Intervisie: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (baobab -> aardnoot)
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
|beeld=100 0581 horizontaalBO2UW.jpg
|beeld=100 0581 horizontaalBO2UW.jpg
|proloog=
|proloog=
|context=met een aantal mensen in een project. Lopen als een kip zonder kop rond. De kwaliteit van het werk daalt. Wat gebeurt er eigenlijk?
|context=met een aantal mensen in een project. Jullie lopen als kippen zonder kop rond. De kwaliteit van het werk daalt. Wat gebeurt er eigenlijk?
|wens=Je hebt de wens om in staat te zijn elkaar beter aan te voelen, elkaar te begrijpen, goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en voortgang.
|wens=Je wilt elkaar beter aanvoelen, elkaar begrijpen. Je wilt goede vragen stellen en daardoor bij dragen aan oplossingen en voortgang.
|toelichting=Hiërarchie speelt geen rol.
|toelichting=Hiërarchie speelt geen rol. Jullie hebben niet één of enkele onder jullie aangewezen voor jullie te denken en te beslissen.  
|daarom=Neem afstand van de dagelijkse beslommeringen. Breek er uit en ga op basis van gelijkwaardigheid met elkaar in {{parel|dialoog}} over wat er aan de orde is.
|daarom=Neem afstand van de dagelijkse beslommeringen met het werk en elkaar. Breek er uit en ga op basis van gelijkwaardigheid met elkaar in {{parel|dialoog}} over wat er aan de orde is. Gebruik intervisie als werkvorm.
|nieuw=Het levert je het volgende op. Je voelt je gehoord. Je werkt aan oplossingen met elkaar en je neemt daadwerkelijke concrete besluiten. Je komt wellicht tot de ontdekking dat je met een {{parel|externe begeleider}} kunt kijken naar de manier waarop je als groep leert zodat je beter zicht krijgt op je eigen leerproces. Soms kan een {{parel|interventie}} helpen het leerproces nog effectiever te maken en uit de dagelijkse cirkel te breken.
|nieuw=Het levert je het volgende op. Je hoort en je voelt je gehoord. Je werkt aan oplossingen met elkaar en je neemt met elkaar daadwerkelijke, concrete besluiten. Je ervaart wellicht hoe je als groep leert, zodat je beter zicht krijgt op je eigen leerproces. Een {{parel|externe begeleider}} is een welkome hulp daarbij. Soms kan een {{parel|interventie}} helpen uit de dagelijkse cirkel te breken. Het leerproces wordt effectiever.
|epiloog=
|epiloog=
}}
}}


Intervisie is een werkvorm waarin met vergelijkbare achtergrond elkaar ondersteunen bij lastige situaties die ze in alledaagse situaties ont-moeten en waarbij de oplossing niet gevonden kan worden in geijkte aanpakken.
Intervisie is een werkvorm waarbij mensen met vergelijkbare achtergrond elkaar ondersteunen in de lastige situaties van hun alledaagse praktijk, waarvoor de oplossing niet te vinden is in geijkte, beroepsmatige aanpak.


Waar het bij intervisie vooral om gaat: ik wil, mag en kan '''leren'''!
Waar het bij intervisie vooral om gaat: ik wil, mag en kan '''leren'''!


Je bent bereid om je persoonlijk functioneren en handelen in de praktijksituatie te onderzoeken, onder de loep te nemen en ter discussie te stellen.
Je bent bereid om je persoonlijk functioneren en handelen in de praktijksituatie met anderen onder de loep te nemen.
Het gaat om het brede spectrum van strategieën, belangen, persoonlijk handelen en inhoudelijke adviezen.
Het gaat om het brede spectrum van strategieën, belangen, persoonlijk handelen en inhoudelijke adviezen.
Intervisie is '''geen ''werk''begeleiding''' maar '''''proces''begeleiding'''. Deelnemers leren van elkaar en stimuleren elkaar om oplossingen uit te voeren en besluiten te nemen. De begeleider pleegt indien nodig interventies en kneedt het proces waardoor er optimaal '''geleerd''' wordt.
Intervisie is '''geen ''werk''begeleiding''', maar '''''proces''begeleiding'''.


Een goede werkbaarheid is te verkrijgen bij drie tot acht personen. Eenieder komt voldoende aan bod met een persoonlijke inbreng over de werksituatie.
Deelnemers leren van elkaar en stimuleren elkaar om oplossingen uit te voeren en besluiten te nemen. De begeleider pleegt, indien nodig, interventies en kneedt het proces waardoor er optimaal '''geleerd''' wordt.


Er zijn verschillende intervisiemethoden te weten:
Voor een groep van drie tot acht personen. Eenieder komt dan voldoende aan bod met een persoonlijke inbreng over de werksituatie.
 
Er zijn verschillende intervisiemethoden, te weten:
*{{parel|themagerichte intervisie}}
*{{parel|themagerichte intervisie}}
*{{parel|intervisieopstellingen}}
*{{parel|intervisieopstellingen}}
Regel 27: Regel 29:
*{{parel|videobegeleide Intervisie}}
*{{parel|videobegeleide Intervisie}}


Naast de inhoud van de intervisie is er ook aandacht voor het leerproces van mensen en groepen {{baobab|Leercyclus van Kolb}}. De begeleider geeft inzicht mee in leerprocessen en stimuleert het voortschrijdend leren van de groep.
Naast de inhoud van de intervisie is er ook aandacht voor het leerproces van mensen en groepen {{aardnoot|Leercyclus van Kolb}}. De begeleider biedt inzicht in leerprocessen en stimuleert het voortschrijdend leren van de groep.


Resultaten:
Resultaten:
* verbetering van de '''kwaliteit''' van werken
* verbetering van de '''kwaliteit''' van werken
* vraagstukken en twijfels kunnen, durven en mogen delen met anderen
* kunnen, durven en mogen delen van vraagstukken en twijfels met anderen
* verschillende benaderingswijzen kunnen hanteren
* beheersen van verschillende benaderingswijzen
* in staat zijn goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en antwoorden
* in staat zijn goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en antwoorden
* meer van een onafhankelijke positie naar situaties en knelpunten kijken
* een meer onafhankelijke blik op situaties en knelpunten

Huidige versie van 7 jan 2008 om 11:04



100 0581 horizontaalBO2UW.jpg


…met een aantal mensen in een project. Jullie lopen als kippen zonder kop rond. De kwaliteit van het werk daalt. Wat gebeurt er eigenlijk?

✣  ✣  ✣

Je wilt elkaar beter aanvoelen, elkaar begrijpen. Je wilt goede vragen stellen en daardoor bij dragen aan oplossingen en voortgang.

Hiërarchie speelt geen rol. Jullie hebben niet één of enkele onder jullie aangewezen voor jullie te denken en te beslissen.

Daarom:

Neem afstand van de dagelijkse beslommeringen met het werk en elkaar. Breek er uit en ga op basis van gelijkwaardigheid met elkaar in dialoog over wat er aan de orde is. Gebruik intervisie als werkvorm.

✣  ✣  ✣

Het levert je het volgende op. Je hoort en je voelt je gehoord. Je werkt aan oplossingen met elkaar en je neemt met elkaar daadwerkelijke, concrete besluiten. Je ervaart wellicht hoe je als groep leert, zodat je beter zicht krijgt op je eigen leerproces. Een externe begeleider is een welkome hulp daarbij. Soms kan een interventie helpen uit de dagelijkse cirkel te breken. Het leerproces wordt effectiever.


✣  ✣  ✣



Intervisie is een werkvorm waarbij mensen met vergelijkbare achtergrond elkaar ondersteunen in de lastige situaties van hun alledaagse praktijk, waarvoor de oplossing niet te vinden is in geijkte, beroepsmatige aanpak.

Waar het bij intervisie vooral om gaat: ik wil, mag en kan leren!

Je bent bereid om je persoonlijk functioneren en handelen in de praktijksituatie met anderen onder de loep te nemen. Het gaat om het brede spectrum van strategieën, belangen, persoonlijk handelen en inhoudelijke adviezen. Intervisie is geen werkbegeleiding, maar procesbegeleiding.

Deelnemers leren van elkaar en stimuleren elkaar om oplossingen uit te voeren en besluiten te nemen. De begeleider pleegt, indien nodig, interventies en kneedt het proces waardoor er optimaal geleerd wordt.

Voor een groep van drie tot acht personen. Eenieder komt dan voldoende aan bod met een persoonlijke inbreng over de werksituatie.

Er zijn verschillende intervisiemethoden, te weten:

Naast de inhoud van de intervisie is er ook aandacht voor het leerproces van mensen en groepen Leercyclus van Kolb. De begeleider biedt inzicht in leerprocessen en stimuleert het voortschrijdend leren van de groep.

Resultaten:

  • verbetering van de kwaliteit van werken
  • kunnen, durven en mogen delen van vraagstukken en twijfels met anderen
  • beheersen van verschillende benaderingswijzen
  • in staat zijn goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en antwoorden
  • een meer onafhankelijke blik op situaties en knelpunten