Nieuwsgroep
- Je hebt een knallend idee. Je vindt een nieuwsgroep, waar je dat geweldig idee met een groep gelijkgezinden denkt te kunnen delen. Maar je idee sneuvelt in een kakafonie.
…Je idee kun je kwijt zonder last te hebben van begrenzingen door tijd en plaats. Maar je idee kan alleen verder gedragen worden door de tekst die je op de nieuwsgroep achterlaat.
✣ ✣ ✣
Was er maar een voorzitter, die voor afstemming zorgt; kon jezelf maar die voorzitter zijn.
Ieder schrijft terug vanuit zijn eigen optiek. Jouw initiatief doet hem aan duizend andere dingen denken en hij wil die duizend dingen of enkele ervan met je delen. Anderen, die misschien hun licht hadden kunnen laten schijnen over jouw idee, gaan met elkaar in gesprek. Sommige zijn er handiger in de aandacht te trekken dan jij dat bent, of ze hebben meer tijd zich op de nieuwsgroep te vertonen.
Daarom:
Geef de initiatief-nemer van een gesprek de kans zijn wens over de ontwikkeling van het gesprek vanaf een verhoging kenbaar te maken.
✣ ✣ ✣
Wie het gesprek benadert dat volgde op de lancering van je idee, kan zien hoe het gesprek bekeken kan worden vanuit dat *idee*. Hij of zij kan zien waar iemand het idee omarmt, waar iemand serieuze kritiek geeft. De voorbijganger kan postings kan ongelezen laten, waarvan jij aangeeft dat ze niet relevant zijn voor je idee, bijvoorbeeld omdat ze tot het sociale verkeer behoren. Je idee krijgt hierdoor de serieuze bespreking, die ze verdient, want je kunt werkelijk anderen ontmoeten rond je idee.
✣ ✣ ✣