Zo denkt Steve

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Zo denkt Steve (boekomslag).jpg

Selectief: Hoe nee zeggen Apple heeft gered

  • Doe het nu meteen. Ga aan de slag. Stroop je mouwen op en ga direct aan het werk.
  • Stap recht op moeilijke beslissingen af. Jobs moet soms moeilijke, pijnlijke beslissingen nemen, maar ziet de situatie altijd onder ogen.
  • Blijf kalm en koel. Word niet emotioneel. Beoordeel de problemen van je bedrijf met een koel, helder hoofd.
  • Wees resoluut. Het was vast niet gemakkelijk, maar Jobs was resoluut en eerlijk toen hij na zijn terugkeer bij Apple begon aan zijn drastische reorganisatie. Hij wist wat er moest gebeuren. Hij nam de tijd om dat uit te leggen en verwachtte van zijn medewerkers dat ze hierin mee zouden gaan.
  • Onderzoek grondig. Laat je informeren, ga niet gissen. Onderwerp het bedrijf aan een grondig onderzoek en baseer je beslissingen op feiten, niet op je intuïtie. Dat is hard maar eerlijk.
  • Vraag om hulp. Neem niet alles alleen op je schouders. Jobs vraagt om hulp van het bedrijf en die krijgt hij ook. De managers helpen hem de last van allerlei maatregelen te dragen.
  • zeg gewoon nee. Selectief zijn betekent nee zeggen. Jobs zet de beperkte middelen van Apple in voor een klein aantal projecten waar het bedrijf goed in is.
  • blijf fit. Blijf selectief en vermijd feature creep. Houd het simpel, wat niet gemakkelijk is in een wereld van complexe technologie.
Scope does not creep. Understanding grows.
Jeff Patton
  • Schitter in je talenten en kwaliteiten. Richt je op datgene waar je goed in bent; delegeer de rest. Jobs regisseert geen animatiefilms en bemoeit zich niet met Wall Street. Hij concentreert zich op datgene waar hij goed in is.

Eigengereid: De eenmansfocusgroep van Apple

  • Wees eigengereid. Iemand moet de knopen doorhakken. Jobs is de eenmansfocusgroep van Apple. Dat is niet hoe andere bedrijven te werk gaan, maar het werkt wel.
  • Genereer opties en kies de beste. Jobs wil altijd kunnen kiezen.
  • Ontwerp pixel voor pixel. Ga heel diep in op de details. Jobs geeft aandacht aan de allerkleinste details. Neem daar een voorbeeld aan.
  • Vereenvoudig. Vereenvoudigen betekent terugsnoeien. Daar komt de selectiviteit van Jobs weer om de hoek kijken: vereenvoudigen betekent nee zeggen.
  • Wees niet bang om opnieuw te beginnen. Het was de moeite waard om helemaal opnieuw te beginnen met Mac OS X, ook al moesten duizend programmeurs er drie jaar non-stop voor zwoegen.
  • Vermijd het Osborne-effect. Houd nieuwtjes geheim totdat de producten klaar zijn om de deur uit te gaan, anders bestaat het risico dat de klant de huidige spullen niet meer koopt en wacht op de nieuwe.
  • Bevuil je eigen nest niet. De medewerkers van Apple hadden een hekel aan het oude Mac OS, maar ze moesten er van Jobs positief over blijven.
  • Sta open voor alle ideeën die op je af komen. Jobs is niet radicaal in design, maar wel bereid nieuwe dingen uit te proberen. *Zoek een gemakkelijke manier om nieuwe ideeën te presenteren. Als dat betekent dat er grote, glanzende afdrukken over een vergadertafel moeten worden uitgespreid, koop dan een grote printer.
  • Luister niet naar je klanten. Zij weten niet wat ze willen.

Perfectionistisch: Topkwaliteit in productontwerp

  • Sluit geen compromissen. Jobs’ streven naar topkwaliteit heeft geleid tot een uniek ontwikkelproces waar werkelijk fantastische producten uit voortkomen.
  • Design is functie, niet vorm. Voor Jobs is design de manier waarop het product werkt.
  • Pluis alles uit. Jobs zoekt tijdens het ontwerpproces grondig uit hoe het product in elkaar steekt.
  • Betrek iedereen erbij. Design is niet alleen voor ontwerpers. Technici, programmeurs en marketeers kunnen ook helpen uitzoeken hoe een product werkt.
  • Vermijd een lineair proces. Jobs laat prototypen van producten voortdurend circuleren tussen de teams en niet doorschuiven van het ene team naar het volgende.
  • Genereer en test. Werk proefondervindelijk—creëer en schaaf bij—en kom met een ‘idioot’ aantal oplossingen om te komen tot één oplossing.
  • Forceer niets. Jobs probeert niet bewust een ‘vriendelijk’ product te ontwikkelen. De ‘vriendelijkheid’ komt voort uit het ontwerpproces.
  • Respecteer je materialen. De iMac was van plastic. De iPhone is van glas. Hun vorm wordt gedicteerd door het materiaal waarvan ze zijn gemaakt.

Elitair: Neem alleen topspelers aan en ontsla alle domkoppen

  • Werk alleen met topspelers en ontsla alle domkoppen. Getalenteerd personeel geeft je een voorsprong op je concurrenten.
  • Streef naar de hoogste kwaliteit: in mensen, producten en reclame.
  • Investeer in mensen. Toen Jobs het hele bedrijf na zijn terugkeer bij Apple doorliep, werden een heleboel projecten ‘gesteved’, maar de beste mensen hield hij binnenboord.
  • Werk in kleine teams. Jobs houdt niet van teams met meer dan honderd mensen, want dan worden ze ongericht en onhanteerbaar.
  • Luister niet naar jaknikkers. Gedachtewisselingen en discussies stimuleren het creatief denken. Jobs heeft behoefte aan sparringpartners die tegen zijn ideeën ingaan.
  • Zorg voor intellectueel tegengas. Jobs neemt beslissingen door over ideeën te ruziën. Het kan er hard aan toegaan, maar is ook verfrissend en effectief.
  • Geef je partners de vrije hand. Jobs geeft zijn creatieve partners veel vrijheid.

Gedreven: Een steentje bijdragen aan een betere wereld

  • Het is niet erg als je een rotzak bent, als je maar een gedreven rotzak bent. Jobs schreeuwt en gaat tekeer, maar dat komt voort uit zijn wil de wereld te veranderen.
  • Zorg ervoor dat je gedreven bent in je werk. Jobs is het ook en het werkt aanstekelijk.
  • Gebruik de wortel en de stok om mensen geweldig werk te laten leveren. Jobs wisselt complimenten en keiharde kritiek af, waardoor mensen de ene dag een held en de volgende een nul zijn.
  • Geef mensen een schop onder hun kont om dingen voor elkaar te krijgen.
  • Vier prestaties met bijzonder veel flair.
  • Eis dingen die onmogelijk lijken. Jobs weet dat zelfs het neteligste probleem uiteindelijk oplosbaar is.
  • Word een grote bangmaker. Gebruik angst en de behoefte aan goedkeuring om mensen te motiveren.
  • Wees niet alleen een bangmaker, maar ook een charmeur. Jobs kan uiterst charmant zijn wanneer dat nodig is.
  • Laat mensen hard werken. Jobs drijft de stress hoog op, maar zijn personeel levert wel fantastisch werk.

Inventief: Waar komt de innovatie vandaan?

  • Verlies de klant niet uit het oog. De Cube werd een flop omdat hij was gemaakt voor ontwerpers in plaats van voor klanten.
  • Bestudeer de markt en de branche. Jobs kijkt voortdurend om zich heen welke nieuwe technologieën eraan zitten te komen.
  • Denk niet bewust na over innovatie. Proberen innovatie in een systeem te vangen, is net als kijken naar Michael Dell die probeert te dansen: pijnlijk.
  • Concentreer je op het product. Producten zijn de bindende kracht waardoor alles op zijn plek valt.
  • Bedenk dat je drijfveren een groot verschil maken. Stel je ten doel geweldige producten te maken, niet de grootste of de rijkste te worden.
  • Steel. Zorg dat je zonder blikken of blozen de beste ideeën van anderen steelt.
  • Combineer. Voor Jobs is creativiteit gewoon het combineren van dingen.
  • Studeer. Jobs verdiept zich graag in kunst, vormgeving en architectuur. Hij rent zelfs op parkeerplaatsen rond om Mercedessen te bekijken.
  • Wees flexibel. Jobs heeft een heleboel langgekoesterde tradities die Apple speciaal maakten, laten vallen. En hij hield het klein.
  • Verbrand je schepen achter je. Jobs heeft de populairste iPod om zeep geholpen om ruimte te maken voor een nieuw, platter model. Als je je schepen achter je verbrandt, moet je wel voorwaarts.
  • Maak prototypen. Zelfs de winkels van Apple zijn op dezelfde manier ontwikkeld als alle andere producten, namelijk door eerst een prototype te maken en dat vervolgens te testen en bij te schaven.
  • Luister naar de klant. Het idee achter de populaire Genius Bar kwam van klanten.

Inventief: Waar komt de innovatie vandaan?

  • De boot gemist? Werk dan hard om de schade in te halen. Jobs zag de digitalemuziekrevolutie in eerste instantie over het hoofd, maar haalde de schade snel in.
  • Kijk waar kansen liggen. Apple zat niet in de hoek van de gadgets, maar Jobs was nieuwsgierig of daar ook mogelijkheden lagen.
  • Zoek naar ‘vectoren in de tijd’ – grote veranderingen in de wijde wereld waar je gebruik van kunt maken. De iPod heeft veel profijt gehad van verbeteringen in batterijen en beeldschermen vanuit de mobiele telefonie.
  • Stel een deadline. Jobs wilde de iPod in de herfst in de winkels hebben. Dat betekende dat hij maar een halfjaar had om hem op de markt te brengen. Moeilijk maar noodzakelijk.
  • Maak je niet druk over waar de ideeën vandaan komen. Phil Schiller, marketingdirecteur van Apple, kwam met het idee van het scrollwiel voor de iPod. Andere bedrijven zouden niet eens marketeers toelaten op een productontwikkelbijeenkomst.
  • Maak je niet druk over waar de technologie vandaan komt; het gaat om de combinatie. De iPod is meer dan de som der delen.
  • Leun op je expertise. Begin nooit vanuit het niets. Het voedingenteam van Apple kwam met de oplossing voor de batterij, terwijl de programmeurs de interface creëerden. Binnen zes maanden op de markt was nooit mogelijk geweest als Apple het wiel opnieuw had moeten uitvinden.
  • Vertrouw op je proces. De iPod kwam niet zomaar uit de lucht vallen, maar kwam voort uit het beproefde iteratieve designproces van Apple.
  • Met vallen en opstaan word je groot. Net als met de eindeloze prototypen van Jonathan Ive, werd de baanbrekende interface van de iPod ontwikkeld via een proces van steeds opnieuw uittesten en bijschaven.
  • Benut je team. De iPod heeft niet een enkele verwekker; er is geen ‘Podfather’. Er zit nooit slechts één persoon achter; succes heeft altijd vele vaders.

Bron

Leander Kahney. Zo denkt Steve (Nederlandse Edittie door Marijke van der Horst). Bruna Uitgevers B.V.