Zinnig verbinden

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 21 jul 2008 om 13:00 ({{p|draai aan de knoppen}})
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…in een gesloten wereld werk je met functie volgt vorm aan innovaties.

✣  ✣  ✣

Je wilt je vastgeroeste denkpatronen, tunnelvisie en "spiralisme" doorbreken en met écht nieuwe dingen komen.

"Spiralisme" of "functional fixness" is een hardnekkig fenomeen, en iedereen heeft er last van. Tunnelvisie, vastgeroeste denkpatronen of paradigma's—een bepaalde manier van waarnemen—voorkomen dat je nieuwe dingen ontdekt of creatieve oplossingen verzint voor taaie problemen. Denkpatronen zitten in de weg.

zinnig verbinden doorbreekt dit spiralisme en helpt nieuwe ideeën te vinden doordat het eigenschappen van andere produkten imiteert of slim gebruik maakt van produkten in de omgeving om zelf beter te kunnen functioneren.

zinnig verbinden is een veel gebruikte manier van vernieuwen. Bij verbinden ga je op verkenningstocht. Twee belangrijke vragen:

  1. Wordt mijn product waardevoller door een bestaande functie over te nemen van een ander product?
  2. Heeft het zin om die producten voor mijn produkt te laten werken?

Daarom:

Ga in de buitenwereld op zoek naar elementen en bouwstenen die versterkend werken voor jouw eigen idee, waarbij jouw idee ook versterkend werkt voor de buitenwereld. Streef daarbij maximale samenhang en minimale koppeling na en draai aan de knoppen om specifieke kenmerken van jouw concept te variëren.

✣  ✣  ✣

imiteer anders door juist vreemde elementen, buiten je eigen wereld, door anders vermenigvuldigen op te nemen in jouw product.


✣  ✣  ✣



Voorbeelden van spiralisme:

  • Zeg eens "ork ork ork ork ork ork ork". Soep eet je met een…? Inderdaad, soep eet je met een lepel.
  • In een kamer liggen Romeo en Julia liggen dood op de grond. Raam staat open. Plas water op de grond. Glasscherven op de grond. Wat is hier gebeurd? Romeo en Julie zijn twee goudvissen.
  • Een grassprietje dat maai je, een meisje van achtien… wordt negentien.
  • Fantoompijnen zijn een bijzonder onprettig verschijnsel van spiralisme en kunnen doorbroken worden met een spiegel van een paar euro.
  • Het snoer van een oortelefoon is niet alleen geschikt als oortelefoon, maar bijvoorbeeld ook als antenne.

In de natuur zie je zinnig verbinden terug als symbiose. In het slimme web zie je dit terug als zogenaamde mash-ups, bijvoorbeeld van Google Maps met een website voor de huizenmarkt. In de ICT-wereld zie je dit zelfs verheven tot een ware kunst in de vorm van SaaS (Software as a Servcie) en SOA (Software Oriented Architecture).

Deze manier van zinnig verbinden heet ook wel “armelui's gereedschap” omdat je slim gebruik maakt van wat anderen al hebben ontwikkeld.

Breng de gesloten wereld in kaart. Welke interne en externe en externe bouwstenen heb je tot je beschikking? Vooral het verkennen van de externe wereld vraagt speciale aandacht bij verbinden. De manier waarop je de externe wereld defineert bepaalt sterk het type idee dat je gaat ontwikkelen.

Meestal definiëren we verschillende externe werelden. Bijvoorbeeld voor verschillende doelgroepen met ieder een eigen set aan bouwstenen. Daarna ontwikkelen we ideeën voor elk van die werelden. De eerste stap bij verbinden is het in kaart brengen van die verschillende werelden waaruit we kunnen putten. Definieer op die manier verschillende gesloten werelden die onderling van elkaar verschillen in het type bouwstenen wat er in voorkomt. Ontwikkel vervolgens ideeën voor elk van die werelden.

Versterkend verbinden: niet zomaal aan elkaar plakken. De bouwstenen moeten elkaar ook daadwerkelijk versterken. Symbiose dus weer. Mash-up. Het gezamelijke nut is groter dan van elk apart. En de verbinding moet logisch en bruikbaar zijn voor de gebruiker. 1+1=3.

Voorbeelden

  • Dubbele functie van de achterruitverwarming als antenne. Of reklame op bussen en de achterkant van vrachtwagens.
  • JCDecaux die alle bus- en tramhokjes onder haar hoede neemt en zo wereldleider werdt op het gebied van reclame op momenten dat mensen er tijd voor hebben omdat ze toch staan te wachten.
  • Carkit die de speakers van de radio gebruikt. Carkit wordt goedkoper en beiden kunnen op elkaar afgestemd worden: de radio gaat uit op het moment dat je de autotelefoon opneemt.