Intervisie: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(In gesprek met Stanley…)
(In gesprek met Stanley…)
Regel 4: Regel 4:
|context=met een aantal mensen in een project. Lopen als een kip zonder kop rond. De kwaliteit van het werk daalt. Wat gebeurt er eigenlijk?
|context=met een aantal mensen in een project. Lopen als een kip zonder kop rond. De kwaliteit van het werk daalt. Wat gebeurt er eigenlijk?
|wens=In staat zijn elkaar beter aan te voelen, elkaar te begrijpen, goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en voortgang.
|wens=In staat zijn elkaar beter aan te voelen, elkaar te begrijpen, goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en voortgang.
|toelichting=
|toelichting=Hierarchie speelt geen rol.
|daarom=
|daarom=Neem afstand van de dagelijkse beslommeringen. Breek er uit en ga op basis van gelijkwaardigheid met elkaar in {{parel|dialoog}} over wat er aan de orde is.
|nieuw=
|nieuw=Je voelt je gehoord. Je werkt aan oplossingen met elkaar en je neemt daadwerkelijke concrete besluiten. Je komt tot de ontdekking dat je met een {{parel|externe begeleider}} kijken naar de manier waarop je als groep leert zodat je beter zicht krijgt op je eigen leerproces. Soms kan een {{parel|interventie}} helpen het leerproces nog effectiever te maken en uit een cirkel breken.
|epiloog=
|epiloog=
}}
}}

Versie van 26 okt 2007 07:50



100 0581 horizontaalBO2UW.jpg


…met een aantal mensen in een project. Lopen als een kip zonder kop rond. De kwaliteit van het werk daalt. Wat gebeurt er eigenlijk?

✣  ✣  ✣

In staat zijn elkaar beter aan te voelen, elkaar te begrijpen, goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en voortgang.

Hierarchie speelt geen rol.

Daarom:

Neem afstand van de dagelijkse beslommeringen. Breek er uit en ga op basis van gelijkwaardigheid met elkaar in dialoog over wat er aan de orde is.

✣  ✣  ✣

Je voelt je gehoord. Je werkt aan oplossingen met elkaar en je neemt daadwerkelijke concrete besluiten. Je komt tot de ontdekking dat je met een externe begeleider kijken naar de manier waarop je als groep leert zodat je beter zicht krijgt op je eigen leerproces. Soms kan een interventie helpen het leerproces nog effectiever te maken en uit een cirkel breken.


✣  ✣  ✣



[[]]

Intervisie is een werkvorm waarin met vergelijkbare achtergrond elkaar ondersteunen bij lastige situaties die ze in alledaagse situaties ont-moeten en waarbij de oplossing niet gevonden kan worden in geijkte aanpakken.

Waar het bij intervisie vooral om gaat: ik wil, mag en kan LEREN!

Je bent bereid om je persoonlijk functioneren en handelen in de praktijksituatie te onderzoeken, onder de loep te nemen en ter discussie te stellen. Het gaat om het brede spectrum van strategieën, belangen, persoonlijk handelen en inhoudelijke adviezen. Intervisie is GEEN werkbegeleiding maar PROCESbegeleiding. Deelnemers leren van elkaar en stimuleren elkaar om oplossingen uit te voeren en besluiten te nemen. De begeleider pleegt indien nodig interventies en kneedt het proces waardoor er optimaal GELEERD wordt.

Een goede werkbaarheid is te verkrijgen bij drie tot acht personen. Eenieder komt voldoende aan bod met een personlijke inbreng over de werksituatie.

Er zijn verschillende intervisie methoden te weten Thema Gerichte Intervisie (TGI), Intervisie Opstellingen, Spreekstok Intervisie, Socratische Intervisie, Krachtenveldanalyse en Video-begeleide Intervisie.

Naast de inhoud van de intervisie is er ook aandacht voor het leerproces van mensen en groepen Leercyclus van Kolb. De begeleider geeft inzicht mee in lerprocessen en stimuleert het voortschrijdend leren van de groep.

Resultaten

  • verbetering van KWALITEIT van werken
  • vraagstukken en twijfels kunnen, durven en mogen delen met anderen
  • verschillende benaderingswijzen kunnen hanteren
  • in staat zijn goede vragen te stellen en daardoor bij te dragen aan oplossingen en antwoorden
  • meer van een onafhankelijke positie naar situaties en knelpunten kijken