Impact map
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Een impact map is een instrument voor strategische planning. Door gebruik van de impact map tijdens de ontwikkeling van producten:
- zie je door de bomen het bos en verdwaal je niet;
- richt je de activiteiten van teams op de gemeenschappelijke bedrijfsdoelen; en
- maak je betere keuzes op basis van de wegenkaart (roadmap).
Een impact map kent een centraal doel en daaronder drie lagen.
Centraal staat het ‘Waarom?’
- Waarom doen we dit?
- Welk doel streven we na?
- Bijvoorbeeld: 400.000 extra internationale bezoekers per jaar.
Die drie lagen zijn:
- Wie? (wat zijn de actoren?)
- Wie kunnen het gewenste effect:
- bewerkstelligen?
- belemmeren?
- Wie zijn de klanten of gebruikers van ons product?
- Wie worden er door ons product geraakt?
- Wie kunnen het gewenste effect:
- Hoe? (welke effecten willen we bereiken?)
- Hoe willen we dat het gedrag van onze actoren verandert?
- Hoe kunnen ze ons helpen ons doel te bereiken?
- Hoe kunnen ze ons belemmeren of verhinderen ons doel te bereiken?
- Wat? (welke resultaten, producteigenschappen en organisationele activiteiten kunnen we ontplooien om de effecten te bereiken?)
- Wat kunnen wij—als organisatie of team—doen om de gewenste effecten te sorteren?