Eisen
Goede eisen
Investeren in goede eisen (good requirements) leidt tot:
- Blijere klanten
- Betere communicatie
- Minder defecten
- Minder nawerk
- Snellere ontwikkeling
- Minder ‘scope creep’
- Minder chaos
Goede eisen:
- dragen bij aan beter begrip
- zorgen voor een gemeenschappelijke woordenschat
- versnellen alle gesprekken
- versnellen alle processen:
- gesprekken
- ontwerp, bouw en test van producten (zoals softwareproducten en systemen)
- maken duidelijk wat er écht nodig is, wat écht in een behoefte voorziet
- bestaan uit:
- gegevenseisen (40% van de tijd)
- functionele eisen (40% van de tijd)
- kwaltiteitseisen (10% van de tijd)
- gebruikerservaring (10% van de rijd)
- vereisen:
- een strikte, formele aanpak
Eisen aan eisen
Goede eisen zijn:
- meetbaar;
- testbaar;
- compleet;
- consistent;
- eenvoudig (te begrijpen en leren);
- coherent;
- uitbreidbaar;
- flexibel;
- identificeerbaar (dat je er naar kunt verwijzen en dat ze uniek zijn; hebben een nummer of unieke naam);
- formeel; en
- aanpasbaar.
Goede eisen verhogen rendement
- Investeren in het voorkomen van defecten kosten een fractie van het geld om ze te repareren.
- Slecht begrepen eisen zijn de primaire oorzaak van het overschreiden van budgetten en falen van programma's en projecten.
- Herstellen van fouten tijdens het opstellen van de eisen kost 1% tegen 5% in latere fases.
- Dat aan een eis wordt voldaan is ondergeschikt aan de mate waarin aan een eis wordt voldaan. Het geeft een referentiepunt en maakt het mogelijk specifieke verbeteringen na te volgen en te weten wanneer dat punt bereikt is.
Programma van Eisen
Een Programma van Eisen bestaat uit:
- Productvisie
- Woordenlijst (Glossarium of Glossary)
- Kwaliteit van Programma van Eisen
- Helder, ondubbelzinnig (doe de helderheidstest (Ambiguity Test)
- Compleet
- Correct
- Begrijpelijk
- Consistent (intern en extern)
- Beknopt, kernachtig
- Uitvoerbaar
Soorten Eisen
- Ontologie (belevingswereld, conceptueel gegevensmodel, informatie-architectuur, ORM (Object Relational Model), DOM (Domain Object Model))
- Objecten
- Relaties tussen Objecten
- Ariteit van relaties
- Beperkingen en grenzen
- Kwaliteitseisen (niet-functionele, systemische of Service Level eisen):
- prestatie;
- vermogen;
- schaalbaarheid;
- onderhoudbaarheid;
- …
- Bedrijfsregels (Business Rules)
- Functionele eisen
- Gebruikersverhalen (User Stories, Use Cases)
- Gericht op gebruik door Actor in bepaalde Rol
- Twee primaire gebruikersgroepen:
- Eindgebruikers in het bedrijfsproces
- Operationele gebruikers die het systeem beheren en besturen (functioneel en applicatief beheer)
- Aanvullende eisen:
- je moet database xyz gebruiken, want we hebben een licentie