Veranderen: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(+Google PDF search on HBR's 10 Must-Reads)
(Kotter's tabel uit “Why Transformation Efforts Fail”)
Regel 1: Regel 1:
{{tag|veranderen}}
Veranderen is een proces, geen gebeurtenis. Het doorloopt diverse stadia die op elkaar stapelen. Veranderen duurt jaren. Versnellen van het proces door sluiproutes of kortere paden te kiezen werken niet.
 
Vier de overwinning niet te vroeg. Je verliest momentum, met moeite bereikte winsten verdampen en uiteindelijk raakt gehele transformatie-inspanning verwoest.
 
{|rules="rows"
|-
!align="left"|Stadium
!align="left"|Acties
!align="left"|Valkuilen
|-
|valign="top"|
Stel een gevoel van urgentie vast
|valign="top"|
*Onderzoek de realiteit van markt en concurrentie op potentiële crises en onaangeboorde kansen.
*Overtuig tenminste 75% van je managers dat de status quo gevaarlijker is dan het onbekende.
|valign="top"|
*Onderschatten van de moeilijkheid om mensen uit hun comfortzones te drijven.
*Verlamd raken door risico's.
|-
|valign="top"|
Formeer een krachtige leidende coalitie
|valign="top"|
*Verzamel een groep met een gedeelde toewijding en voldoende macht om de veranderinspanning te leiden.
*Moedig ze aan om buiten de normale hiërarchie als team te werken.
|valign="top"|
*Geen eerdere ervaring met teamwerk aan de top.
*Verleg leiderschap van het team naar een PO-kwaliteit of strategisch plan uitvoerder in plaats van een senior lijnmanager.
|-
|valign="top"|
Creëer een visie
|valign="top"|
*Creëer een visie als richtsnoer voor de veranderingsinspanning.
*Ontwikkel strategieën om de visie te realiseren.
|valign="top"|
*Presenteren van een visie die te complex of te vaag is om in vijf minuten te communiceren.
|-
|valign="top"|
Communiceer de visie
|valign="top"|
*Gebruik elke mogelijke manier om de nieuwe visie en strategieën om haar te bereiken te communiceren.
*Onderwijs nieuw gedrag met de leidende coalitie als {{p|leidend voorbeeld}}.
|valign="top"|
*Te weinig communiceren van de visie.
*Tegengesteld aan de visie gedragen.
|-
|valign="top"|
Bekrachtig anderen naar de visie te handelen
|valign="top"|
*Verwijder of verander systemen of structuren die de vise ondermijnen.
*Stimuleer risiconeming, onconventionele ideeën, activiteiten en acties.
|valign="top"|
*Falen in het verwijderen van krachtige individuen die zich verzetten tegen de veranderingsinspanning.
|-
|valign="top"|
Plan voor en creëer overwinningen op korte termijn
|valign="top"|
*Definieer en verzin zichtbare prestatieverbeteringen.
*Herken en waardeer individuen die bijdragen aan deze verbeteringen.
|valign="top"|
*Korte-termijn successen overlaten aan toeval.
*Successen niet vroeg genoeg behalen—binnen 12–24 maanden.
|-
|valign="top"|
Consolideer verbeteringen en produceer meer verandering
|valign="top"|
*Gebruik toegenomen geloofwaardigheid van vroege overwinningen om systemen, structuren en beleid die de visie ondermijnen te veranderen.
*Werf, promoveer en ontwikkel werknemers die de visie kunnen implementeren.
*Blaas het veranderproces nieuw leven in met nieuwe projecten en veranderagenten.
|valign="top"|
*Overwinning te vroeg uitroepen—met de eerste prestatieverbetering.
*Verzet de gelegenheid geven de troepen te overtuigen dat de oorlog gewonnen is (wind uit de zeilen).
|-
|valign="top"|
Institutionaliseer nieuwe benaderingen
|valign="top"|
*Articuleer de verbanden tussen nieuw gedrag en succes van de onderneming.
*Creëer leiderschapsontwikkeling en plannen voor opvolging consistent met de nieuwe benadering.
|valign="top"|
*Verzuimen om nieuwe sociale normen en gedeelde waarden te creëren die consistent zijn met de veranderingen.
*Personen die de nieuwe benadering niet belichamen naar leiderschapsposities promoveren.
|}


==Externe bronnen==
==Externe bronnen==
*[http://water.aardbron.nl/Spiral_Dynamics Aardbron » Water » Spiral Dynamics]
*[http://water.aardbron.nl/Spiral_Dynamics Aardbron » Water » Spiral Dynamics]
*[http://hbr.org/product/hbr-s-10-must-reads-on-change/an/12599-PDF-ENG HBR » HBR's 10 Must Reads on Change]; soms is de PDF gewoon beschikbaar [http://www.google.nl/search?q=hbr%27s+10+must+reads+filetype%3Apdf Google » Zoek » HBR's 10 Must-Reads filetype:pdf]
*[http://hbr.org/product/hbr-s-10-must-reads-on-change/an/12599-PDF-ENG HBR » HBR's 10 Must Reads on Change]; soms is de PDF gewoon beschikbaar [http://www.google.nl/search?q=hbr%27s+10+must+reads+filetype%3Apdf Google » Zoek » HBR's 10 Must-Reads filetype:pdf]
{{tag|veranderen}}

Versie van 30 nov 2010 10:28

Veranderen is een proces, geen gebeurtenis. Het doorloopt diverse stadia die op elkaar stapelen. Veranderen duurt jaren. Versnellen van het proces door sluiproutes of kortere paden te kiezen werken niet.

Vier de overwinning niet te vroeg. Je verliest momentum, met moeite bereikte winsten verdampen en uiteindelijk raakt gehele transformatie-inspanning verwoest.

Stadium Acties Valkuilen

Stel een gevoel van urgentie vast

  • Onderzoek de realiteit van markt en concurrentie op potentiële crises en onaangeboorde kansen.
  • Overtuig tenminste 75% van je managers dat de status quo gevaarlijker is dan het onbekende.
  • Onderschatten van de moeilijkheid om mensen uit hun comfortzones te drijven.
  • Verlamd raken door risico's.

Formeer een krachtige leidende coalitie

  • Verzamel een groep met een gedeelde toewijding en voldoende macht om de veranderinspanning te leiden.
  • Moedig ze aan om buiten de normale hiërarchie als team te werken.
  • Geen eerdere ervaring met teamwerk aan de top.
  • Verleg leiderschap van het team naar een PO-kwaliteit of strategisch plan uitvoerder in plaats van een senior lijnmanager.

Creëer een visie

  • Creëer een visie als richtsnoer voor de veranderingsinspanning.
  • Ontwikkel strategieën om de visie te realiseren.
  • Presenteren van een visie die te complex of te vaag is om in vijf minuten te communiceren.

Communiceer de visie

  • Gebruik elke mogelijke manier om de nieuwe visie en strategieën om haar te bereiken te communiceren.
  • Onderwijs nieuw gedrag met de leidende coalitie als leidend voorbeeld.
  • Te weinig communiceren van de visie.
  • Tegengesteld aan de visie gedragen.

Bekrachtig anderen naar de visie te handelen

  • Verwijder of verander systemen of structuren die de vise ondermijnen.
  • Stimuleer risiconeming, onconventionele ideeën, activiteiten en acties.
  • Falen in het verwijderen van krachtige individuen die zich verzetten tegen de veranderingsinspanning.

Plan voor en creëer overwinningen op korte termijn

  • Definieer en verzin zichtbare prestatieverbeteringen.
  • Herken en waardeer individuen die bijdragen aan deze verbeteringen.
  • Korte-termijn successen overlaten aan toeval.
  • Successen niet vroeg genoeg behalen—binnen 12–24 maanden.

Consolideer verbeteringen en produceer meer verandering

  • Gebruik toegenomen geloofwaardigheid van vroege overwinningen om systemen, structuren en beleid die de visie ondermijnen te veranderen.
  • Werf, promoveer en ontwikkel werknemers die de visie kunnen implementeren.
  • Blaas het veranderproces nieuw leven in met nieuwe projecten en veranderagenten.
  • Overwinning te vroeg uitroepen—met de eerste prestatieverbetering.
  • Verzet de gelegenheid geven de troepen te overtuigen dat de oorlog gewonnen is (wind uit de zeilen).

Institutionaliseer nieuwe benaderingen

  • Articuleer de verbanden tussen nieuw gedrag en succes van de onderneming.
  • Creëer leiderschapsontwikkeling en plannen voor opvolging consistent met de nieuwe benadering.
  • Verzuimen om nieuwe sociale normen en gedeelde waarden te creëren die consistent zijn met de veranderingen.
  • Personen die de nieuwe benadering niet belichamen naar leiderschapsposities promoveren.

Externe bronnen