Staakhoudersessie

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 21 okt 2015 om 10:02 (Nulde versie.)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…een ambitieus project of traject waar veel geld in geïnvesteerd wordt en een team hard aan het werk is.

✣  ✣  ✣

Blij verrast en geïnspireerd te worden; én voortgang te volgen; én strategische en tactische keuzes kunnen maken op basis van voortschrijdend inzicht; én eventuele obstakels voor het team weg te nemen (waardoor ik eerder waar voor mijn geld krijg).

De staakhoudersessie

  • herinnert iedereen eraan dat we met ons allen een zaak runnen;
  • presenteert een zakelijk overzicht van de algemene prestaties van de afgelopen periode —meestal een maand of vier weken.
  • Teneinde:
    • blij verrast en geïnspireerd te worden; én
    • voortgang te volgen; én
    • strategische en tactische keuzes kunnen maken op basis van voortschrijdend inzicht; én
    • eventuele obstakels voor het team weg te nemen (waardoor ik eerder waar voor mijn geld krijg);
  • wil ik als staakhouder graag de delta’s (veranderingen) en trends t.o.v. de vorige keer zien en horen.

Concept Agenda Staakhoudersbijeenkomst

NOTA BENE—vertel de delta’s.
  1. Welkom—zodat iedereen graag aanschuift
    • Samenvatting aanwezigen.
  1. Ververs—zodat iedereen weer bij de les is
    • “Vorige keer hebben we ons tot doel gesteld …”
  2. OKRs—zodat iedereen in dezelfde algemene richting denken, durven en doen
    • Waar zit je t.o.v. je KRs?
  3. Team—zodat staakhouders ons leren kennen
    • Hoe ziet het team er nu uit?
    • Wat is er anders?
    • Capaciteit/beschikbaarheid (vakantie, ziekte).
  4. Metriek—zodat we het over objectieve, neutrale gegevens kunnen hebben
    • doorstroomvolume (#tickets/stories per week die in productie zijn genomen);
    • gemiddelde doorlooptijd (#dagen per ticket per soort);
    • bug count;
      • blokkerende en #kritische bugs
        • geregistreerd
        • opgelost en in productie genomen.
  5. Budget—zodat staakhouders en wijzelf met de neus op de economische feiten worden gedrukt
    • Wekelijkse opbrandsnelheid (burnrate)?
  6. Zien is geloven—zodat staakhouders klinkende resultaten en waar voor hun geld zien
    • Demonstreer een (selectie van) de zaken die sinds vorige keer zijn opgeleverd.
    • Verzamel terugkoppeling: op een schaal van 1—5, in welke mate:
      • Vervult het ontwerp elegant het voorgestelde doel?
      • Beveel je dit ontwerp aan bij een vriend?
      • Is dit ontwerp beter dan de huidige werkende alternatieven waarmee je bekend bent?
  7. Cliff Hanger—zodat staakhouders uitkijken naar de volgende keer
    • Waar gaan we ons op richten voor de volgende keer?
    • Wat kun je van ons verwachten de volgende keer? (“In de volgende Linda…”)
    • Wat willen we de volgende keer geleerd hebben en welke hypotheses horen daarbij?
  8. Doek—zodat iedereen zijns en haars weegs weer kan gaan

Daarom:

Sluit elke vier weken of elke maand de terugkoppellus met een staakhoudersessie waarin de veranderingen in de belangrijkste resultaten helder worden gepresenteerd.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣