Vele kleintjes beter dan ene grote

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 27 dec 2011 om 16:00 (Nulde versie.)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…een project met opleverdatum toont verbintenis mogelijk met een vaste prijs.

✣  ✣  ✣

Je wilt overzicht over het project als geheel en met zo weinig mogelijk mensen eerder tastbare resultaten boeken.

De kans van slagen van kleine projecten is groter dan die van grote projecten. Vele kleintjes maken een grote. Kleine projecten:

  • zijn makkelijker te overzien;
  • hebben minder mensen nodig; en
  • tonen eerder tastbaar resultaat.

Daarom:

Streef naar het verkleinen van grote projecten in kleinere, minder riskante brokken. Prioritiseer de wensen en eisen en koester echte opties. Begin met die stukken die er het meest toe doen—het meest van waarde zijn voor de zaak.

✣  ✣  ✣

Maak onderscheid tussen essentiële zaken en de “nice to haves”. Wat is minimaal nodig voor een eerste zinvolle versie van het systeem? Voordelen voor jou als opdrachtgever:

  • Projectkosten zijn lager als je een aantal functionele eisen uitstelt of laat vallen.
  • Gebruikers krijgen de software eerder dan verwacht.
  • Projectrisico neemt af door de korte cyclus en de focus op juist die eigenschappen met hoge waarde.
  • Je kan de uitkomsten eerder evalueren.
  • Je kan beslissingen op het juiste moment nemen over de eisen die niet in de eerste versie komen. Later is meer informatie en kennis beschikbaar om een betere beslissing te nemen. echte opties.

Voordelen voor het ontwikkelteam:

  • Je loopt minder risico omdat je minder eisen hoeft in te schatten en te plannen.
  • Je krijgt eerder terugkoppeling over de resultaten.
  • Je hebt een kleiner team nodig.
  • Je kunt jezelf bewijzen en het vertrouwen winnen van de klant door zinnige resultaten te leveren—waardevol, nuttig, werkend. Een eerste klein succesvol project is de perfecte manier om het vertrouwen te verdienen en die relatie te groeien.
  • Je investeert in de relatie met de klant.
  • Mocht het toch niet werken, dan is enig verlies voor beide partijen klein en beperkt.


✣  ✣  ✣