Ruimte voor reflectie: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Making Room for Reflection Is a Strategic Imperative)
Regel 10: Regel 10:
|boek=Fearless Change
|boek=Fearless Change
}}
}}
Kernvragen voor een goede reflectie:
===Kernvragen voor een goede reflectie===
#Wat ging er '''goed'''?
#Wat ging er '''goed'''?
#Wat kan er '''beter'''?
#Wat kan er '''beter'''?
Regel 16: Regel 16:
#Wat '''puzzelt''' me nog?
#Wat '''puzzelt''' me nog?
#Welke '''wensen''' zijn ontstaan?
#Welke '''wensen''' zijn ontstaan?
===Krachten===
*Wat de meeste bedrijven en economieën niet doen is stoppen met doen—dat is een zelf-vernietigend probleem.
*Onze doe/reflectieverhouding is compleet uit het lood geslagen.
*De meest verstorende, niet-voorziene en gewoon ontzagwekkende doorbraken, die een product, markt, industrie, economie of misschien zelfs samenleving, komen zelden uit de doelbewuste achtervolging van de drukker en drukker wordende drukwerken van de zaak.
*Doorbraken vereisen (losse) systematische, structurele perioden voor reflectie—om te mijmeren, te synthetiseren en om fragmenten van vragen, antwoorden en gedachten te integreren tot dat wat niet goed genoeg of gewoon ontzagwekkend is, en hoe je dat radicaal beter kunt maken. Tijd voor een kwantumsprong.
===Hoe doe je dat, reflecteren?===
#'''{{p|persen en rekken}}'''—Begin met persen: '''waarom''' doe je wat je doet? Stel ook je {{p|zielsprofiel}} op.
#'''{{p|persen en rekken}}'''—Nu het '''wat''' helemaal uitvouwen.
#'''Welke''' producten en diensten ondersteunen de ''waarom'' en de ''wat''?
#'''Eerstehands'''—De beste reflectie komt uit eerste hand. Ervaar het zelf, praat met je collegae, klanten, partners, leveranciers, investeerders, één-op-één.
#'''Kwalificeer'''—Rommel in, rommel uit. Wat betekenen de getallen die je gebruikt. Welke zin hebben ze?
#'''Vereenvoudig'''—Gebruik instrumenten zoals {{p|ockhams scheermes}} om tot de kern te komen. Schrijf wat je overhoudt {{p|in gewoon Nederlands}} op. Pers het in een {{p|minisage}}. De beste reflectie is niet simplistisch, maar simpel. Giet het in concepten die buiten jouw wereld betekenis hebben want juist die concepten zijn een indicatie van het doorbraakpotentieel van jouw reflectie. Vergelijk “Kruiskoppelen van de marketing mix om geleidelijke omzetgenererende kansen aan te wakkeren.” met “We zullen het aantal dorstige mensen in de wereld verminderen.”. De tweede zin is een reflectieve uitspraak—simpel, resonerend, betekenisvol.
#Werk en voer het uit middels een {{p|grootse gevaarlijke gedurfde doel}} en {{p|hoshin kanri}}.
Bron voor bovenstaande twee paragrafen: Excellente toevoeging: [http://blogs.hbr.org/haque/2010/11/reflection_items_not_action_it.html HBR » Making Room for Reflection Is a Strategic Imperative] door [http://blogs.hbr.org/haque/ Umair Haque].
{{Bron
{{Bron
|bron=Fearless Change
|bron=Fearless Change

Versie van 25 nov 2010 10:30


…je ontmoet mensen en netwerkt je een slag in het rond. Je bent betrokken in projecten. Zaken gaan van een leien dakje en zo nu en dan gaat er iets mis.

✣  ✣  ✣

Leren van je ervaringen en de vele indrukken die je voortdurend ondergaat zodat je ze kan integreren tot een groter geheel en meer jezelf wordt.


Daarom:

Neem de tijd en ruimte voor een regelmatige reflectie.

✣  ✣  ✣

Prima voorbereiding voor bijvoorbeeld een temperatuurmeting.


✣  ✣  ✣



Kernvragen voor een goede reflectie

  1. Wat ging er goed?
  2. Wat kan er beter?
  3. Wat heb ik geleerd?
  4. Wat puzzelt me nog?
  5. Welke wensen zijn ontstaan?

Krachten

  • Wat de meeste bedrijven en economieën niet doen is stoppen met doen—dat is een zelf-vernietigend probleem.
  • Onze doe/reflectieverhouding is compleet uit het lood geslagen.
  • De meest verstorende, niet-voorziene en gewoon ontzagwekkende doorbraken, die een product, markt, industrie, economie of misschien zelfs samenleving, komen zelden uit de doelbewuste achtervolging van de drukker en drukker wordende drukwerken van de zaak.
  • Doorbraken vereisen (losse) systematische, structurele perioden voor reflectie—om te mijmeren, te synthetiseren en om fragmenten van vragen, antwoorden en gedachten te integreren tot dat wat niet goed genoeg of gewoon ontzagwekkend is, en hoe je dat radicaal beter kunt maken. Tijd voor een kwantumsprong.

Hoe doe je dat, reflecteren?

  1. persen en rekken—Begin met persen: waarom doe je wat je doet? Stel ook je zielsprofiel op.
  2. persen en rekken—Nu het wat helemaal uitvouwen.
  3. Welke producten en diensten ondersteunen de waarom en de wat?
  4. Eerstehands—De beste reflectie komt uit eerste hand. Ervaar het zelf, praat met je collegae, klanten, partners, leveranciers, investeerders, één-op-één.
  5. Kwalificeer—Rommel in, rommel uit. Wat betekenen de getallen die je gebruikt. Welke zin hebben ze?
  6. Vereenvoudig—Gebruik instrumenten zoals ockhams scheermes om tot de kern te komen. Schrijf wat je overhoudt in gewoon Nederlands op. Pers het in een minisage. De beste reflectie is niet simplistisch, maar simpel. Giet het in concepten die buiten jouw wereld betekenis hebben want juist die concepten zijn een indicatie van het doorbraakpotentieel van jouw reflectie. Vergelijk “Kruiskoppelen van de marketing mix om geleidelijke omzetgenererende kansen aan te wakkeren.” met “We zullen het aantal dorstige mensen in de wereld verminderen.”. De tweede zin is een reflectieve uitspraak—simpel, resonerend, betekenisvol.
  7. Werk en voer het uit middels een grootse gevaarlijke gedurfde doel en hoshin kanri.

Bron voor bovenstaande twee paragrafen: Excellente toevoeging: HBR » Making Room for Reflection Is a Strategic Imperative door Umair Haque.


Bron: time for reflection uit Fearless Change, pagina 240.