Proef op de som

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 12 nov 2010 om 15:26 ({{p|omarm verandering}})
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…als ambassadeur raak je uitgeput door je pogingen alle zorgen en bezwaren van anderen tegen het idee te adresseren. Je hebt idee dat de bezwaren voorlopig nog wel even aan zullen houden.

✣  ✣  ✣

Sommige mensen voorzien in een oeverloze rij van bezwaren tegen je nieuwe idee—het zijn echte ideeënmoordenaars. Het is een schier onmogelijke taak om iedereen om en tevreden te krijgen voordat het nieuwe idee geadopteerd is. Je wilt er gewoon mee aan de slag. Niet lullen maar poetsen.

Edison zei het al: "Ik heb 1000 manieren gevonden om geen gloeilamp te maken."

Possibility is not determined by opinion, only by attempt.

Wees specifiek over de de tijd dat jij en anderen met het experiment aan de slag gaan. Doe een voorstel over hoe het succes van het idee na de proef op de som geëvalueerd wordt. Betrokkenen moeten het ervaren als een beperkt risico en het vertrouwen dat een vrijblijvend experiment is waar ze later niet aan vast zitten.

Hou de verschillende gezichtspunten van iedereen bij en verzeker dat de zorgen van iedereen meegenomen worden. Laat een kampioen scepticus het experiment nauwlettend volgen terwijl je telkens kracht put uit de formule voor zelfvertrouwen. Hardt je idee en maak het onoverwinnelijk met ideeënmoordenaar. Uiteindelijk vaar je met liefde, lef en leiderschap naar je bestemming.

Onthou dat des te meer je faalt, des te succesvoller het experiment. De meest succesvolle experimenten falen het ergst. Neem de ruimte voor reflectie zodat je van het experiment kan leren. omarm verandering en koester voortschrijdend inzicht.

Vertel een verhaal uit je woonplaats zodra je wat kleine successen boekt. Start een studiegroep om andere mogelijkheden te onderzoeken en te ontdekken.

Verwacht niet dat je iedereen meteen aan boord krijgt met dit beperkte experiment. Zo'n experiment is maar één manier om peil het water te doen. Het is de meest doeltreffende manier om innovatoren en vroege vogels te bereiken. En zelfs de taaie twijfelaars kunnen uiteindelijk het nieuwe idee waarderen en inzien hoe het hun werk en leven prettiger maakt.

Deze aanpak zorgt voor een steeds steviger fundament voor het nieuwe idee terwijl het de proef op de som doormaakt. De testperiode helpt potentiële gebruikers inzien hoe de innovatie in hun leven en werk kan passen. Dit plaatst jou in een betere positie om de aandacht te trekken van een lokale sponsor en zodoende de investeringen in het experiment te rechtvaardigen.

Karl Popper schreef over het verschil tussen een amoebe en Einstein in de evolutie:

Het verschil tussen een amoebe en Einstein is dat—hoewel beiden gebruik maken van de methode van vallen en opstaan—de amoebe een grondige afkeer heeft van gemaakte fouten terwijl Einstein juist geïntrigeerd wordt door gemaakte fouten. Hij spoort bewust zijn denkfouten op in de hoop iets te leren van die ontdekking en van de oplossing van die fouten.

Daarom:

Stel voor om het nieuwe idee voor een beperkte tijd als experiment uit te voeren en ervan te leren middels ruimte voor reflectie.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣


Bron: trial run uit Fearless Change, pagina 245.