Argumentenkaart Agile Adoptie

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 27 dec 2010 om 16:04 (Toelichting)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Deze kaart biedt een overzicht van argumenten voor en tegen de adoptie van agile praktijken. Agile toont in de praktijk aan dat er betere manieren zijn om software te ontwikkelen. Agile verkiest mensen en hun onderlinge interactie boven processen en gereedschappen, werkende software boven allesomvattende documentatie, samenwerking met de klant boven contractonderhandelingen en inspelen op verandering boven het volgen van een plan.

Voor

Financieel

Agile verbetert time-to-market/time-to-value

  • Agile kenmerkt zich door ‘hieperproductiviteit’ en drastisch verkorte ‘cycle times’.
  • Agile levert in ongekende korte tijd en op incrementele wijze werkende resultaten op.
  • Agile levert altijd resultaat: werkende software binnen budget.

Agile levert in minder tijd meer relevante software tegen lagere kosten

  • Agile voorkomt de afval gecreëerd door BRUF en BDUF en verkwist daardoor zeer weinig geld.
  • Agile voorkomt productie van afval door ‘yagni’ of ‘hej-nie-noo’: meer resultaat voor hetzelfde geld.
  • Agile levert een maatpak voor de prijs van confectiepak—staat en zit beter.
  • Agile toont op elk moment werkende resultaten van de investering tot nu toe.
  • Agile levert tastbaar resultaat hetgeen momentum creëert voor verdere ontwikkeling.
  • Agile levert tastbaar resultaat hetgeen de geloofwaardigheid van het collectieve doel vergroot.

Agile is ‘zuunig’

  • Agile kenmerkt zich door vaste, inzichtelijke prijsafspraken en heeft lage instapkosten.
  • Agile levert resultaten van hoogwaardige kwaliteit: betaalbaar onderhoud en uitbreiding.
  • Agile verlaagt ontwikkel- en productiekosten en verhoogt effectiviteit en efficiency.
  • Agile staat toe op een willekeurig moment te stoppen met behoud van investeringen.

Mensen

Agile stimuleert autonomie, meesterschap en zingeving

  • Agile kweekt natuurlijk leiderschap: iedereen krijgt vrijheid en neemt verantwoordelijkheid.
  • Agile geeft veel meer werkplezier.
  • Agile legt beslissingen dichtbij de actie.
  • Agile omarmt voortdurend veranderende eisen, wensen en omstandigheden.
  • Agile kan op elk gewenst moment bijgestuurd worden onder invloed van prikkels en wensen.

Agile motiveert en stimuleert bruisende ‘kruisgekoppelde’ teams

  • Agile katalyseert zelforganisatie waardoor bespaard kan worden op management.
  • Agile is gegrond op wederzijdse betrokkenheid en respect.
  • Agile breekt organisationele silo’s af en leidt tot betere samenwerking en communicatie.
  • Agile brengt business en IT veel meer op één lijn en stimuleert samenwerking tussen die twee.
  • Agile creëert synergie en teamwork tussen klant en leverancier.
  • Agile als smeermiddel leidt tot een volledig transparant samenwerkingsverband en synergie.

Beslissingen

Agile is minder riskant

  • Agile verkleint of verzacht risico’s en neemt sommige risico’s helemaal weg.
  • Agile maakt ‘niet goed, geld terug garantie’ mogelijk en betaalbaar.

Agile zet de klant aan het roer met stuurbekrachtiging

  • Agile zet business en marketing aan het ontwikkelstuur en is beter te plannen.
  • Agile laat de klant volledig de prioriteiten bepalen en maakt productie voorspelbaar en wendbaar.
  • Agile informeert altijd ruimschoots op tijd veranderingen in de planning.
  • Agile maakt het mogelijk om de draagwijdte zodanig te wijzigen dat de planning gehaald wordt.
  • Agile omarmt en voegt zich naar de toenemende veranderingen in onze omgeving.
  • Agile geeft klant en business inzage en inzicht in en controle over het ontwikkelproces.
  • Agile geeft altijd ruimte om zonder buitenissige kosten van gedachten te veranderen.

Informatie

Agile ontsluiert en verheldert

  • Agile haalt de mystiek—van onder andere IT—weg.
  • Agile communiceert beter door cultivering van bedrijfsbreed gemeenschappelijk taalgebruik.
  • Agile levert kernachtige en essentiële documentatie af in plaats van papieren tijgers.