Gouden driehoek: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
 
 
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 13: Regel 13:
[[Bestand:Output-time.png|600px]]
[[Bestand:Output-time.png|600px]]


Resultaat of scope (y-as) als functie van tijd (x-as). Snelheid (schuine gebied) is de hoeveelheid resultaat per tijdseenheid, de sprint. Hoe langer we werken, hoe meer resultaat (scope) we creëren.
Resultaat of scope (y-as) als functie van tijd (x-as). Snelheid (schuine gebied) is de hoeveelheid resultaat per tijdseenheid, bijvoorbeeld per {{p|sprint}}. Hoe langer we werken, hoe meer resultaat (scope) we creëren.


De snelheidsspreiding is het gebied tussen de optimistische (bovenste) en pessimistische (onderste) lijn.
De snelheidsspreiding is het gebied tussen de optimistische (bovenste) en pessimistische (onderste) lijn.
Regel 32: Regel 32:
*#Lees het meest ongunstige resultaat af op de resultaat-as: het onderste punt.
*#Lees het meest ongunstige resultaat af op de resultaat-as: het onderste punt.


Kies je een punt '''boven''' het gebied van de snelheidsspreiding, dan zet je het systeem onder druk, hetgeen kan leiden tot:
===Leiderschap===
#{{japans|muri}}—onredelijke belasting van mensen of systemen;
:The troops are strong and the officers weak. This is called the ‘bow unstrung’.
:The officers are strong and the troops weak. This is called ‘dragged down’.
::—Sun Tzu, The Art of War
 
Stel, we noemen het gebied rondom de ‘hoge snelheidslijn’ het ''Gebied van Gezonde Spanning''; aldaar kan alles en iedereen het tempo volhouden—{{engels|sustainable pace}}—wordt creativiteit aangewakkerd en is het geheel voorspelbaar—{{engels|predictability}};
 
Kies je een punt in het gedeelte bóven het ''Gebied van Gezonde Spanning'', dan staat te boog te strak gespannen, knapt de boog en valt de pijl voor je op de grond en mis je je doel; de druk op het systeem valt buiten haar tolerantiegrenzen, hetgeen kan leiden tot:
#{{japans|muri}}—onredelijke belasting van mensen of systemen—{{engels|burn out}};
#{{japans|mura}}—ongebalanceerde werklast van mensen of systemen.
#{{japans|mura}}—ongebalanceerde werklast van mensen of systemen.


Beiden leiden tot verlies aan kwaliteit (in ruime zin) en daarmee tot lagere snelheid! Kortom, '''met dezelfde mensen en middelen de zaken later af!'''
Beiden leiden tot verlies aan kwaliteit (in ruime zin) en daarmee tot lagere snelheid! Kortom, '''met dezelfde mensen en middelen de zaken later af!'''
In het gedeelte ónder het ''Gebied van Gezonde Spanning'' staat te boog te slap gespannen en valt de pijl óók voor je op de grond en mis je je doel;


Daarom, streeft allen naar het:
Daarom, streeft allen naar het:
Regel 46: Regel 55:
#'''{{engels|Building the things right}}'''—De {{p|bouwploeg}} is verantwoordelijk voor het op de juiste manier realiseren van de zaken.
#'''{{engels|Building the things right}}'''—De {{p|bouwploeg}} is verantwoordelijk voor het op de juiste manier realiseren van de zaken.
#'''{{engels|Building it fast}}'''—De {{p|scrummeester}} richt zich op het vergroten van de snelheid.
#'''{{engels|Building it fast}}'''—De {{p|scrummeester}} richt zich op het vergroten van de snelheid.
===Planning===
Product Planning en Portfolio Management wordt hiermee een stuk eenvoudiger en overzichtelijker:
#Schat de relatieve inspanning van de verschillende delen van het product of het portfolio.
#Stapel de elementen links van de y-as op, waarbij de lengte van elk element proportioneel is aan de geschatte inspanning.
#Lees op de y-as af wat er op de gewenste datum:
##in ieder geval af is;
##in het gunstigste geval af is;
##in ieder geval niet af is.


===Evolutie===
===Evolutie===
Elke {{p|sprint}} wordt er een bepaalde hoeveelheid functionaliteit opgeleverd, meestal in de vorm van {{p|gebruikersverhalen}}. In het begin, tijdens de {{engels|forming}}- en {{engels|storming}}-fase leert het team voornamelijk—elkaar, technologie, architectuur, gereedschap, samenwerken. Daarom varieert de snelheid of capaciteit van het team relatief veel—de spreiding in snelheid is groot.  
Elke {{p|sprint}} wordt er een bepaalde hoeveelheid functionaliteit opgeleverd, meestal in de vorm van {{p|gebruikersverhalen}}. In het begin, tijdens de {{engels|forming}}- en {{engels|storming}}-fase leert het team voornamelijk—elkaar, technologie, architectuur, gereedschap, samenwerken. Daarom varieert de snelheid of capaciteit van het team relatief veel—de spreiding in snelheid is groot.
 
Samen met {{pearl|reciprocal_altruism|reciprocal altruism}} en {{pearl|money_for_nothing,_change_for_free|money for nothing, change for free}} een gouden combinatie.


==Sources==
==Sources==
*[http://www.youtube.com/watch?v=vkYEqz_MA5Y Henrik Kniberg » Agile Product Ownership in a Nutshell] (video)
*[http://www.youtube.com/watch?v=vkYEqz_MA5Y Henrik Kniberg » Agile Product Ownership in a Nutshell] (video)

Huidige versie van 21 mrt 2013 om 16:07

Ijzeren driehoek

Variabelen:

  1. Scope—totale functionaliteit die opgeleverd moet worden.
  2. Middelen—mensen, geld, hulpbronnen, grondstoffen, gereedschap nodig om de scope te realiseren.
  3. Tijd—moment wanneer iets af moet zijn.
  4. Kwaliteit—schaalbaarheid, onderhoudbaarheid, veiligheid, snelheid, vermogen, alle niet-functionele of systemische eisen.

Het geheel wordt een ‘ijzeren driehoek’ als je alle vier de variablen vastlegt en dichttimmert in een (wurg)contract met malusregelingen.

Als alchemist kan je de ijzeren driehoek omvormen tot een gouden driehoek zodra je beseft dat de vierde variabele altijd een functie is van de overige drie. De alchemie wordt hieronder beschreven…

Resultaat als functie van tijd

Output-time.png

Resultaat of scope (y-as) als functie van tijd (x-as). Snelheid (schuine gebied) is de hoeveelheid resultaat per tijdseenheid, bijvoorbeeld per sprint. Hoe langer we werken, hoe meer resultaat (scope) we creëren.

De snelheidsspreiding is het gebied tussen de optimistische (bovenste) en pessimistische (onderste) lijn.

De grafiek helpt de Product Owner met plannenmakerij en het scheppen van de juiste verwachtingen naar alle belanghebbenden en geeft antwoord op de vragen: Wanneer is alles af? Wat is er af op een bepaalde datum?

  • Fixed scope—Stel je hebt een vast omlijnde hoeveelheid werk te doen.
    1. Trek een horizontale snijlijn vanaf dat punt op de resultaat-as door de optimistische en pessimistische snelheidslijnen.
    2. Trek een lijn door beide snijpunten door naar de tijd-as.
    3. Lees het meest gunstige oplevermoment af op de tijd-as: het eerste punt.
    4. Lees het meest ongunstige oplevermoment af op de tijd-as: het tweede punt.
  • Fixed date—Stel je wilt op of voor een bepaalde datum je product vrijgeven.
    1. Trek een verticale snijlijn vanaf dat punt op de tijd-as door de optimistische en pessimistische snelheidslijnen.
    2. Trek een lijn door beide snijpunten door naar de resultaat-as.
    3. Lees het meest gunstige resultaat af op de resultaat-as: het bovenste punt. De zaken boven dit punt zijn in ieder geval niet af op de aangegeven datum.
    4. Lees het meest ongunstige resultaat af op de resultaat-as: het onderste punt.

Leiderschap

The troops are strong and the officers weak. This is called the ‘bow unstrung’.
The officers are strong and the troops weak. This is called ‘dragged down’.
—Sun Tzu, The Art of War

Stel, we noemen het gebied rondom de ‘hoge snelheidslijn’ het Gebied van Gezonde Spanning; aldaar kan alles en iedereen het tempo volhouden—sustainable pace—wordt creativiteit aangewakkerd en is het geheel voorspelbaar—predictability;

Kies je een punt in het gedeelte bóven het Gebied van Gezonde Spanning, dan staat te boog te strak gespannen, knapt de boog en valt de pijl voor je op de grond en mis je je doel; de druk op het systeem valt buiten haar tolerantiegrenzen, hetgeen kan leiden tot:

  1. muri—onredelijke belasting van mensen of systemen—burn out;
  2. mura—ongebalanceerde werklast van mensen of systemen.

Beiden leiden tot verlies aan kwaliteit (in ruime zin) en daarmee tot lagere snelheid! Kortom, met dezelfde mensen en middelen de zaken later af!

In het gedeelte ónder het Gebied van Gezonde Spanning staat te boog te slap gespannen en valt de pijl óók voor je op de grond en mis je je doel;

Daarom, streeft allen naar het:

  • vergroten van de snelheid—hoek tussen de gemiddelde snelheidslijn en tijd-as—door versnellers te implementeren (impediments of knelpunten te verwijderen), of, meer algemeen, de kwaliteit te verbeteren;
  • verkleinen van de snelheidsspreiding—de hoek tussen de laagste en hoogste snelheid—door stabiele teams te koesteren die aan items van vergelijkbare grootte (weinig variabiliteit) werken.

Op zoek naar Yin-Yang in het krachtenveld:

  1. Building the right things—De producteigenaar is verantwoordelijk voor het laten maken van de juiste zaken—die zaken die de grootste uitkomst tegen de laagste inspanning leveren.
  2. Building the things right—De bouwploeg is verantwoordelijk voor het op de juiste manier realiseren van de zaken.
  3. Building it fast—De scrummeester richt zich op het vergroten van de snelheid.

Planning

Product Planning en Portfolio Management wordt hiermee een stuk eenvoudiger en overzichtelijker:

  1. Schat de relatieve inspanning van de verschillende delen van het product of het portfolio.
  2. Stapel de elementen links van de y-as op, waarbij de lengte van elk element proportioneel is aan de geschatte inspanning.
  3. Lees op de y-as af wat er op de gewenste datum:
    1. in ieder geval af is;
    2. in het gunstigste geval af is;
    3. in ieder geval niet af is.

Evolutie

Elke sprint wordt er een bepaalde hoeveelheid functionaliteit opgeleverd, meestal in de vorm van gebruikersverhalen. In het begin, tijdens de forming- en storming-fase leert het team voornamelijk—elkaar, technologie, architectuur, gereedschap, samenwerken. Daarom varieert de snelheid of capaciteit van het team relatief veel—de spreiding in snelheid is groot.

Samen met reciprocal altruism en money for nothing, change for free een gouden combinatie.

Sources