Spontane braindump

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 22 jul 2008 om 10:35 (Nulde versie.)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…een groep mensen bij elkaar, aan het begin van de divergentiefase op zoek naar nieuwe ideeën en innovaties. Met de vuilniszak is de kou uit de lucht en met de paardenrace of maftikkertje zit barst iedereen van de zin.

✣  ✣  ✣

Je wilt de ideeën die je in je de afgelopen tijd al hebt verzameld in je hoofd hebt zo snel mogelijk kwijt en delen met elkaar. Tegelijkertijd wil je je weer openstellen voor nieuwe ideeën en inzichten. Ruimte scheppen in je hoofd.

In de aanloop naar deze bijeenkomst hebben de meest deelnemers al veel ideeën gekregen. Er is al enkele weken naartoe gewerkt.

Tijdens een brainstorm participeren zowel deelnemers van binnen als van buiten de organisatie. Enkelen van hen zijn pas sinds de ontwikkelfase bij het proces betrokken. Het merendeel van de deelnemers heeft al eerdere bijeenkomsten doorlopen. Het is meestal zeer effectief om bij de spontane braindump de ‘oogst’ van de Post-its® te beginnen bij de deelnemers die pas net bij het bedenkproces zijn betrokken.

Deze "verse" deelnemers hebben een heerlijk frisse blik waardoor zij hele andere ideerichtingen inbrengen dan degenen die al langer betrokken zijn. Als de deelnemers goed op elkaar reageren, ontstaat er vaak een ‘idee-explosie’ door de kruisbestuiving van enkele nieuwe deelnemers en degenen die al langer bij het bedenkproces zijn betrokken.

Daarom:

Claim ruimte aan het begin van de eerstvolgende bijeenkomst en laat iedereen al zijn of haar ideeën op Post-its® zetten, één idee per Post-it®. Wees radicaal open. Herhaal vooraf de innovatieopdracht. Oogst alle ideeën door iedereen alle Post-its® één voor één op te laten lezen en aan de muur te plakken. Begin daarbij met degenen die nog maar net bij het denkproces betrokken zijn voor een frisse blik. Benut het effect van elk idee een vonk en schrijf elk nieuw idee dat je tijdens dit proces krijgt weer op een Post-it®. Ga net zolang door totdat er geen nieuwe ideeën meer zijn.

✣  ✣  ✣

Werkt het best onder begeleiding van een facilitator.


✣  ✣  ✣


Bron: spontane braindump uit Nieuwe producten bedenken, pagina 172. Web: Spontane braindump