Start een rumoer

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…een nieuw idee of project. Een opkomende markt. Een aanstaande verandering.

✣  ✣  ✣

Jouw idee gaat als een lopend vuurtje van mond tot mond. Iedereen praat erover. Je hoeft er zelf bijna niks aan te doen. Het verspreid zich viraal, als een gerucht, als een goedaardige roddel.

Roddels lijken vaak op virussen. Het zijn even besmettelijke als onuitstaanbare vormen van communicatie. Net als virussen hebben roddels een slechte naam, maar ze kunnen ook in je voordeel werken. Door je idee als roddel de wereld in te sturen, is er grote kans dat anderen het idee verder verspreiden. Omdat mensen de neiging hebben voortdurend met elkaar te praten, is er alle gelegenheid voor.

Daarom:

Verzin en lek een eenvoudig, besmettelijk, taai en zichtbaar rumoer over je idee en blijf dat voeden totdat het zich als een lopend vuurtje verspreidt, met een goede kans op een hype.

✣  ✣  ✣


Virale verspreiding wordt vaak gebruikt in het circuit van exclusieve feesten in de danswereld. Als de kaartverkoop voor een feest begint, wordt 30% in de verkoop gedaan. Na deze verkoopperiode krijgen belangstellenden te horen dat het feest uitverkocht is. Tja, er was ook zo'n run op de kaartjes. Hoewel, er schijnen er nog een paar te zijn, maar die moet je via via zien te bemachtigen. Door de stad gaat nu een lopend vuurtje van mensen die elkaar bellen om te vragen of ze nog kaartjes weten. Hierbij gaat het erom of je connected bent: ken jij mensen van de organisatie; hoor je er ook bij? Op deze manier vormt zich het belangrijkste wat een hip feest nodig heeft: een eigen scene. Uiteindelijk worden alle kaarten verkocht zonder dat er een cent aan advertenties is uitgegeven. Het feest is ook geweldig. Iedereen voelt een zekere verbondenheid met elkaar. Waar zou dat magische gevoel toch vandaan komen?

✣  ✣  ✣


Gebruik bijvoorbeeld een fluisterruimte op een beurs om je rumoer te starten. Nodig op basis van exclusiviteit een aantal mensen uit, waaronder een aantal toonaangevende zoals trendwatchers, laat ze een belofte tot rentmeesterschap tekenen en vertel ze je geheim. Plooi het geheel zo dat precies de juiste informatie gelekt wordt. Niet te veel, niet te weinig.

Onthou dat in de biologische wereld een virus niet-levend is, want het heeft geen eigen stofwisseling. Buiten een levende cel is een virus een inerte moleculaire structuur, bestaande uit eiwitten en nucleïnezuren. Een virus is in wezen een chemisch signaal, afhankelijk van het metabolisme van de levende cel als gastheer.

Om van een idee een rumoer te maken dient het aan enkele voorwaarden te voldoen die van biologische virussen afgekeken zijn (een vorm van biomimicry dus)

  • Eenvoud—Virussen behoren tot de primitiefste levensvormen. Roddels ook. Zorg ervoor dat je idee heel simpel door te vertellen is.
  • Besmettelijkheid—Mensen vertellen een verhaal graag door als ze er zelf mooi opstaan met het bericht. Zorg ervoor dat je idee pikante elementen heeft. Dit hoeven beslist geen veelgebruikte gezegdes te zijn. Juist slimme weetjes of doordachte slogans doen het goed.
  • Voeding—Een biologisch virus zoekt een gastheer om zich te ontplooien. Een idee zoekt een context waarin het zich kan ontvouwen. Zorg ervoor dat je idee aansluit bij wat mensen bezighoudt: formuleer het als een oplossing, in hun taal.
  • Taaiheid—Biologische virussen kunnen duizenden jaren liggen te sluimeren voor ze in actie komen. Zorg ervoor dat je idee in staat is enige tijd een smeulend bestaan te leiden.
  • Zichtbaarheid—Virussen zetten aan tot specifiek gedrag, zoals niezen, tranende ogen. Jouw idee moet ook duidelijk aanwezig zijn bij de dragers ervan. Het moet zichtbaar zijn dat mensen je idee volgen. Mensen veranderen hiermee in wandelende reclamezuilen en ze doen dat zelfs met plezier. Ontwerp bijvoorbeeld een krachtig logo en deel er stickers en mail banners van uit.

Kortom, maak een broodje-aapverhaal, maar dan een die echt is en waarde heeft. Modeverschijnselen, stemmingen en politieke stromingen ontstaan vaak op deze manier. En de hype creëert de aanvoerder, en niet andersom! Een interessante vraag in deze context is: hoe kan een virale organisatie eruitzien?


Bron: {{{pattern}}} uit Handboek voor Hemelbestormers, pagina 105.