Focus uit of aan: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(“Focus Uit of Aan”)
(Kies eventueel nog een paar activiteiten voor kwartiermaken of schakel door naar gegevens verzamelen.)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
|stadium=Vonk
|stadium=Vonk
|thema=Communiceren, Kwartiermaken, Projectleiden, Terugblikken
|thema=Communiceren, Kwartiermaken, Projectleiden, Terugblikken
|context={{p|terugblik}} aan het einde van een {{p|ontwikkelepisode}}, een paar {{p|sprints}} of een project
|context=[[kwartiermaken]] tijdens een {{p|terugblik}} aan het einde van een {{p|ontwikkelepisode}}, een paar {{p|sprints}} of een project
|wens in één regel=De geest open zetten voor een productieve bijeenkomst en vingerwijzen en angst buiten spel zetten.
|wens in één regel=De geest open zetten voor een productieve bijeenkomst en vingerwijzen en angst buiten spel zetten.
|daarom in één regel=Laat kleine groepen het effect van begrippen zoals dialoog, debat, onderzoek, pleidooi, conversatie, twist, begrip en verdediging onderzoeken.
|daarom in één regel=Laat kleine groepen het effect van begrippen zoals dialoog, debat, onderzoek, pleidooi, conversatie, twist, begrip en verdediging onderzoeken.
Regel 24: Regel 24:
*Flipkaart met de “Focus Uit of Aan”-termen.
*Flipkaart met de “Focus Uit of Aan”-termen.
|daarom=Laat groepen van twee tot vier personnen het effect van begrippen dialoog, debat, onderzoek, pleidooi, conversatie, twist, begrip en verdediging onderzoeken.
|daarom=Laat groepen van twee tot vier personnen het effect van begrippen dialoog, debat, onderzoek, pleidooi, conversatie, twist, begrip en verdediging onderzoeken.
|nieuw=Kies eventueel nog een paar activiteiten voor [[kwartiermaken]] of schakel door naar [[gegevens verzamelen]].
}}
}}



Huidige versie van 22 feb 2011 om 16:47


kwartiermaken tijdens een terugblik aan het einde van een ontwikkelepisode, een paar sprints of een project

✣  ✣  ✣

Tijdens een terugblik de geest open zetten voor een productieve bijeenkomst. Zowel het uiten van als de angst voor vingerwijzingen en oordelen aan de kant zetten.

Na welkom, doel en agenda, beschrijf productieve en onproductieve communicatiepatronen en bespreek wat ze betekenen voor de terugblik.

Hang de “Focus Uit of Aan”-poster op:

  • Pleidooi ⇔ Onderzoek
  • Debat ⇔ Dialoog
  • Twistgesprek ⇔ Conversatie
  • Verdediging ⇔ Begrip

Stappen:

  1. Breng de aandacht naar de “Focus Uit of Aan”-poster en lees ze vluchtig door.
  2. Vorm groepen van twee tot vier personen en vraag elke groep één paar van woorden te pakken en te beschrijven. Als er meer dan vier groepen zijn is het prima als meer dan een groep hetzelfde paar woorden bespreekt.
  3. Vraag elke groep te bespreken wat de woorden betekenen en welk gedrag ze vertegenwoordigen. Laat ze beschrijven welke impact ze hebben op het team en de terugblik.
  4. Laat vervolgens elke groep de samenvatting van hun gesprek met het hele team delen.
  5. Verzoek of het team bereid is tijdens de terugblik in de kolom “Focus Aan” te blijven.

Voorbereiding

  • Flipkaart met de “Focus Uit of Aan”-termen.

Daarom:

Laat groepen van twee tot vier personnen het effect van begrippen dialoog, debat, onderzoek, pleidooi, conversatie, twist, begrip en verdediging onderzoeken.

✣  ✣  ✣

Kies eventueel nog een paar activiteiten voor kwartiermaken of schakel door naar gegevens verzamelen.


✣  ✣  ✣