visualiseert de dynamische relatie tussen leveringsplannen en de wereld daaromheen;
  • vangt de belangrijkste aannames;
  • toont het bereik van het geheel;
  • helpt je met plannen en reageren op veranderingen;
  • voorziet in een wegenkaart voor levering van (deel)producten;
  • overzicht voor zakelijke sponsoren;
  • vermindert verkwisting door het voorkomen van scope creep en over-ontworpen oplossingen;
  • voorziet in focus voor opleveringen door de heldere context van de effecten die ze vermeed opleveren;
  • verbetert samenwerking door een gemeenschappelijke praatplaat voor zakelijke en technische mensen.

Een impact map kent een centraal doel en daaronder drie lagen.

Centraal staat het ‘Waarom?’ zodat iedereen weet waarom we de dingen doen die we doen.

  • Waarom doen we dit?
  • Welk doel streven we na?
    • Bijvoorbeeld: 400.000 extra internationale bezoekers per jaar.

Zie ook objective & key results.

Die drie lagen zijn:

  1. Wie? (wat zijn de actoren?)
    • Wie kunnen het gewenste effect:
      • bewerkstelligen?
      • belemmeren?
    • Wie zijn de klanten of gebruikers van ons product?
    • Wie worden er door ons product geraakt?
  2. Hoe? (welke effecten willen we bereiken?)
    • Hoe willen we dat het gedrag van onze actoren verandert?
    • Hoe kunnen ze ons helpen ons doel te bereiken?
    • Hoe kunnen ze ons belemmeren of verhinderen ons doel te bereiken?
  3. Wat? (welke resultaten, producteigenschappen en organisationele activiteiten kunnen we ontplooien om de effecten te bereiken?)
    • Wat kunnen wij—als organisatie of team—doen om de gewenste effecten te sorteren?

Waarom?

  • Mensen op de werkvloer moeten de bedoeling van hun activiteiten weten om op de juiste manier op veranderende omstandigheden te kunnen reageren.
  • Onvoorziene omstandigheden zijn een gegeven van het leven.
  • Als een productmijlpaal of oplevering slaagt in haar bijdrage aan een zakelijk doel wordt dit gezien als succes, zelfs als er iets anders is opgeleverd dan oorspronkelijk beoogt.
  • Als een product exact oplevert wat oorspronkelijk is beoogt maar het bedrijfsdoel mist, wordt het gezien als een mislukking.
  • Het doel van een doel is:
    • plannen te kunnen bezinnen zodra nieuwe informatie beschikbaar komt;
    • duidelijk te maken waarom iets zinnig is (om te ontwikkelen);
    • om problemen duidelijk te maken, niet om de oplossing te verduidelijken
  • Druk het effect van) doelen uit in geld (¥€$).

Voorbeelden van doelen:

  • Begin volgend jaar starten met handelen in Brazilië.
  • Conversie met 20% laten groeien binnen drie maanden.

Wie? (actoren)

De eerste schil vangt de actoren die de uitkomsten en de effecten kunnen beïnvloeden.

Onderzoek bij de actoren de individuele doelen, behoeften en drijfveren van mensen. Hoe scherper je dit hebt, hoe groter de hefboomwerking en duidelijkheid.

Krachten

  • Mensen hebben allemaal hun eigen doelen, wensen, frustraties, voorkeuren.
  • Meerdere belanghebbenden resulteren in een complex krachtenveld dat met elkaar in balans gebracht en gelijkgericht dient te worden.
  • Producten werken altijd in een—vaak complexe—context, nooit in een vacuüm.

De impact map:

  • brengt het krachtenveld in kaart;
  • helpt met het in de juiste volgorde doen van de dingen.

Behoeften & Drijfveren

  • Intellectueel—de behoefte om te weten
  • Esthetisch—de behoefte aan balans
  • Praktisch—de behoefte om te helpen
  • Individueel—de behoefte (of macht) om te scheppen
  • Traditioneel—de behoefte aan orde

Doelen en wensen

  • Wat probeert de gebruiker te verwezenlijken?
  • Waarom?
    • Wat is de waarde of uitkomst?
    • Wat is de waarde uitgedrukt in ¥€$, nu en over de managementhorizon?

Pain or gain

  • Wat is er te:
    • minimaliseren;
    • maximaliseren;
    • creëren;
    • elimineren?

Emotioneel

Wat maakt de gebruiker van het product:

  • Bang
  • Boos
  • Blij
  • Bedroefd
  • Boete (schuldig)

Behoeften

  • Functioneel—wat is er nodig om het werk te doen?
    • Kan ik het sneller, makkelijker, veiliger, goedkoper, beter?
  • Persoonlijk—hoe wil de gebruiker zich voelen terwijl ze het werk uitvoert?
    • Vaardig, zelfverzekerd, stoer.
  • Sociaal—hoe willen gebruikers worden waargenomen terwijl ze het werk uitvoeren?
    • Kijk mij toch eens met mijn iPhone.

Drie typen actoren

Belangrijke actoren zijn degenen die het succes belangrijk kunnen beïnvloeden. Er zijn drie types actoren:

  1. Primaire actoren waarvan de doelen worden vervuld, zoals de spelers van een spelsysteem of Mike Smit van de marketingafdeling.
  2. Secundaire actoren die diensten leveren, zoals het fraude preventieteam of jongeren onder de 18 jaar met een mobiel apparaat bij een concert.
  3. Buitenbeetjes die een belang hebben in de gedragingen maar er geen direct voordeel van hebben of een dienst leveren, zoals regelaars, senior beslissers, of Apple iTunes winkel goedkeurders.

Wees specifiek en vermijd algemene termen zoals ‘de gebruiker’—specifieke categorieën hebben verschillende behoeften, doelen en wensen. Doe je best om actoren in deze volgorde te definiëren: specifiek individu, levendige persona, rol of functie, groep of afdeling.

Zie ook levendige persona’s.








Feiten over Impact map
Daarom in één regelmaak een impact map en beschrijf daarmee waarom, wie, hoe en wat +
Is een parelImpact map +, Praatplaat +, Levendige persona + en Levendige persona’s +
ThemaInzichten genereren +
Wens in één regelje wilt de (strategisch) juiste dingen doen +