Pecha kucha: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
 
(+= {{p|denkraam}} van 20 A4s aan de muur invullen met {{p|beyond bullet points}})
 
(11 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Oester
{{Oester
|stadium=
|beeld=
|proloog=
|context=je organiseert een {{p|wereldcafé}}, of een bijeenkomst over een bepaald thema.
|context=je organiseert een {{p|wereldcafé}}, of een bijeenkomst over een bepaald thema.
|wens in één regel=Zo veel mogelijk mensen hun ei kwijt laten kunnen binnen een vaste tijd.
|daarom in één regel=Geef iedereen ruimte voor 20 beelden van 20 seconden elk.
|beeld=Pecha-Kucha-Montreal.jpg
|wens=Je wilt een platform bieden waar zoveel mogelijk mensen hun ei kwijt kunnen aan het publiek en toch binnen de tijd blijven.
|wens=Je wilt een platform bieden waar zoveel mogelijk mensen hun ei kwijt kunnen aan het publiek en toch binnen de tijd blijven.
|toelichting=Pecha Kucha is Japans voor het geluid van een gesprek. Pecha Kucha Nights zijn verzonnen door Astrid Klein en Mark Dytham (Klein Dytham architecture) als een plek voor jonge ontwerpers om elkaar te ontmoeten, netwerken en hun werk aan het publiek te tonen in een informele setting.
|toelichting=Pecha Kucha is Japans voor het geluid van een gesprek. Pecha Kucha Nights zijn verzonnen door Astrid Klein en Mark Dytham (Klein Dytham architecture) als een plek voor jonge ontwerpers om elkaar in een informele setting te ontmoeten, netwerken en hun werk aan het publiek te tonen.


Want je weet het, geef iemand een microfoon en je zit er voor uren aanvast. Elke presentator krijgt de gelegenheid om 20 beelden te tonen, elk 20 seconden lang, voor een totaal van 6 minuten en 40 seconden aandacht voordat de volgende presentator van start gaat. Dit houdt presentaties puntig, de aandacht geboeid en meer mensen de kans om iets te laten zien.
Want je weet het, geef iemand een microfoon en je zit er voor uren aanvast. Elke presentator krijgt de gelegenheid om 20 beelden te tonen, elk 20 seconden lang, voor een totaal van 400 seconden (6 minuten en 40 seconden) aandacht voordat de volgende presentator van start gaat. Dit houdt presentaties puntig, de aandacht geboeid en meer mensen de kans om iets te laten zien.
|daarom=Geef elke spreker precies 40 beelden van elk 20 seconden de tijd om hun zegje te doen. Vraag elke bezoeker een kleine bijdrage (€5, €10) om eventuele kosten te dekken en de no-show te drukken. Laat elke spreker vooraf een titel en een {{p|minisage}} van de presentatie opsturen.
 
|nieuw=
Schrijf voor elke 20 seconden een {{p|minisage}}. Het blijkt dat een uitgesproken {{p|minisage}} telkens ongeveer 20 seconden duurt.
|epiloog=
 
|codeur={{mvs}}
Tijdens de voorbereiding helpt het vaak enorm is als je 20 A4s als {{p|denkraam}} aan de muur plakt en met {{p|beyond bullet points}} je verhaal in elkaar sleutelt.
 
[[Afbeelding:Pecha kucha.jpg|center]]
|daarom=Geef elke spreker precies 20 beelden van elk 20 seconden de tijd om hun zegje te doen. Vraag elke bezoeker een kleine bijdrage (€5, €10) om eventuele kosten te dekken en de no-show te drukken. Laat elke spreker vooraf een titel en een {{p|minisage}} van de presentatie opsturen.
|nieuw=Wil je wat losser in het proces zitten, overweeg dan een {{p|bliksempraat}}.
}}
}}
{{tag|open ruimte technologie}}


{{bron
 
|auteur=Steve Krug
*'''Timing is essentieel'''. Het moment waarop een volgende plaat verschijnt versterkt of verzwakt je verhaal. In het extreme geval maakt of breekt het je verhaal.
*{{p|brullende stilte}}} is ook een krachtig communicatiemiddel.
*'''Beperk de hoeveelheid informatie''' zodat je gehoor het kan blijven volgen. Een {{p|minisage}} van precies 50 woorden per slide blijkt te veel van het goede te zijn. Dus: schrijf een {{p|minisage}} per slide en reduceer die tot de helft (25 woorden).
*Vertel vooraf het '''doel''' van je verhaal.
Voordeel: de intensieve wijze van presenteren houd je wel bij de les.
{{Bron
|auteur=Astrid Klein
|vertaler={{mvs}}
|codeur={{mvs}}
|codeur={{mvs}}
|boek=
|pagina=
|pattern=pucha kucha
|pattern=pucha kucha
|web=http://www.pecha-kucha.org/
|web=http://www.pecha-kucha.org/
|titel=Pecha Kucha Night
|titel=Pecha Kucha Night
|vertaler={{mvs}}
}}
}}

Huidige versie van 5 dec 2018 om 13:38



Pecha-Kucha-Montreal.jpg


…je organiseert een wereldcafé, of een bijeenkomst over een bepaald thema.

✣  ✣  ✣

Je wilt een platform bieden waar zoveel mogelijk mensen hun ei kwijt kunnen aan het publiek en toch binnen de tijd blijven.

Pecha Kucha is Japans voor het geluid van een gesprek. Pecha Kucha Nights zijn verzonnen door Astrid Klein en Mark Dytham (Klein Dytham architecture) als een plek voor jonge ontwerpers om elkaar in een informele setting te ontmoeten, netwerken en hun werk aan het publiek te tonen.

Want je weet het, geef iemand een microfoon en je zit er voor uren aanvast. Elke presentator krijgt de gelegenheid om 20 beelden te tonen, elk 20 seconden lang, voor een totaal van 400 seconden (6 minuten en 40 seconden) aandacht voordat de volgende presentator van start gaat. Dit houdt presentaties puntig, de aandacht geboeid en meer mensen de kans om iets te laten zien.

Schrijf voor elke 20 seconden een minisage. Het blijkt dat een uitgesproken minisage telkens ongeveer 20 seconden duurt.

Tijdens de voorbereiding helpt het vaak enorm is als je 20 A4s als denkraam aan de muur plakt en met beyond bullet points je verhaal in elkaar sleutelt.

Pecha kucha.jpg

Daarom:

Geef elke spreker precies 20 beelden van elk 20 seconden de tijd om hun zegje te doen. Vraag elke bezoeker een kleine bijdrage (€5, €10) om eventuele kosten te dekken en de no-show te drukken. Laat elke spreker vooraf een titel en een minisage van de presentatie opsturen.

✣  ✣  ✣

Wil je wat losser in het proces zitten, overweeg dan een bliksempraat.


✣  ✣  ✣


  • Timing is essentieel. Het moment waarop een volgende plaat verschijnt versterkt of verzwakt je verhaal. In het extreme geval maakt of breekt het je verhaal.
  • brullende stilte} is ook een krachtig communicatiemiddel.
  • Beperk de hoeveelheid informatie zodat je gehoor het kan blijven volgen. Een minisage van precies 50 woorden per slide blijkt te veel van het goede te zijn. Dus: schrijf een minisage per slide en reduceer die tot de helft (25 woorden).
  • Vertel vooraf het doel van je verhaal.

Voordeel: de intensieve wijze van presenteren houd je wel bij de les.


Web: Pecha Kucha Night