Laat duizend bloemen bloeien
…een opkomende markt is moeilijk te voorspellen. Met pogingen om de ontwikkeling van zo’n marktplaats te beheersen schiet je je meestal in de voet doordat je de markt daarmee om zeep helpt of smoort.
✣ ✣ ✣
Een gemeenschappelijk verlangen (naar de zee) dat de verschillen van alle spelers overstijgt.
Een opkomende markt vormt zicht door de interactie tussen ondernemingen en initatieven die datgene wat zij waarnemen als de wensen en behoeftes van hun klanten. Klanten zijn bezig uit te zoeken wat ze precies willen en nodig hebben. We hebben een natuurlijke neiging om de opkomst van zo’n markt onder controle te krijgen. Een concurrent wil zeker stellen dat haar technologie een groot marktaandeel verwerft en daarmee haar leiderschapspositie versterken en zeker stellen. Zo’n beheersing kan echter een averechts effect hebben op het gemeenschappelijke verlangen (naar de zee).
Neem bijvoorbeeld een onderneming die nieuwe technologie heeft ontwikkeld om een nieuwe markt aan te boren. Als de erkende expert in de nieuwe technologie kan de onderneming natuurlijk aannemen dat ze begrijpen hoe de technologie gebruikt gaat worden in die nieuwe markt.
Sterker nog, die onderneming kan geloven dat de markt het best af is indien de technologie op een bepaalde manier gebruikt wordt. De klanten denken echter voor zichzelf en de manier waarop ze de technologie inzetteen kan verrassend en zelfs angstig zijn voor de technologieleider.
Maar zelfs een foute visie van de technologieleider oogst meer resultaat wanneer de markt zo groot als mogelijk groeit dan wanneer de groei stagneert.
Daarom:
Creëer een sturende organisatie die zo veel mogelijk diversiteit aanmoedigt op het gebied van producten en diensten die te koop zijn en manieren waarop de technologie wordt ingezet tijdens de vroege stadia van een ongevormde markt. Wees je bewust van je intentie om diversiteit of juist standaardisatie na te streven wanneer je de organisatie wijzigt.
✣ ✣ ✣
✣ ✣ ✣