Bouw een toren, bouw een team: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Dankzij tip van Martijn)
 
k (taalfouten--)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 7: Regel 7:
|wens=Een team smeden.
|wens=Een team smeden.
|toelichting=http://www.ted.com/talks/tom_wujec_build_a_tower.html
|toelichting=http://www.ted.com/talks/tom_wujec_build_a_tower.html
*basisschoolkkinderen winnen het van managers en business school studenten half zo goed als gemiddeld.
*architecten en ingenieurs (met verstand van tensegrity) zijn 2x zo goed als gemiddeld (gelukkig).
*CEO's: gemiddeld
*exec assistant in team verbetert resultaat enorm: faciliteren
*iteratief, omarm verandering, agile, lean, {{p|proef op de som}}, {{p|bouw prototypes}} meest succesvol, voortschrijdend inzicht, prototype <-> verfijnen
*incentive verlaagt resultaat tot nul!
*ervaring verhoogt resultaat.
*beloningen + lage vaardigheid ≠ succes
*beloningen + hoge vaardigheid = succes
|daarom=Bouw een toren met spaghetti, plankband en draad.
|daarom=Bouw een toren met spaghetti, plankband en draad.
}}
}}

Huidige versie van 18 mrt 2011 om 12:07


…een groep mensen.

✣  ✣  ✣

Een team smeden.

http://www.ted.com/talks/tom_wujec_build_a_tower.html

  • basisschoolkkinderen winnen het van managers en business school studenten half zo goed als gemiddeld.
  • architecten en ingenieurs (met verstand van tensegrity) zijn 2x zo goed als gemiddeld (gelukkig).
  • CEO's: gemiddeld
  • exec assistant in team verbetert resultaat enorm: faciliteren
  • iteratief, omarm verandering, agile, lean, proef op de som, bouw prototypes meest succesvol, voortschrijdend inzicht, prototype <-> verfijnen
  • incentive verlaagt resultaat tot nul!
  • ervaring verhoogt resultaat.
  • beloningen + lage vaardigheid ≠ succes
  • beloningen + hoge vaardigheid = succes

Daarom:

Bouw een toren met spaghetti, plankband en draad.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣


Web: The Marshmallow Challenge