Gesloten wereld: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
 
(Wens iets uitgebreid.)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 4: Regel 4:
|proloog=
|proloog=
|context=Je worstelt met een probleem of je werkt naar een bepaald resultaat toe, maar je hebt nog geen idee hoe je daar moet komen.
|context=Je worstelt met een probleem of je werkt naar een bepaald resultaat toe, maar je hebt nog geen idee hoe je daar moet komen.
|wens=Nieuwe dingen bedenken en ideeën opdoen.
|wens=Je wilt nieuwe dingen bedenken, inzichten krijgen en ideeën opdoen om wensen te vervullen of problemen op te lossen.
|toelichting=Psychologisch fenomeen: Beperkingen voeden creativiteit–closed world—gesloten wereld. Bedenk in 20 seconden iets wat nog niet bestaat. Moeilijk hè? Bedenk nu eens in 20 seconden om een nieuw work-outapparaat te verzinnen. Da's alweer wat concreter en makkelijker dan net doordat je concretere beelden voor je ziet. Nog een stapje verder: nog eens 20 seconden om een nieuw work-outapparaat voor in de auto te bedenken. Nog concreter en daarmee makkelijker om nieuwe varianten te verzinnen.
|toelichting=Psychologisch fenomeen: Beperkingen voeden creativiteit–closed world—gesloten wereld. Bedenk in 20 seconden iets wat nog niet bestaat. Moeilijk hè? Bedenk nu eens in 20 seconden om een nieuw work-outapparaat te verzinnen. Da's alweer wat concreter en makkelijker dan net doordat je concretere beelden voor je ziet. Nog een stapje verder: nog eens 20 seconden om een nieuw work-outapparaat voor in de auto te bedenken. Nog concreter en daarmee makkelijker om nieuwe varianten te verzinnen.


Regel 22: Regel 22:


{{brainstorm|fase=divergentie}}
{{brainstorm|fase=divergentie}}
{{tag|SIT}}
{{tag|Systematic Inventive Thinking}}

Huidige versie van 22 jul 2008 om 19:03


…Je worstelt met een probleem of je werkt naar een bepaald resultaat toe, maar je hebt nog geen idee hoe je daar moet komen.

✣  ✣  ✣

Je wilt nieuwe dingen bedenken, inzichten krijgen en ideeën opdoen om wensen te vervullen of problemen op te lossen.

Psychologisch fenomeen: Beperkingen voeden creativiteit–closed world—gesloten wereld. Bedenk in 20 seconden iets wat nog niet bestaat. Moeilijk hè? Bedenk nu eens in 20 seconden om een nieuw work-outapparaat te verzinnen. Da's alweer wat concreter en makkelijker dan net doordat je concretere beelden voor je ziet. Nog een stapje verder: nog eens 20 seconden om een nieuw work-outapparaat voor in de auto te bedenken. Nog concreter en daarmee makkelijker om nieuwe varianten te verzinnen.

Kortom, hoe enger, hoe makkelijker. Innoveren gaat makkelijker als je uitgaat van de dingen die er al zijn. Roei met de riemen die je hebt:

Daarom:

Ga uit van de bestaande produkten en de omgeving die je al hebt en schep zo een gesloten wereld die daarmee het denkraam beperkt waardoor je sneller tot concrete ideeën komt.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣