Associatiebloem: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Nu met {{bron}}) |
(Auteursgegevens toegevoegd) |
||
Regel 20: | Regel 20: | ||
{{Bron | {{Bron | ||
|bron=Creativity Today | |bron=Creativity Today | ||
|auteur=Byttebier Vullings | |auteur=Igor Byttebier, Ramon Vullings | ||
|vertaler={{mvs}} | |vertaler={{mvs}} | ||
|codeur={{mvs}} | |codeur={{mvs}} |
Huidige versie van 9 jul 2009 om 11:02
…met een team in de divergentiefase op zoek naar creatieve ideeën.
✣ ✣ ✣
Ruimte creëren voor verrassende en inspirerende ideeën die je met een frisse blik ontdekt doordat je uit je tunnelvisie breekt.
De associatiebloem is een zeer bruikbare brainstormtechniek, echter iets moeilijker dan de overigen. Het helpt je om afstand te nemen van de wens of het probleem en geeft je ruimte voor creativiteit.
Daarom:
Maak een bloem van associaties alsvolgt:
- Kies tien onderwerpen die je interesseren en inspireren.
- Pak het meest belangrijke woord en associeer daar nieuwe woorden als bloemblaadjes omheen. Ga net zolang door als je wilt.
- Herhaal dit met een van de andere tien onderwerpen.
- Gebruik de nieuwe woorden voor een nieuwe associatiebloem.
- Herhaal totdat uitgeput.
✣ ✣ ✣
Pas, indien zinnig, de ideeënverdubbelaar toe.
✣ ✣ ✣
Bron: diverging uit Creativity Today, pagina 113. Web: Creativity Today