Ontwerp, waardeer en verrijk
…een schatkamer van ideeën aan het begin van de convergentiefase.
✣ ✣ ✣
Je wilt voornamelijk investeren in de meest originele en haalbare ideeën—de zogenaamde "WOW!" ideeën.
Nieuwe ideeën zijn nooit direct "klaar voor gebruik". Ze scheppen een kans of pad in de richting van de wens of het oplossen van een probleem, echter slechts een startpunt. Deze ruwe diamanten verdienen verder slijpen en ontwikkeling. Ze worden wonderschoon zodra we er energie in stoppen om ze meer waarde te geven.
Sleutelvragen zijn:
- Welke drempels liggen tussen het huidige idee en haar realisatie?
- Waarom is dit idee nog niet beschikbaar?
- Wat kan me weerhouden van het in praktijk brengen van dit idee?
Zodra je een idee gekozen hebt, werk het uit en maak het sterker door de volgende stappen te ondernemen:
- Ontwerp je idee met zorg.
- Waardeer en beoordeel je idee op wat het waard is (voor de ander).
- Verrijk je idee en beschrijf het in haar uiteindelijke vorm.
Daarom:
1) Ontwerp je idee door het in een ideevorm te gieten of het als een gebruikersverhaal te schrijven aan de hand van een diepte interview. Laat een illustrator een praatplaat maken van je idee. 2) Waardeer je idee op basis van plussen minnen voelen, pril en/of de consumentenbondtabel. 3) Verrijk je idee met behulp van plus min ontwikkel, scamper, alle zintuigen, minisage, elevator pitch en/of pecha kucha.
✣ ✣ ✣
✣ ✣ ✣
Bron: design, judge, enrich uit Creativity Today, pagina 139.