Claim jouw lumineus idee
…je krijgt een lumineus idee…
✣ ✣ ✣
Jouw idee testen en wortel laten schieten.
Bob Jansen van Firmhouse over Hoe open kun je met je ideeën zijn?:
Veel ideeëen zijn generiek. Jij bent echt niet de enige die het idee heeft.
claim jouw lumineus idee door er als (een van de eerste) open over te publiceren, zo van “Wij gaan een short linking tool maken voor twitter waarmee je kan zien hoeveel mensen op jouw berichtjes klikken.” Dat hebben we meteen gepubliceerd en we zijn het gaan bouwen. Als het explodeert zit je op het goede pad—je hebt duidelijk een behoefte aangetoond waar mensen weat aan hebben en mensen willen het gebruiken. Als je vervolgens het zwaan-kleef-aan-effect ontketent, dat zegt dat iets over dat mensen dat zinnig vinden en over de levensvatbaarheid.
Hiermee test je waar je mee bezig bent en krijg je de kans om je concept door de terugkoppeling die je krijgt aan te scherpen en verder te ontwikkelen. Hoe raarder het idee, hoe beter het is. Mensen vinden gevaarlijke ideeën leuk, krijgen respect voor je. Als mensen je idee raar vinden ben je op de goede weg: je bent in staat je idee te communiceren én terugkoppeling te krijgen.
Hoe eerder je het idee naar buiten brengt, hoe beter je het kan versterken door de feedback die je krijgt, hoe meer aandacht je krijgt, en hoe meer mensen weten dat jij er mee bezig bent. Eigenlijk claim je jouw idee publiek.
Daarom:
Breng je idee naar buiten, publiceer het en ga ermee aan de slag, nu meteen. Werk hard aan de recreatie van je idee.
✣ ✣ ✣
✣ ✣ ✣