Verhalenhakker: verschil tussen versies
(Nulde versie.) |
(Houtblokhakker-trevor-harrison.jpg) |
||
Regel 5: | Regel 5: | ||
|wens in één regel=Maximale doorstroom van waardevolle items. | |wens in één regel=Maximale doorstroom van waardevolle items. | ||
|daarom in één regel=Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte | |daarom in één regel=Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte | ||
|beeld= | |beeld=Houtblokhakker-trevor-harrison.jpg | ||
|wens=Maximale doorstroom van waardevolle items. | |wens=Maximale doorstroom van waardevolle items. | ||
|toelichting=Teveel variatie in grootte van {{p|gebruikersverhalen}} of PBIs verstoort de doorstroom van werk. Grote brokken leiden tot verstoppingen en vertragingen en daarmee tot afval. Het werkt het makkelijkst als alles dezelfde grootte heeft. Dat is echter onrealistisch (maar mogelijk wel het streven). | |toelichting=Teveel variatie in grootte van {{p|gebruikersverhalen}} of PBIs verstoort de doorstroom van werk. Grote brokken leiden tot verstoppingen en vertragingen en daarmee tot afval. Het werkt het makkelijkst als alles dezelfde grootte heeft. Dat is echter onrealistisch (maar mogelijk wel het streven). | ||
Regel 22: | Regel 22: | ||
*'''Stub'''—namaak implementatie van iets | *'''Stub'''—namaak implementatie van iets | ||
*… | *… | ||
|daarom=Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte, bijvoorbeeld alleen van complexiteit 3, 5 en 8. Splits alles wat groter op tot deze drie waardes. | |daarom=Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte, bijvoorbeeld alleen van complexiteit 3, 5 en 8. Splits alles wat groter op tot deze drie waardes. | ||
|nieuw=Mocht je toch veel variatie in grootte blijven houden, overweeg dan om naar grootte uit te splitsen over teams, zodat elk team toch zaken van vergelijkbare grootte afhandelt. | |nieuw=Mocht je toch veel variatie in grootte blijven houden, overweeg dan om naar grootte uit te splitsen over teams, zodat elk team toch zaken van vergelijkbare grootte afhandelt. |
Versie van 21 jun 2011 09:39
…bouw van een complex systeem in een agile of scrum omgeving.
✣ ✣ ✣
Maximale doorstroom van waardevolle items.
Teveel variatie in grootte van gebruikersverhalen of PBIs verstoort de doorstroom van werk. Grote brokken leiden tot verstoppingen en vertragingen en daarmee tot afval. Het werkt het makkelijkst als alles dezelfde grootte heeft. Dat is echter onrealistisch (maar mogelijk wel het streven).
Splits gebruikersverhalen vanuit deze perspectieven:
- Scenario—een specifieke volgorde van stappen binnen een use case.
- Use Case—de verschillende paden door dezelfde use case of gebruikersverhaal.
- Rol—operator, beheerder, power user
- Niet-functionele eisen—prestatie, schaalbaarheid, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, …
- Configuratie—verschillende configuraties, besturingssystemen, mobiele apparaten, technologieën.
- Kanalen—internet, back office, winkel, GUI, commandoregel, …
- Gegevenssoort—deelverzamelingen, elementen en formaten van gegevens (bijv. XML).
- Type—soorten dingen zoals soorten transacties of handel.
- Integratie—integratie met bestaande systemen.
- CRUD—Create, Read, Update, Delete.
- Stub—namaak implementatie van iets
- …
Daarom:
Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte, bijvoorbeeld alleen van complexiteit 3, 5 en 8. Splits alles wat groter op tot deze drie waardes.
✣ ✣ ✣
Mocht je toch veel variatie in grootte blijven houden, overweeg dan om naar grootte uit te splitsen over teams, zodat elk team toch zaken van vergelijkbare grootte afhandelt.
✣ ✣ ✣