Spoedcursus besluiten
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Een stukje bij beetje verhaal over besluiten, kiezen.
Beslis je altijd en alles op gevoel? Klinkt stoer, maar in de praktijk is een stapsgewijze besluitvorming echt handiger.
- Wat is de wens?—Gek genoeg een stap die vaak vergeten wordt. Bovendien gaat er meestal veel aandacht naar het probleem. Aandacht die gericht wordt op een wens genereert meer positieve energie, enthousiasme en creativiteit. Dus: gooi je probleem in wensomzetter en vier je creativiteit bot op de wens dat daaruit komt. Werk de wens verder uit met persen en rekken. Waarom blijven klanten weg? Waarom is ons product slecht? Waarom kan dat niet anders? Hoe kan het anders?
- Praat met een breed, diep en dwars team—Praat vooral met mensen dichtbij het probleem. Zij kennen het als geen ander. En praat met mensen verderaf om oplossingen te bedenken. Benoem de wens ook als zodanig. Het is geen ‘kans’, geen ‘uitdaging’, het is een wens, een verlangen dat moet worden aangepakt. Stel hierna de lijst met glasheldere acceptatiecriteria op waaraan de oplossing moet voldoen.
- Argumenteer en onderbouw—Redeneer niet naar een besluit toe, maar weeg af, via bijvoorbeeld een scoringsmatrix, now how wow, een besluitboom, of plussen minnen voelen. Vergeet hierbij ook de nuloptie niet: wat gebeurt er als we niets doen? Scoor de oplossing op voelt het goed? klopt het? werkt het?.
- Gebruik echte opties—Neem besluiten op precies het juiste moment en zo laat mogelijk. Zo houd je alle opties open.
- Voorkom plop-besluiten—Iemand zegt tijdens de vergadering: ‘zullen we het zo doen?’. De rest roept: ‘Ja, goed idee!’ Gebeurt het dan ook? Nee, natuurlijk. Neem een besluit altijd expliciet (ook als je besluit niets te besluiten) en laat iemand er daarna eigenaarschap van oppakken. En besef: het kan altijd beter. Maar het kan niet altijd zo goed als je graag zou willen.
Inspiratiebron :http://www.mt.nl/99/24075/vaardigheden/spoedcursus-besluiten.html