Categorie:Convergentie: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Afbeelding:Creatieproces-convergentie.png)
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{tag|innovatiefase}}
[[Afbeelding:Creatieproces-convergentie.png]]
[[Afbeelding:Creatieproces-convergentie.png]]


Je hebt een {{p|schatkamer van ideeën}}. Nu wordt het kiezen of delen. En ook ideeën laten gaan, zelfs al heb je ze zelf verzonnen. Het gaat tenslotte om die ideeën waarmee je je het meest onderscheid en de meeste waarde hebben voor zoveel mogelijk mensen in het veld.
Bruisend van de energie strompel je uit de [[:categorie:divergentie|divergentiefase]] van je innovatieproces. Je hebt een {{p|schatkamer van ideeën}}. Nu wordt het kiezen of delen. En ook ideeën laten gaan, zelfs al heb je ze zelf verzonnen. Het gaat tenslotte om die ideeën waarmee je je het meest onderscheid en de meeste waarde hebben voor zoveel mogelijk mensen in het veld.


Gebruik de convergentietechnieken die zich hier verzamelen.
Gebruik de convergentietechnieken die zich hier verzamelen om tot de [[now how wow|WOW!]]-ideeën te komen, verrijk ze, geef er zakelijk zin aan en voer ze uit.


{{tag|innovatiefase}}
==Kiezen en delen==
Vraag jezelf af— vóórdat je gaat kiezen—of de oorspronkelijke {{p|startformuleringen}} nog steeds relevant zijn met de huidige inzichten die je de afgelopen tijd hebt opgedaan. Ben je nog steeds even gemotiveerd? Zijn je criteria nog steeds hetzelfde als bij de start van het creatieve proces? Pas dan kan je beginnen met het keuzeproces.
 
==Rationaliteit en gevoel==
Kiezen heeft zowel rationele als emotionele aspecten. Beiden zijn belangrijk. Zowel in je privéleven als in je werksituatie werpt je rationele geest beperkingen op op gebied van geld en tijd, moeite van realisatie, enzovoort.
 
Je gevoel is en blijft echter in contact met de minder tastbare aspecten die belangrijk kunnen zijn voor echt innovatieve ideeën. Vind ik het leuk? Geeft het me meer energie? Zal de klant het waardevol vinden?
 
Wees je bewust van het feit dat de hoe radicaler innovatieve ideeën zijn, hoe meer emotie een bepalende rol zal spelen bij je keuze. De reden daarvoor is eenvoudig: des te radicaler het idee, des te minder objectieve feiten er beschikbaar zijn om mee te werken.
 
'''Baseer je keuzes daarom op de toegevoegde waarde''' die een idee of verzameling van ideeën heeft, en ''niet'' uitsluitend op basis van haalbaarheid.
 
==De creadox==
Een verrassend fenomeen treedt op wanneer de eigenaar van de wens plotseling geconfronteerd wordt met een grote variëteit aan ideeën na de [[:categorie:divergentie|divergentiefase]] van idee-ontwikkeling. Zij krijgt de neiging om op veilig te spelen en de meest haalbare ideeën te kiezen. Wat ze in werkelijkheid doet is de ideeën kiezen die het best passen bij haar gedachtepatronen.
 
De '''“creadox”'''—'''paradox van creativiteit'''— gaat als volgt:
:'''Je wilt iets nieuws. Je verzint nieuwe ideeën maar je kiest de meest bekende!'''
 
Door deze creadox raken creatieve groepen en wenseigenaren vaak gedesillusioneerd en teleurgesteld. De fout die ze maken is dat ze denken dat haalbaarheid het enige criterium is, en dit blokkeert de weg naar echte innovatie. {{p|now how wow}} lost deze creadox op.

Huidige versie van 25 sep 2008 om 14:01

Creatieproces-convergentie.png

Bruisend van de energie strompel je uit de divergentiefase van je innovatieproces. Je hebt een schatkamer van ideeën. Nu wordt het kiezen of delen. En ook ideeën laten gaan, zelfs al heb je ze zelf verzonnen. Het gaat tenslotte om die ideeën waarmee je je het meest onderscheid en de meeste waarde hebben voor zoveel mogelijk mensen in het veld.

Gebruik de convergentietechnieken die zich hier verzamelen om tot de WOW!-ideeën te komen, verrijk ze, geef er zakelijk zin aan en voer ze uit.

Kiezen en delen

Vraag jezelf af— vóórdat je gaat kiezen—of de oorspronkelijke startformuleringen nog steeds relevant zijn met de huidige inzichten die je de afgelopen tijd hebt opgedaan. Ben je nog steeds even gemotiveerd? Zijn je criteria nog steeds hetzelfde als bij de start van het creatieve proces? Pas dan kan je beginnen met het keuzeproces.

Rationaliteit en gevoel

Kiezen heeft zowel rationele als emotionele aspecten. Beiden zijn belangrijk. Zowel in je privéleven als in je werksituatie werpt je rationele geest beperkingen op op gebied van geld en tijd, moeite van realisatie, enzovoort.

Je gevoel is en blijft echter in contact met de minder tastbare aspecten die belangrijk kunnen zijn voor echt innovatieve ideeën. Vind ik het leuk? Geeft het me meer energie? Zal de klant het waardevol vinden?

Wees je bewust van het feit dat de hoe radicaler innovatieve ideeën zijn, hoe meer emotie een bepalende rol zal spelen bij je keuze. De reden daarvoor is eenvoudig: des te radicaler het idee, des te minder objectieve feiten er beschikbaar zijn om mee te werken.

Baseer je keuzes daarom op de toegevoegde waarde die een idee of verzameling van ideeën heeft, en niet uitsluitend op basis van haalbaarheid.

De creadox

Een verrassend fenomeen treedt op wanneer de eigenaar van de wens plotseling geconfronteerd wordt met een grote variëteit aan ideeën na de divergentiefase van idee-ontwikkeling. Zij krijgt de neiging om op veilig te spelen en de meest haalbare ideeën te kiezen. Wat ze in werkelijkheid doet is de ideeën kiezen die het best passen bij haar gedachtepatronen.

De “creadox”paradox van creativiteit— gaat als volgt:

Je wilt iets nieuws. Je verzint nieuwe ideeën maar je kiest de meest bekende!

Door deze creadox raken creatieve groepen en wenseigenaren vaak gedesillusioneerd en teleurgesteld. De fout die ze maken is dat ze denken dat haalbaarheid het enige criterium is, en dit blokkeert de weg naar echte innovatie. now how wow lost deze creadox op.

Pagina’s in categorie "Convergentie"

Deze categorie bevat de volgende 10 pagina’s, van de 10 in totaal.