Impact map

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 17 dec 2015 om 08:20 (Nulde versie.)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan mogelijk weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de ingebouwde browser printfunctionaliteit.

Een impact map is een instrument voor strategische planning. Door gebruik van de impact map tijdens de ontwikkeling van producten:

  • zie je door de bomen het bos en verdwaal je niet;
  • richt je de activiteiten van teams op de gemeenschappelijke bedrijfsdoelen; en
  • maak je betere keuzes op basis van de wegenkaart (roadmap).

Een impact map kent een centraal doel en daaronder drie lagen.

Centraal staat het ‘Waarom?’

  • Waarom doen we dit?
  • Welk doel streven we na?
    • Bijvoorbeeld: 400.000 extra internationale bezoekers per jaar.

Die drie lagen zijn:

  1. Wie? (wat zijn de actoren?)
    • Wie kunnen het gewenste effect:
      • bewerkstelligen?
      • belemmeren?
    • Wie zijn de klanten of gebruikers van ons product?
    • Wie worden er door ons product geraakt?
  2. Hoe? (welke effecten willen we bereiken?)
    • Hoe willen we dat het gedrag van onze actoren verandert?
    • Hoe kunnen ze ons helpen ons doel te bereiken?
    • Hoe kunnen ze ons belemmeren of verhinderen ons doel te bereiken?
  3. Wat? (welke resultaten, producteigenschappen en organisationele activiteiten kunnen we ontplooien om de effecten te bereiken?)
    • Wat kunnen wij—als organisatie of team—doen om de gewenste effecten te sorteren?