Zo denkt Steve: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(+= ==Selectief: Hoe nee zeggen Apple heeft gered==) |
(+= ==Eigengereid: De eenmansfocusgroep van Apple==) |
||
Regel 10: | Regel 10: | ||
*'''Richt je op datgene waar je goed in bent; delegeer de rest.''' Jobs regisseert geen animatiefilms en bemoeit zich niet met Wall Street. Hij concentreert zich op datgene waar hij goed in is. | *'''Richt je op datgene waar je goed in bent; delegeer de rest.''' Jobs regisseert geen animatiefilms en bemoeit zich niet met Wall Street. Hij concentreert zich op datgene waar hij goed in is. | ||
==Eigengereid: De eenmansfocusgroep van Apple== | |||
*'''Wees eigengereid.''' Iemand moet de knopen doorhakken. Jobs is de eenmansfocusgroep van Apple. Dat is niet hoe andere bedrijven te werk gaan, maar het werkt wel. | |||
*'''Genereer opties en kies de beste.''' Jobs wil altijd kunnen kiezen. | |||
*'''Ontwerp pixel voor pixel.''' Ga heel diep in op de details. Jobs geeft aandacht aan de allerkleinste details. Neem daar een voorbeeld aan. | |||
*'''Vereenvoudig.''' Vereenvoudigen betekent '''terugsnoeien'''. Daar komt de selectiviteit van Jobs weer om de hoek kijken: vereenvoudigen betekent nee zeggen. | |||
*'''Wees niet bang om opnieuw te beginnen.''' Het was de moeite waard om helemaal opnieuw te beginnen met Mac OS X, ook al moesten duizend programmeurs er drie jaar non-stop voor zwoegen. | |||
*'''Vermijd het Osborne-effect.''' Houd nieuwtjes geheim totdat de producten klaar zijn om de deur uit te gaan, anders bestaat het risico dat de klant de huidige spullen niet meer koopt en wacht op de nieuwe. | |||
*'''Bevuil je eigen nest niet.''' De medewerkers van Apple hadden een hekel aan het oude Mac OS, maar ze moesten er van Jobs positief over blijven. | |||
*'''Sta open voor alle ideeën die op je af komen.''' Jobs is niet radicaal in design, maar wel bereid nieuwe dingen uit te proberen. *'''Zoek een gemakkelijke manier om nieuwe ideeën te presenteren.''' Als dat betekent dat er grote, glanzende afdrukken over een vergadertafel moeten worden uitgespreid, koop dan een grote printer. | |||
*'''Luister niet naar je klanten.''' Zij weten niet wat ze willen. | |||
Kahney, Leander. Zo denkt Steve (Dutch Edition) . Bruna Uitgevers B.V., A.W.. Kindle Edition. | |||
Bron: "Zo denkt Steve" by Leander Kahney, Marijke van der Horst | Bron: "Zo denkt Steve" by Leander Kahney, Marijke van der Horst |
Versie van 8 sep 2019 11:44
Selectief: Hoe nee zeggen Apple heeft gered
- Ga aan de slag. Stroop je mouwen op en ga direct aan het werk.
- Stap recht op moeilijke beslissingen af. Jobs moet soms moeilijke, pijnlijke beslissingen nemen, maar ziet de situatie altijd onder ogen.
- Blijf kalm en koel. Word niet emotioneel. Beoordeel de problemen van je bedrijf met een koel, helder hoofd.
- Wees resoluut. Het was vast niet gemakkelijk, maar Jobs was resoluut en eerlijk toen hij na zijn terugkeer bij Apple begon aan zijn drastische reorganisatie. Hij wist wat er moest gebeuren. Hij nam de tijd om dat uit te leggen en verwachtte van zijn medewerkers dat ze hierin mee zouden gaan.
- Laat je informeren, ga niet gissen. Onderwerp het bedrijf aan een grondig onderzoek en baseer je beslissingen op feiten, niet op je intuïtie. Dat is hard maar eerlijk.
- Vraag om hulp. Neem niet alles alleen op je schouders. Jobs vraagt om hulp van het bedrijf en die krijgt hij ook. De managers helpen hem de last van allerlei maatregelen te dragen.
- Selectief zijn betekent nee zeggen. Jobs zet de beperkte middelen van Apple in voor een klein aantal projecten waar het bedrijf goed in is.
- Blijf selectief en vermijd feature creep. Houd het simpel, wat niet gemakkelijk is in een wereld van complexe technologie.
- Richt je op datgene waar je goed in bent; delegeer de rest. Jobs regisseert geen animatiefilms en bemoeit zich niet met Wall Street. Hij concentreert zich op datgene waar hij goed in is.
Eigengereid: De eenmansfocusgroep van Apple
- Wees eigengereid. Iemand moet de knopen doorhakken. Jobs is de eenmansfocusgroep van Apple. Dat is niet hoe andere bedrijven te werk gaan, maar het werkt wel.
- Genereer opties en kies de beste. Jobs wil altijd kunnen kiezen.
- Ontwerp pixel voor pixel. Ga heel diep in op de details. Jobs geeft aandacht aan de allerkleinste details. Neem daar een voorbeeld aan.
- Vereenvoudig. Vereenvoudigen betekent terugsnoeien. Daar komt de selectiviteit van Jobs weer om de hoek kijken: vereenvoudigen betekent nee zeggen.
- Wees niet bang om opnieuw te beginnen. Het was de moeite waard om helemaal opnieuw te beginnen met Mac OS X, ook al moesten duizend programmeurs er drie jaar non-stop voor zwoegen.
- Vermijd het Osborne-effect. Houd nieuwtjes geheim totdat de producten klaar zijn om de deur uit te gaan, anders bestaat het risico dat de klant de huidige spullen niet meer koopt en wacht op de nieuwe.
- Bevuil je eigen nest niet. De medewerkers van Apple hadden een hekel aan het oude Mac OS, maar ze moesten er van Jobs positief over blijven.
- Sta open voor alle ideeën die op je af komen. Jobs is niet radicaal in design, maar wel bereid nieuwe dingen uit te proberen. *Zoek een gemakkelijke manier om nieuwe ideeën te presenteren. Als dat betekent dat er grote, glanzende afdrukken over een vergadertafel moeten worden uitgespreid, koop dan een grote printer.
- Luister niet naar je klanten. Zij weten niet wat ze willen.
Kahney, Leander. Zo denkt Steve (Dutch Edition) . Bruna Uitgevers B.V., A.W.. Kindle Edition. Bron: "Zo denkt Steve" by Leander Kahney, Marijke van der Horst