Verhalenhakker: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Grootste inspanning.)
Regel 32: Regel 32:
*Bouw eerst ondersteuning voor de belangrijkste kredietkaart—VISA. De basis ligt er dan en het meeste werk is al gedaan.
*Bouw eerst ondersteuning voor de belangrijkste kredietkaart—VISA. De basis ligt er dan en het meeste werk is al gedaan.
*Voeg vervolgens ondersteuning voor andere kredietkaarten toe.
*Voeg vervolgens ondersteuning voor andere kredietkaarten toe.
===Bedrijfsregelvariant===
[[Bestand:Split-business-rule.png]]
*Bedrijfsregels vormen vaak paden van functionaliteit.
*Rafel ze uit elkaar en bouw ze een voor een.
{{Bron
{{Bron
|bron=Scaling Lean and Agile Development
|bron=Scaling Lean and Agile Development

Versie van 19 mei 2012 14:37



Houtblokhakker-trevor-harrison.jpg


…bouw van een complex systeem in een agile of scrum omgeving.

✣  ✣  ✣

Maximale doorstroom van waardevolle items.

Krachten:

  • Teveel variatie in grootte van gebruikersverhalen of PBIs verstoort de doorstroom van werk. Grote brokken leiden tot verstoppingen en vertragingen en daarmee tot afval. Het werkt het makkelijkst als alles dezelfde grootte heeft. Dat is echter onrealistisch (maar mogelijk wel het streven).
  • Kleinere items zijn vaak beter verzorgd (completer, kernachtiger, consistenter, autonomer) en leiden daarmee tot minder onverwacht werk en verhogen zo voorspelbaarheid en duurzaam tempo.

Splits gebruikersverhalen vanuit deze perspectieven:

  • Scenario—een specifieke volgorde van stappen binnen een use case.
  • Use Case—de verschillende paden door dezelfde use case of gebruikersverhaal.
  • Rol—operator, beheerder, power user
  • Niet-functionele eisen—prestatie, schaalbaarheid, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, …
  • Configuratie—verschillende configuraties, besturingssystemen, mobiele apparaten, technologieën.
  • Kanalen—internet, back office, winkel, GUI, commandoregel, …
  • Gegevenssoort—deelverzamelingen, elementen en formaten van gegevens (bijv. XML).
  • Type—soorten dingen zoals soorten transacties of handel.
  • Integratie—integratie met bestaande systemen.
  • CRUD—Create, Read, Update, Delete.
  • Stub—namaak implementatie van iets

Daarom:

Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte, bijvoorbeeld alleen van complexiteit 3, 5 en 8. Splits alles wat groter op tot deze drie waardes.

✣  ✣  ✣

Mocht je toch veel variatie in grootte blijven houden, overweeg dan om naar grootte uit te splitsen over teams, zodat elk team toch zaken van vergelijkbare grootte afhandelt.


✣  ✣  ✣



Splitsstrategieën

Grootste inspanning

Split-major-effort.png

  • Bouw eerst ondersteuning voor de belangrijkste kredietkaart—VISA. De basis ligt er dan en het meeste werk is al gedaan.
  • Voeg vervolgens ondersteuning voor andere kredietkaarten toe.

Bedrijfsregelvariant

Split-business-rule.png

  • Bedrijfsregels vormen vaak paden van functionaliteit.
  • Rafel ze uit elkaar en bouw ze een voor een.