Slecht barrières
…elke opkomende markt.
✣ ✣ ✣
Dat mijn product zich moge verspreiden als een virus!
Sommige zakelijke situaties schijnen schier onmogelijk. Eén daarvan is dat je vooraf al veel van iets, de "enabler", in de handen van je klanten nodig hebt zodat de klant jouw product wil kopen. Dit gebeurt zodra je het netwerkeffect voor je doel wilt inzetten.
Stel dat je bijvoorbeeld scheermesjes wilt verkopen. Om scheermesjes te gebruiken heb je een scheerapparaat nodig. Die geef je vervolgens weg en daarmee schep je de behoefte naar meer scheermesjes.
Krachten:
- De enabler is waarschijnlijk slechts een deel van de oplossing en daarmee op zichzelf niet veel waard.
- Maar het is wel iets waard.
- De enabler kan bruikbaar zijn voor een ander doel dat niets waard is voor jou.
Daarom:
Geef de enabler weg. Maak het onmogelijk om iets anders te doen dan het weg te geven.
✣ ✣ ✣
Deze Slecht barrières lijkt een speciaal geval van een meer algemenere Slecht barrières die "Tom Sawyer" genoemd kan worden. Hierbij zorg je ervoor dat jouw koper een anders ongewenst ding wenst waarin je vervolgens voorziet. Daarmee schep je de behoefte naar jouw eigenlijke product. Dit maakt dat wat je verspreidt zich gedraagt als een virus.
✣ ✣ ✣