Wow now how: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Now-how-how.png)
k (het -> de)
Regel 3: Regel 3:
|beeld=Now-how-how.png
|beeld=Now-how-how.png
|proloog=
|proloog=
|context=een {{p|schatkamer van ideeën}} aan het begin van het [[:categorie:convergentie|convergentiefase]].
|context=een {{p|schatkamer van ideeën}} aan het begin van de [[:categorie:convergentie|convergentiefase]].
|wens=Je wilt voornamelijk investeren in de meest originele en haalbare ideeën—de zogenaamde "WOW!" ideeën.
|wens=Je wilt voornamelijk investeren in de meest originele en haalbare ideeën—de zogenaamde "WOW!" ideeën.
|toelichting=De "WOW!" ideeën zijn onderscheidend, opwindend, innovatief en doorbrekend. Je intuïtie, aangevuld met ervaring, zegt je dat ze ook haalbaar zijn—ze kunnen met relatief weinig moeite worden gerealiseerd.
|toelichting=De "WOW!" ideeën zijn onderscheidend, opwindend, innovatief en doorbrekend. Je intuïtie, aangevuld met ervaring, zegt je dat ze ook haalbaar zijn—ze kunnen met relatief weinig moeite worden gerealiseerd.

Versie van 24 jul 2008 05:13



Now-how-how.png


…een schatkamer van ideeën aan het begin van de convergentiefase.

✣  ✣  ✣

Je wilt voornamelijk investeren in de meest originele en haalbare ideeën—de zogenaamde "WOW!" ideeën.

De "WOW!" ideeën zijn onderscheidend, opwindend, innovatief en doorbrekend. Je intuïtie, aangevuld met ervaring, zegt je dat ze ook haalbaar zijn—ze kunnen met relatief weinig moeite worden gerealiseerd.

De "HOW?" ideeën raken vaak verloren. Ze zijn bijzonder innovatief en origineel, maar zijn niet of heel moeilijk te realiseren. In een fantasiewereld ga je voor de "HOW?" ideeën. Maar je moet eerlijk zijn, in de huidige vorm zijn ze niet te realiseren.

Gooi de "HOW?" ideeën echter niet weg! Misschien zijn ze te vroeg boven komen drijven. Misschien is er nu geen budget voor of ontbreekt het aan andere middelen, maar in de toekomst wel. Misschien kan jij ze niet realiseren, maar iemand anders wel.

Het is de moeite waard om "HOW?" ideeën voor de toekomst te bewaren. Koester ze, laat ze rijpen en ontwikkel ze met plus min en ontwikkel naar een "WOW!" idee.

Daarom:

Gebruik de now-how-wow methode (zie proces hieronder).

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣



Proces

Gebruik now how wow als een van de eerste technieken na een categorie:divergentiefase voor een eerste selectie uit de schatkamer van ideeën. Nummer alle ideeën en schrijf ze vooraf op een flipbord.

  1. Geef elke deelnemer 7 "NOW!" (blauwe), 7 "HOW?" (gele) en 7 "WOW!" (rode) ronde stickers, of minder als er minder dan 100 ideeën zijn.
  2. Elke deelnemer kiest in stilte zijn of haar favoriete ideeën en schrijft het corresponderende nummer op een "NOW!", "HOW?" of "WOW!" sticker. Het kiezen in stilte voorkomt dat bepaalde deelnemers anderen overstemmen.
  3. Zodra iedereen klaar is, plaatst ieder zijn stickers naast het corresponderende idee op het flipbord.
  4. Teken een grote nieuwe now how wow-tabel.
  5. Schrijf de nummers van 6 tot 20 ideeën met beijvoorbeeld tenminste drie stickers in de juiste kwadranten afhankelijk van hun label.
  6. Geef elke deelnemer de gelegenheid om argumenten aan te voeren voor een enkel idee dat op deze manier niet is gekozen. Neem en op deze manier beargumenteerd idee mee op basis van instemming.
  7. Beperk je in het vervolg tot enkel de ideeën die zich zo gekwalificeerd hebben en ga door naar de ontwikkelfase.

Hoe ga je om met verschillende deelnemers die verschillende kleuren aan hetzelfde idee geven?

  1. De dominante kleur wint.
  2. Bij een even aantal punten wint "NOW!" van "WOW!" en "WOW!" van "HOW?".
  3. Bij 1 "WOW!", 1 "NOW!" en 1 "HOW?" punt is het een "WOW!" idee omdat 2 deelnemers het een haalbaar idee vinden en 2 vinden het origineel.

Bron: COCD Box uit Creativity Today, pagina 134.