Metafoor

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 12 mei 2012 om 11:30 (Nulde versie.)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…complexe wereld.

✣  ✣  ✣

Doeltreffend en puntig communiceren helpt met recreatie.

Zo goed als Lucky Luke kan schieten, zo goed kan een metafoor een standpunt illustreren. Maar de goede vergelijking vinden valt niet altijd mee. Drie tips.

  1. Iets met dieren—Metaforen die niet in de buurt van uw vakgebied liggen, maar wel voor iedereen begrijpelijk zijn, werken het beste. Kijk bijvoorbeeld naar de dierenwereld. Bent u de spaarzame eekhoorn, de behendige aap, de stoere beer of het snelle jachtluipaard? Andere voorbeelden: het proces als een weg, het bedrijf als een voer- of vaartuig, of de positie van het bedrijf in een landschap. Werkt altijd.
  2. Analyseer goed—Als we zeggen: ‘Een bibliotheek is een goudmijn’, zien we meteen dat er geld te verdienen is met boeken uitlenen. Een metafoor nestelt zich vaak ongemerkt in ons brein. Maar wees er wel zuinig mee. Als je de metafoor te veel gebruikt, loop je het risico stokpaardjes te berijden. Laat een metafoor daarom altijd volgen of voorafgaan door een analyse. Anders blijft het bij een interessante uitspraak. De analyse is ook nodig om systematisch de inhoud van de metafoor in de praktijk te kunnen brengen.
  3. Draaf niet te ver door—Leuk om te bedenken met welk dier, voetbalteam of bouwwerk u te vergelijken bent, maar maak er ook weer geen gimmick van. Het moet ook snel weer over de echte zaak kunnen gaan.

Daarom:

Gebruik zorgvuldig en spaarzaam metaforen.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣



Bronnen