Overleg:Stemgeld: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina: {{Oester |stadium= |beeld= |proloog= |context=keuzes maken als groep waarin ieder zijn eigen belangen en voorkeuren heeft. Bijvoorbeeld bij het {{parel|planningsspel}}. |wens=Komen to...) |
k |
||
Regel 20: | Regel 20: | ||
** Het spel is geen beslissingsmachine. Als iemand alles over heeft voor zijn oplossing, kan het gesprek op dat punt starten. Waarom is hij zo radicaal? | ** Het spel is geen beslissingsmachine. Als iemand alles over heeft voor zijn oplossing, kan het gesprek op dat punt starten. Waarom is hij zo radicaal? | ||
*Wat als spelers door een ander gespeelde fiches wegnemen en deze aanschuiven bij hun eigen voorkeuren? | *Wat als spelers door een ander gespeelde fiches wegnemen en deze aanschuiven bij hun eigen voorkeuren? | ||
**Deze mensen spelen vals. De groep mag zich afvragen of er nog voldoende gemeenschappelijk is om door te gaan met het spel | **Deze mensen spelen vals. De groep mag zich afvragen of er nog voldoende gemeenschappelijk is om door te gaan met het spel. | ||
**Andere spelers die hechten aan hun inzet, zullen aan de alarmbel trekken. | **Andere spelers die hechten aan hun inzet, zullen aan de alarmbel trekken. | ||
**Maar je kunt de 'stem' per persoon zichtbaar maken. Schrijf op elke kaart de namen van de spelers, in steeds dezelfde volgorde. Laat ieder zijn inzet bij zijn eigen naam leggen. Zo kunnen de spelers zien wie welke onderwerpen (of {{parel|verhalen}} tijdens een {{parel| | **Maar je kunt de 'stem' per persoon zichtbaar maken. Schrijf op elke kaart de namen van de spelers, in steeds dezelfde volgorde. Laat ieder zijn inzet bij zijn eigen naam leggen. Zo kunnen de spelers zien wie welke onderwerpen (of {{parel|verhalen}} tijdens een {{parel|planningsspel}}) belangrijk vindt. |
Versie van 17 dec 2007 07:41
…keuzes maken als groep waarin ieder zijn eigen belangen en voorkeuren heeft. Bijvoorbeeld bij het planningsspel.
✣ ✣ ✣
Komen tot een evenwichtige, billijke groepskeuze. Iedereen ziet en accepteert het lot van zijn eigen voorkeur en belang.
Daarom:
Schrijf elke mogelijke keuze op een vel papier, op een indexkaart. Geef iedereen zoveel fiches als er indexkaarten zijn en laat iedereen die vervolgens geheel op eigen wijze verdelen over de verschillende keuzes.
✣ ✣ ✣
Er onstaat een volgorde in prioriteiten, zoals die binnen de groep leven. Een spelvorm die te gebruiken is voor bijvoorbeeld de volgende sprint of bij zwaardere beleidsbeslissingen.
✣ ✣ ✣
Enige flarden aan gedachten:
- Dit is een vorm van stemmen.
- Het kan een vast onderdeel zijn van het planningsspel.
- Het kan online, zodat je hiervoor niet (altijd) fysiek bij elkaar hoeft te zijn. Voor een goed verloop, wel eerst een aantal malen in het echt spelen.
Enige vragen:
- Wat als iemand al zijn of haar fiches op één onderwerp inzet? Levert dat een onevenwichtige prioriteit op?
- Het spel is geen beslissingsmachine. Als iemand alles over heeft voor zijn oplossing, kan het gesprek op dat punt starten. Waarom is hij zo radicaal?
- Wat als spelers door een ander gespeelde fiches wegnemen en deze aanschuiven bij hun eigen voorkeuren?
- Deze mensen spelen vals. De groep mag zich afvragen of er nog voldoende gemeenschappelijk is om door te gaan met het spel.
- Andere spelers die hechten aan hun inzet, zullen aan de alarmbel trekken.
- Maar je kunt de 'stem' per persoon zichtbaar maken. Schrijf op elke kaart de namen van de spelers, in steeds dezelfde volgorde. Laat ieder zijn inzet bij zijn eigen naam leggen. Zo kunnen de spelers zien wie welke onderwerpen (of verhalen tijdens een planningsspel) belangrijk vindt.