Wow now how

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan mogelijk weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de ingebouwde browser printfunctionaliteit.



Now-how-how.png


…een schatkamer van ideeën aan het begin van de convergentiefase.

✣  ✣  ✣

Je wilt voornamelijk investeren in de meest originele en haalbare ideeën—de zogenaamde "WOW!" ideeën.

De "WOW!" ideeën zijn onderscheidend, opwindend, innovatief en doorbrekend. Je intuïtie, aangevuld met ervaring, zegt je dat ze ook haalbaar zijn—ze kunnen met relatief weinig moeite worden gerealiseerd.

De "HOW?" ideeën raken vaak verloren. Ze zijn bijzonder innovatief en origineel, maar zijn niet of heel moeilijk te realiseren. In een fantasiewereld ga je voor de "HOW?" ideeën. Maar je moet eerlijk zijn, in de huidige vorm zijn ze niet te realiseren.

Gooi de "HOW?" ideeën echter niet weg! Misschien zijn ze te vroeg boven komen drijven. Misschien is er nu geen budget voor of ontbreekt het aan andere middelen, maar in de toekomst wel. Misschien kan jij ze niet realiseren, maar iemand anders wel.

Het is de moeite waard om "HOW?" ideeën voor de toekomst te bewaren. Koester ze, laat ze rijpen en ontwikkel ze met plus min en ontwikkel naar een "WOW!" idee.

Daarom:

Gebruik de now-how-wow methode (zie proces hieronder).

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣



Proces

Gebruik now how wow als een van de eerste technieken na een categorie:divergentiefase voor een eerste selectie uit de schatkamer van ideeën. Nummer alle ideeën en schrijf ze vooraf op een flipbord.

  1. Geef elke deelnemer 7 "NOW!" (blauwe), 7 "HOW?" (gele) en 7 "WOW!" (rode) ronde stickers, of minder als er minder dan 100 ideeën zijn.
  2. Elke deelnemer kiest in stilte zijn of haar favoriete ideeën en schrijft het corresponderende nummer op een "NOW!", "HOW?" of "WOW!" sticker. Het kiezen in stilte voorkomt dat bepaalde deelnemers anderen overstemmen.
  3. Zodra iedereen klaar is, plaatst ieder zijn stickers naast het corresponderende idee op het flipbord.
  4. Teken een grote nieuwe now how wow-tabel.
  5. Schrijf de nummers van 6 tot 20 ideeën met beijvoorbeeld tenminste drie stickers in de juiste kwadranten afhankelijk van hun label.
  6. Geef elke deelnemer de gelegenheid om argumenten aan te voeren voor een enkel idee dat op deze manier niet is gekozen. Neem en op deze manier beargumenteerd idee mee op basis van instemming.
  7. Beperk je in het vervolg tot enkel de ideeën die zich zo gekwalificeerd hebben en ga door naar de ontwikkelfase.

Hoe ga je om met verschillende deelnemers die verschillende kleuren aan hetzelfde idee geven?

  1. De dominante kleur wint.
  2. Bij een even aantal punten wint "NOW!" van "WOW!" en "WOW!" van "HOW?".
  3. Bij 1 "WOW!", 1 "NOW!" en 1 "HOW?" punt is het een "WOW!" idee omdat 2 deelnemers het een haalbaar idee vinden en 2 vinden het origineel.

Bron: COCD Box uit Creativity Today, pagina 134.




Ervaringen

  • Belangrijk dat iedereen alle 3 x 7 stickers gebruikt omdat je anders vertekend beeld krijgt.
  • Na enkele weken is de beschrijving van sommige ideeën zo summier en cryptisch dat je niet precies meer weet wat er oorspronkelijk mee bedoeld wordt, tenzij je de auteur nog te pakken kan krijgen voor uitleg.
  • Alleen met een lijst met ideeën en zonder stickers werken is wat onhandig omdat je snel teveel "stickers" uitdeeld. Idee: 3 x 7 pionnen gebruiken?
  • Sommige ideeën komen in varianten vaker voor. Vooraf ontdubbelen en clusteren lijkt handig.
  • Sommige ideeën zijn zo vaag of algemeen dat ze daardoor weinig of geen waarde hebben. Oplossing: schrijf gebruikersverhalen? Als rol wil ik verhaal zodat voordeel.
  • Mogelijk beter om ideeën eerst te verrijken, vóórdat now how wow wordt toegepast.
  • Moeilijk om overlap te zien tussen zelfde ideeën die op zowel now, wow, als how terecht komen. Idee: ruitjespapier met 7 kolommen en voor elke deelnemer een rij.
  • Roept om slim stukje software waarmee je dit kunt doen. Idee# dat meer dan eens voorkomt licht bijvoorbeeld meteen op.