Staakhoudersessie

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan mogelijk weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de ingebouwde browser printfunctionaliteit.


…een ambitieus project of traject waar veel geld in geïnvesteerd wordt en een team hard aan het werk is.

✣  ✣  ✣

Blij verrast en geïnspireerd te worden; én voortgang te volgen; én strategische en tactische keuzes kunnen maken op basis van voortschrijdend inzicht; én eventuele obstakels voor het team weg te nemen (waardoor ik eerder waar voor mijn geld krijg).

De staakhoudersessie

  • herinnert iedereen eraan dat we met ons allen een zaak runnen;
  • presenteert een zakelijk overzicht van de algemene prestaties van de afgelopen periode —meestal een maand of vier weken.
  • Teneinde:
    • blij verrast en geïnspireerd te worden; én
    • voortgang te volgen; én
    • strategische en tactische keuzes kunnen maken op basis van voortschrijdend inzicht; én
    • eventuele obstakels voor het team weg te nemen (waardoor ik eerder waar voor mijn geld krijg);
  • wil ik als staakhouder graag de delta’s (veranderingen) en trends t.o.v. de vorige keer zien en horen.

Concept Agenda Staakhoudersbijeenkomst

NOTA BENE—vertel de delta’s.
  1. Welkom—zodat iedereen graag aanschuift
    • Samenvatting aanwezigen.
  1. Ververs—zodat iedereen weer bij de les is
    • “Vorige keer hebben we ons tot doel gesteld …”
  2. OKRs—zodat iedereen in dezelfde algemene richting denken, durven en doen
    • Waar zit je t.o.v. je KRs?
  3. Team—zodat staakhouders ons leren kennen
    • Hoe ziet het team er nu uit?
    • Wat is er anders?
    • Capaciteit/beschikbaarheid (vakantie, ziekte).
  4. Metriek—zodat we het over objectieve, neutrale gegevens kunnen hebben
    • doorstroomvolume (#tickets/stories per week die in productie zijn genomen);
    • gemiddelde doorlooptijd (#dagen per ticket per soort);
    • bug count;
      • blokkerende en #kritische bugs
        • geregistreerd
        • opgelost en in productie genomen.
  5. Budget—zodat staakhouders en wijzelf met de neus op de economische feiten worden gedrukt
    • Wekelijkse opbrandsnelheid (burnrate)?
  6. Zien is geloven—zodat staakhouders klinkende resultaten en waar voor hun geld zien
    • Demonstreer een (selectie van) de zaken die sinds vorige keer zijn opgeleverd.
    • Verzamel terugkoppeling: op een schaal van 1—5, in welke mate:
      • Vervult het ontwerp elegant het voorgestelde doel?
      • Beveel je dit ontwerp aan bij een vriend?
      • Is dit ontwerp beter dan de huidige werkende alternatieven waarmee je bekend bent?
  7. Cliff Hanger—zodat staakhouders uitkijken naar de volgende keer
    • Waar gaan we ons op richten voor de volgende keer?
    • Wat kun je van ons verwachten de volgende keer? (“In de volgende Linda…”)
    • Wat willen we de volgende keer geleerd hebben en welke hypotheses horen daarbij?
  8. Doek—zodat iedereen zijns en haars weegs weer kan gaan

Daarom:

Sluit elke vier weken of elke maand de terugkoppellus met een staakhoudersessie waarin de veranderingen in de belangrijkste resultaten helder worden gepresenteerd.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣