Succesvolle open bron: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Kopie van AardRock » Wiki, plus aanvullingen.)
k (Open bron hernoemd naar Succesvolle open bron: alleen open bron dekt de lading niet,)
(geen verschil)

Versie van 10 mei 2010 07:41


…een project met een hoger doel of vurig verlangen, ten gunste van het algeheel belang.

✣  ✣  ✣

Des te meer mensen er vrij mee aan de slag kunnen en gaan, des te robuuster en duurzamer het wordt, des te hoger de mate van innovatie.

Ontwikkelingen als open bron:

  • wakkeren innovatie elders aan (de meeste slimme mensen werken namelijk niet voor jou);
  • zijn als zuurstof voor een snelle effectieve verspreiding bij recreatie—lopend vuurtje;
  • voorkomen monopolisatie;
  • zorgen voor ere wie ere toekomt—oorspronkelijke bijdragers;
  • verhoogt de duurzaamheid en veerkracht;
  • draagt bij aan de economie van gunsten en vriendendiensten tegen een vriendenprijs;
  • werken vanuit overvloed en niet vanuit schaarste.

Daarom:

Maak de resultaten zo snel mogelijk openbaar onder passende licentievoorwaarden.

✣  ✣  ✣

Kijk of je uit de voeten kan met een passende licentie van de Creative Commons. Ideaal voor schrijvers, fotografen, musici, en andere creatieve beroepen. Kijk ook eens naar de "Copyleft" of GNU Public License of GPL. Neem de kriteria mee voor succesvolle open bron-initiatieven.


✣  ✣  ✣

Punten voor een succesvol Sjabloon:Pattern initiatief:

  Succesvol door: Onze actie:
1. Een florerende gemeenschap—Een handvol leidende ontwikkelaars, een groot lichaam van bijdragers en een substantieel, of tenminste gemotiveerde, gebruikersgroep die ideeën aanreikt. drie tot vijf diepgewortelde kernwaarden, beginselen, codex en speelregels opstellen voor een zelf-organiserende florerende gemeenschap. Optekenen van tenminste tien goed zichtbare organisaties die publiek hun goedkeuring en steun betuigen voor dit initiatief.
2. Transparantie—Beslissingen worden in het open gemaakt, met discussiedraden, actieve postlijst (alias postlijsten), met zowel postieve als negatieve uitingen. Wiki, postlijst blog en sociaal netwerk inrichten en onderhouden. Werkende wijsheid vangen en cultiveren in pareltaal. Ontwikkelen en invoeren van een gemeenschappelijke woordenschat.
3. Ontwikkelaars in dienst—De kernontwikkelaars hebben een voltijdbaan aan het project. Financiële stroom op gang brengen waarmee een toegewijde kernploeg vrijgemaakt kan worden om tenminste drie dagen per week gericht aan het initiatief te kunnen werken.
4. Verstorende doelen—Er wordt iets zichtbaar beter gedaan dan in een gesloten initatief. Gratis alleen is niet voldoende. Verzin een nieuw ecosysteem.
5. Beschaafd—Sterke fora waken tegen persoonlijke aanvallen of kritiek en richten zich op het hogere doel. medogenvolle communicatie als tweede natuur omarmen. Zo snel mogelijk en in rap tempo laten groeien van de gemeenschap buiten de kernploeg.
6. Een heldere licentie—Sommigen zijn zeer zakenvriendelijk, anderen troebel als modder. Een passende Creative Commons license aanvullen met de juiste commerciële voorwaarden voor de (omgekeerde) keten.
7. Een goedaardige dictator—Een dienend leider die kan inspireren en de ontwikkelaars kan gidsen en adviseren, de juiste vragen stelt en alleen de juiste ontwikkelingen toe laat. Een meedogenloos liefdevolle facilitator die keihart (met een T) katalyseert de juiste balans en flexibiliteit te vinden.
8. Documentatie—Welke waarde heeft een project dat niet buiten haar eigen ontwikkelaars kan? Vang alle documentatie, afspraken, beslissingen, kennis en werkende wijsheid in wiki en pareltaal, mogelijk on Google Docs en/of Google Wave.
9. Commerciële ondersteuning—Bedrijven hebben meer nodig dan alleen e-mail ondersteuning. Bestaat er een solide bedrijf met mensen die je kan bellen? Het initiatief overeenkomstig vormgeven in de Nederlandse samenleving en economie.
10. Sterk merk—Associeer gegarandeerde hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en uitwisselbaarheid met een helder programma voor logo of cachet. Ontwerp en omarm een beeldmerk, logo en een krachtige heldere en eenduidige huisstijl zodanig openbaar maken en aanreiken dat velen zich ermee willen identificeren en met de werking van een keurmerk zoals het FSC.

Lees de interessante bron op [http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml?articleID=197002953&pgno=2 InformationWeek


Web: InformationWeek How To Tell The Open Source Winners From The Losers