Versterkend taalgebruik: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
 
k (Pygmalion effect)
 
Regel 1: Regel 1:
{{Oester
{{Oester
|stadium=
|stadium=Kiem
|beeld=
|thema=Creëren
|proloog=
|context=verbale communicatie, bijvoorbeeld een {{p|rivierverhaal}}.
|context=
|wens in één regel=Je wilt op een inspirerende manier je verhaal doen en helpen bij het recreëren van ideeën en verhalen.
verbale communicatie, bijvoorbeeld een {{p|rivierverhaal}}.
|daarom in één regel=Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik een beeldspraak.
|wens=
|wens=Je wilt op een inspirerende manier je verhaal doen en helpen bij het {{p|recreëren}} van ideeën en verhalen.
Je wilt op een inspirerende manier je verhaal doen en helpen bij het {{p|recreëren}} van ideeën en verhalen.
|toelichting=Woorden zoals ‘hoop’, ‘complex’, ‘lastig’, ‘niet’, ‘probleem’, ‘misschien’, ‘maar’, ‘twijfel’ verzwakken wat je zegt of schrijft.
|toelichting=
|daarom=Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik (zie de tabel hieronder) een {{p|beeldspraak}}.
Woorden zoals ‘hoop’, ‘complex’, ‘lastig’, ‘niet’, ‘probleem’, ‘misschien’, ‘maar’, ‘twijfel’ verzwakken wat je zegt of schrijft.
|daarom=
Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik (zie de tabel hieronder) een {{p|beeldspraak}}.
|nieuw=
|epiloog=
}}
}}
Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik:
Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik:


Regel 78: Regel 72:
|}
|}


{{bron
Zie ook
*pygmalion effect
*p39 van Introduction to Appreciative Inquiry: A Manual for Training Community Development Facilitators
{{Bron
|auteur={{mvs}}
|codeur={{mvs}}
|boek=
|boek=
|publikatie=
|publikatie=
|titel=
|pattern=
|nummer=
|nummer=
|pagina=
|auteur={{mvs}}
|codeur={{mvs}}
|vertaler=
|web=
}}
}}

Huidige versie van 11 mrt 2012 om 10:22


…verbale communicatie, bijvoorbeeld een rivierverhaal.

✣  ✣  ✣

Je wilt op een inspirerende manier je verhaal doen en helpen bij het recreëren van ideeën en verhalen.

Woorden zoals ‘hoop’, ‘complex’, ‘lastig’, ‘niet’, ‘probleem’, ‘misschien’, ‘maar’, ‘twijfel’ verzwakken wat je zegt of schrijft.

Daarom:

Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik (zie de tabel hieronder) een beeldspraak.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣



Maak teksten sterk en krachtig door versterkend taalgebruik:

In plaats van: Zeg of schrijf:
Ik zou moeten… Ik ga… Ik doe…
Ik zie een probleem Daar ga ik iets aan doen.
Ik zoek een oplossing.
Ik ga het proberen. Ik werk er aan.
Ik hoop… Ik verwacht…
Ik vind het een beperking… Ik zoek mogelijkheden om…
Ja, maar… Ja, en…
Ik twijfel. Ik kies niet.
Het wordt een mislukking. Het gaat lukken.
Tijd om in te grijpen.
We gaan het bijsturen.
Ik ben onbekwaam.
Dat kan ik niet.
Ik kan (er wat van leren).
Dat moet ik nog leren.
Dat vind ik moeilijk. Dat wil ik leren.
Dat is complex. We maken het simpel voor u.
Het is hopeloos. Ik zoek een weg.
Ik zou willen… Ik wil…
Dat is lastig. Dat onderzoek ik.
Ik zet door.
Het is onmogelijk. Alles is mogelijk.
Ik kan niet… Ik onderzoek hoe.
Wat is kan is…
We vertellen alleen de mogelijkheden.
Misschien… Dat gaat lukken.
Wat gaat lukken is…
Eigenlijk… niet gebruiken
Het/jij maakt mij… Blij.

Zie ook

  • pygmalion effect
  • p39 van Introduction to Appreciative Inquiry: A Manual for Training Community Development Facilitators