Impact map

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 17 dec 2015 om 12:39 (+= Wat is een {{p|impact map}}?)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…je ontwikkelt een product.

✣  ✣  ✣

je wilt de (strategisch) juiste dingen doen

Een impact map is de visualisatie van het bereik (scope) en haar onderliggende aannames, in samenwerking gecreëerd door senior technische en zakelijke mensen. Het is een mind-map die ontstaat tijdens een gesprek gefaciliteerd door het beantwoorden van de vragen:

  • Waarom?
  • Wie?
  • Hoe?
  • Wat?

Daarom:

maak een impact map en beschrijf daarmee waarom, wie, hoe en wat

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣



Een impact map is een instrument voor strategische planning. Door gebruik van de impact map tijdens de ontwikkeling van producten:

  • toont je het bos, ondanks de bomen, en houdt je op het rechte pad;
  • richt alle activiteiten op de gemeenschappelijke bedrijfsdoelen;
  • helpt je betere keuzes te maken op basis van de wegenkaart (roadmap)
  • visualiseert de dynamische relatie tussen leveringsplannen en de wereld daaromheen;
  • vangt de belangrijkste aannames;
  • toont het bereik van het geheel;
  • helpt je met plannen en reageren op veranderingen;
  • voorziet in een wegenkaart voor levering van (deel)producten;
  • overzicht voor zakelijke sponsoren;
  • vermindert verkwisting door het voorkomen van scope creep en over-ontworpen oplossingen;
  • voorziet in focus voor opleveringen door de heldere context van de effecten die ze vermeed opleveren;
  • verbetert samenwerking door een gemeenschappelijke praatplaat voor zakelijke en technische mensen.

Een impact map kent een centraal doel en daaronder drie lagen.

Centraal staat het ‘Waarom?’

  • Waarom doen we dit?
  • Welk doel streven we na?
    • Bijvoorbeeld: 400.000 extra internationale bezoekers per jaar.

Die drie lagen zijn:

  1. Wie? (wat zijn de actoren?)
    • Wie kunnen het gewenste effect:
      • bewerkstelligen?
      • belemmeren?
    • Wie zijn de klanten of gebruikers van ons product?
    • Wie worden er door ons product geraakt?
  2. Hoe? (welke effecten willen we bereiken?)
    • Hoe willen we dat het gedrag van onze actoren verandert?
    • Hoe kunnen ze ons helpen ons doel te bereiken?
    • Hoe kunnen ze ons belemmeren of verhinderen ons doel te bereiken?
  3. Wat? (welke resultaten, producteigenschappen en organisationele activiteiten kunnen we ontplooien om de effecten te bereiken?)
    • Wat kunnen wij—als organisatie of team—doen om de gewenste effecten te sorteren?

Wie? (actoren)

Onderzoek bij de eerste schil de doelen, behoeften en drijfveren van mensen. Hoe scherper je dit hebt, hoe groter de hefboomwerking.

  • Behoeften & Drijfveren
    • Intellectueel—de behoefte om te weten
    • Esthetisch—de behoefte aan balans
    • Praktisch—de behoefte om te helpen
    • Individueel—de behoefte (of macht) om te scheppen
    • Traditioneel—de behoefte aan orde
  • Doelen en wensen
    • Wat probeert de gebruiker te verwezenlijken?
    • Waarom?
      • Wat is de waarde of uitkomst?
      • Wat is de waarde uitgedrukt in ¥€$, nu en over de managementhorizon?
  • Pain or gain
    • Wat is er te:
      • minimaliseren;
      • maximaliseren;
      • creëren;
      • elimineren?
  • Emotioneel—wat maakt de gebruiker:
    • Bang
    • Boos
    • Blij
    • Bedroefd
    • Boete (schuldig)
  • Behoeften
    • Functioneel—wat is er nodig om het werk te doen?
      • Kan ik het sneller, makkelijker, veiliger, goedkoper, beter?
    • Persoonlijk—hoe wil de gebruiker zich voelen terwijl ze het werk uitvoert?
      • Vaardig, zelfverzekerd, stoer.
    • Sociaal—hoe willen gebruikers worden waargenomen terwijl ze het werk uitvoeren?
      • Kijk mij toch eens met mijn iPhone.

Zie ook levendige persona’s.