Gevaarlijke drinkplaats
…de ontwikkeling van een nieuw ecosysteem of deelgenootschap.
✣ ✣ ✣
Het gedeelde belang boven het individuele belang stellen en daarmee de verschillen overstijgen om zo het ecosysteem een gezonde groei-impuls te geven.
Krachten:
- Concurrenten vertrouwen elkaar niet.
- Concurrenten drinken niet tegelijkertijd uit angst voor aanvallen.
- Er zijn geen overtuigende redenen voor de ongevormde marktplaats om zich te manifesteren, noch voor enige waarde van het resultaat.
- Je hebt concurrenten nodig om zowel het bestaansrecht en de waarde van de potentiële marktplaats te demonstreren en uit te waaien in een net van toernooien om de zoete plekken voor groei en bloei te vinden. Met andere woorden, je moet natuurlijke selectie voor je laten werken.
Daarom:
groei de markt met een sterk merk en een logo. Breng het merk in verband met kwaliteit en uitwisselbaarheid. Geef de sleutelkennis, informatie en ervaringen weg aan een gemeenschap van concurrenten.
✣ ✣ ✣
Vraag een bijdrage voor het gebruik van het logo om zo verdere ontwikkeling te financieren. Onderken dat concurrenten geheimen hebben die ze willen beschermen, en dat ze die geheimen willen delen voor een hoger rendement. Weet dat concurrenten roofdieren zijn en de marktplaats tegen sabotage beschermen. Maak een veilige plaats om te delen voor alle mede-eigenaren van dit opkomende ecosysteem.
✣ ✣ ✣
Web: [Jini Community Pattern Language {{{titel}}}]