Lean startup: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
 
k (→‎Leermijlpalen: refactor + typos)
Regel 33: Regel 33:
*Neem de '''gedragsvalidatietest''' van begin tot eind mee tijdens de ontwikkeling.
*Neem de '''gedragsvalidatietest''' van begin tot eind mee tijdens de ontwikkeling.
==Leermijlpalen==
==Leermijlpalen==
*Leermijlpalen verzekeren zinnige plannen van aanpak en optimaal rendement van je investeringen.
*Leermijlpalen verzekeren
*Maak met behulp van een verhalenkaart (''story map'') een zo dun mogelijke edoch volledig functionele plak (slice)—dit is je MLP (Minimaal Levensvatbaar Product).
**zinnige plannen van aanpak; en
**optimaal rendement van je investeringen.
*Maak met behulp van een verhalenkaart (''story map'') een zo dun mogelijke edoch volledig functionele plak (''slice'')—dit is je MLP (Minimaal Levensvatbare Product).
*N.B. ''fully functional (e.g. skateboard)'' ≠ ''fully featured (e.g. camper)''
*N.B. ''fully functional (e.g. skateboard)'' ≠ ''fully featured (e.g. camper)''
*MLP:
*MLP:
**Het doel van een MLP is om het leerproces te starten, niet te stoppen.
**Het doel van een MLP is om het leerproces te starten, niet te stoppen.
**De MLP bestaat uit een verzameling verhalen (‘’user stories’’) die volledig functioneel is en leidt tot veranderd '''gedrag''' van de gebruiker. Kortom, als je een plak definieert in een MLP, wat is dan de aanname over de '''gedragsverandering''' die je verwacht van de gebruikers en belanghebbenden?
**De MLP bestaat uit een verzameling verhalen (''user stories'') die volledig functioneel is en leidt tot veranderd '''gedrag''' van de gebruiker. Kortom, als je een plak definieert in een MLP, wat is dan de aanname over de '''gedragsverandering''' die je verwacht van de gebruikers en belanghebbenden?
**'''minder is meer''': bij twijfel, vereenvoudig—de meeste intrapreneurs en productontwikkelaars overschatten hoeveel eigenschappen er in een MLP moeten zitten (om te leren) dramatisch;
**'''minder is meer''': bij twijfel, vereenvoudig—de meeste intrapreneurs en productontwikkelaars overschatten hoeveel eigenschappen er in een MLP moeten zitten (om te leren) dramatisch;
**elke eigenschap is een vorm van verkwisting;
**elke eigenschap is een vorm van verkwisting;
**[http://aardrock.com/just_say_no zeg gewoon nee]—onderdruk de verleiding om te veel te beloven en teveel te bouwen;
**[http://aardrock.com/just_say_no zeg gewoon nee]—onderdruk de verleiding om te veel te beloven, teveel te bouwen (en te weinig te leveren);
**verwijder elke eigenschap, proces, of inspanning die niet direct bijdraagt aan de lering die je zoekt.
**verwijder elke eigenschap, processtap of inspanning die niet direct bijdraagt aan de lering die je zoekt.
 
==Experimenteer==
==Experimenteer==
*Doe een écht experiment en dus volg de wetenschappelijke methode gegidst door je visie:
*Doe een écht experiment en dus volg de wetenschappelijke methode gegidst door je visie:

Versie van 16 nov 2015 21:07

LEAN Startup: Bouw → Meet → Leer ↻

  • De enige manier om te winnen is om sneller te leren dan alle anderen.

Doelen

  • Hoe ontvouwen we een duurzame zakelijke zin rondom de visie zodat we het zo lang mogelijk vol kunnen houden?
  • Hoe testen we onze aannames zo snel en goed mogelijk zodat we weten welke richting we inslaan en met zo min mogelijke inspanning (en dus geld) het grootst mogelijke effect sorteren?

Strategie

  • Rol van strategie:
    • uitpluizen wat de juiste vragen zijn
  • Strategie is gebaseerd op aannames:
    • verzamel een lijst van aannames (die jij en de belanghebbenden doen), bijvoorbeeld:
      • “de app trekt mensen naar het park"
      • “de app geeft mensen meer waar voor hun geld"
      • “de app brengt mensen met elkaar in contact"
      • “de app moedigt mensen aan de app aan anderen aan te bevelen"
      • “de app zorgt voor kortere wachttijden"
    • aannames vormen een superkracht voor de sprong in het diepe omdat het succes van de gehele onderneming erop rust.
    • test de meest riskante aannames eerst
    • Zoek naar:
      • analogieën—vergelijkbare zaken uit het verleden die werkten
        • walkman → ipod
      • antilogieën—zaken uit het verleden die (gedeeltelijk) faalden
        • video 2000, segway

Gevalideerd leren

  • Gevalideerd leren doen we door hypotheses te formuleren en die systematisch te toetsen en op basis van werkelijk gedrag van gebruikers van je product op de ingeslagen weg door te gaan of een koerswijziging in te zetten (zwenken).
  • Je hebt uitgebreid contact nodig met potentiële klanten en gebruikers om te ervaren (zien, horen, voelen) wat het product voor ze doet, zodat je hun behoeften en doelen begrijpt. Die lering vang je in een klantarchetypische of een persona.
  • Edwards Deming: de klant is de meest belangrijke deel van het productieproces. Daarom: richt al je energie exclusief op het produceren van uitkomsten die de klant als waardevol ervaart.
  • Onze hypothese over de klant of gebruiker bepaalt wat we als volgend werk naar binnen trekken. Elk ander werk is verkwisting.
  • Slordig werk toestaan in ons werk leidt onvermijdelijk tot buitensporige variatie hetgeen je impact en je voorspelbaarheid schaadt.
  • Zodra jouw experimenten gelijkgericht zijn aan wat klanten echt nodig hebben veranderen je experimenten hun gedrag ten goede.
  • Succesvolle zwenkingen herken je aan het feit dat ze in het algemeen veel productiever zijn dan de experimenten ervoor.
  • Slechte kwantitatieve resultaten dwingen je het fiasco te erkennen en verschaffen de motivatie, context en ruimte voor beter kwalitatief onderzoek. Dit onderzoek produceert nieuwe ideeën—nieuwe hypothesen—klaar voor de test en mogelijk leidend naar een nieuwe zwenking. Elke zwenking ontsluit nieuwe kansen voor verdere experimentering. En zo herhaalt zich deze lus.
  • Neem de gedragsvalidatietest van begin tot eind mee tijdens de ontwikkeling.

Leermijlpalen

  • Leermijlpalen verzekeren
    • zinnige plannen van aanpak; en
    • optimaal rendement van je investeringen.
  • Maak met behulp van een verhalenkaart (story map) een zo dun mogelijke edoch volledig functionele plak (slice)—dit is je MLP (Minimaal Levensvatbare Product).
  • N.B. fully functional (e.g. skateboard)fully featured (e.g. camper)
  • MLP:
    • Het doel van een MLP is om het leerproces te starten, niet te stoppen.
    • De MLP bestaat uit een verzameling verhalen (user stories) die volledig functioneel is en leidt tot veranderd gedrag van de gebruiker. Kortom, als je een plak definieert in een MLP, wat is dan de aanname over de gedragsverandering die je verwacht van de gebruikers en belanghebbenden?
    • minder is meer: bij twijfel, vereenvoudig—de meeste intrapreneurs en productontwikkelaars overschatten hoeveel eigenschappen er in een MLP moeten zitten (om te leren) dramatisch;
    • elke eigenschap is een vorm van verkwisting;
    • zeg gewoon nee—onderdruk de verleiding om te veel te beloven, teveel te bouwen (en te weinig te leveren);
    • verwijder elke eigenschap, processtap of inspanning die niet direct bijdraagt aan de lering die je zoekt.

Experimenteer

  • Doe een écht experiment en dus volg de wetenschappelijke methode gegidst door je visie:
    • Start met een hypothese die voorspellingen doet over wat je verwacht dat er gaat gebeuren
      • waardehypothese:
        • in welke behoefte voorziet je product en waaraan zie je dat (meten is weten; onderscheid actiegerichte metriek van ijdelheidsmetriek—aast op de zwakte van de menselijk geest )?
          • gebruikers:
            • gebruiken het product zelfs voor en na het bezoek
            • geven aan dat hun dag beter is juist door gebruik van de app
            • gebruiken de app tenminste X keer per dag (dus moet je dat meten en verzamelen)
      • groeihypothese:
        • hoe verspreid het product zich onder anderen en welke anderen, van vroege vogels tot massale adoptie?
          • gebruikers
            • tweeten erover
            • vertellen het elkaar
  • Onderzoek die voorspellingen empirisch—actief onderzoek naar directe of indirecte waarnemingen in gedragsverandering.

Meet

  • Doel
    • Meet rigoureus waar je nu bent en confronteer je met de harde waarheden die de beoordelingen onthullen.
    • Verzin experimenten die je vertellen hoe je jouw meetwaarden dichter bij de gewenste waarden uit je bedrijfsplan kunt krijgen.

Innovatieboekhouding

  • Innovatieboekhouding maakt helder wanneer je vastloopt of –zit en je een andere richting in dient te slaan.
  • Om te bewijzen dat je (ten goede) leert in drie stappen:
    1. gebruik een MLP om echte meetgegevens te verzamelen die je vertellen waar je nu staat—als je niet weet waar je nu bent is elke vorm van voortgangsmeting zinloos.
    2. Stem je onderneming met experimenten voortdurend af op je ideaal.
    3. Zwenk of ga door op de ingeslagen weg zodra je aankomt op een strategisch keuzemoment.
  • Als je goede voortgang boekt in de richting van je ideaal leer je op de juiste manier en gebruik je je leringen effectief.

Zwenken of doorstomen

  • De grootste vernietiger van creatief potentieel is doorstomen op basis van een ondoordachte beslissing. Zodoende beland je in het land van de levende doden. Hoe meer geld er in is gestoken, hoe moeilijker het is om te zwenken.
  • Zwenken—gestructureerde koerscorrectie ontworpen om een nieuwe fundamentele hypothese over het product, haar strategie en haar groeimotor te toetsen.
  • Zwenken of doorstomen wordt geïnformeerd door innovatieboekhouding.