Rivierverhaal
…een individu, een groep, een directie, een team, allen met een grootse gevaarlijke gedurfde doel, vurig verlangen en missie.
✣ ✣ ✣
in gewoon Nederlands vertellen waarom je doet wat je doet.
Er zijn twee kenmerkende manieren om anderen te vertellen waarom je doet wat je doet:
- groefverhalen of “rut stories” die mensen en organisaties vertellen en energie kosten omdat ze zich vastklampen aan de huidige realiteit en niet leren; en
- riververhalen of “river stories” die vaak beginnen met “Hoe zou het zijn als…” en daarmee de nieuwsgierigheid prikkelen en de energie laten stromen en vaak een open einde hebben.
Een rivierverhaal is een krachtige manier om je ambities te verbeelden en stelt je ‘groeven’ of patronen op de proef. Mens, organisatie en samenleving gaan meer stromen als ze elkaar hun rivierverhalen vertellen.
Daarom:
Schrijf in een kwartier het rivierverhaal van jou of jouw onderneming. Schakel je verstand uit en begin gewoon met schrijven in wat er in je opkomt. Haal je pen niet van het papier.
✣ ✣ ✣
Scherp je rivierverhaal aan door van de belangrijkste kenmerken minisages te schrijven en gebruik die vervolgens voor een strakke en puntige pecha kucha.
✣ ✣ ✣