Uitblinkgids: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
 
(De {{p|uitblinkgids}} verhoogt niet alleen je kansen om te slagen, het verschaft je tevens energie en autonomie voor de reis.)
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Oester
{{Oester
|stadium=vonk
|stadium=vonk
|thema=Bouwen, Communiceren, Gemeenschappen
|thema=Bouwen, Communiceren, Gemeenschappen, Leiden
|context=elke complexe organisatie met een {{GGGD}} of {{VV}}.
|context=elke complexe organisatie met een {{GGGD}} of {{VV}}.
|wens in één regel=Uitblinken in alles wat je doet als team.
|wens in één regel=Uitblinken in alles wat je doet als team.
|daarom in één regel=Documenteer beginselen en praktijken voor al je kernactiviteiten in een begrijpelijke uitblinkgids.
|daarom in één regel=Documenteer beginselen en praktijken voor al je kernactiviteiten in een begrijpelijke uitblinkgids.
|wens=Uitblinken in alles wat je doet als team.
|wens=Uitblinken in alles wat je doet als team.
|toelichting=De uitblinkgids beschrijft de afspraken en richtlijnen voor:
|toelichting=De {{p|uitblinkgids}} beschrijft de afspraken en richtlijnen voor:
*programmabeheer;
*programmabeheer;
*productontwikkeling en -ontwerp;
*productontwikkeling en -ontwerp;
Regel 13: Regel 13:
*marketing en communicatie;
*marketing en communicatie;
*testen;
*testen;
De {{p|uitblinkgids}} verhoogt niet alleen je kansen om te slagen, het verschaft je tevens energie en autonomie voor de reis.
|daarom=Documenteer beginselen en praktijken voor al je kernactiviteiten in een begrijpelijke uitblinkgids.
|daarom=Documenteer beginselen en praktijken voor al je kernactiviteiten in een begrijpelijke uitblinkgids.
}}
}}
{{tag|leiderschap}}
Uit http://www.mt.nl/138/15512/uitblinkers/hoe-wordt-ook-u-een-uitblinker.html
Waarom blinken sommige bedrijven uit en anderen niet? 7 succesfactoren die onontbeerlijk zijn voor een bedrijf om op de lange termijn uit te blinken.
Wat Peters en Waterman deden voor de eighties, wilde Collins doen voor het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw: uitvinden wat van een bedrijf een uitblinker maakt. In zijn boek Good to great(2001) constateert hij zelfs dat ‘good’ de ergste vijand is van ‘great’. Want als je het idee hebt dat je al goed bezig bent, wat motiveert je dan nog om geweldig te worden?
Met geweldig bedoelt Collins dat een bedrijf met zijn omzet en winstgevendheid vanaf een bepaald moment een groeisprong laat zien en een pad weet in te zetten waarop het minimaal vijftien jaar lang (definitie van Collins) de rest van de markt ver achter zich laat. Hij onderzocht met zijn team elf bedrijven die aan die definitie voldeden en elf die dat niet deden, en deduceerde daaruit zeven succesfactoren die in zijn ogen onontbeerlijk zijn voor een bedrijf om op de lange termijn te kunnen uitblinken:
*Er is sprake van ‘level-5 leiderschap’: een zeldzame combinatie van dienstbaarheid aan het bedrijf en grote professionele wil.
*Het vinden van de juiste mensen gaat voor de vraag ‘wat we gaan doen’.
*Ze zien de harde feiten bij slechte marktomstandigheden onder ogen en nemen zonodig maatregelen, maar blijven vertrouwen op succes.
*Ze weten het antwoord op drie vragen goed samen te brengen in één activiteit: ‘Waar bent u gepassioneerd over?’, ‘Waarin denkt u de beste te kunnen worden?’ en ‘ Wat drijft uw economisch voortbestaan?’
*Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
*Ze hechten groot belang aan het gebruik van technologie, maar zijn daarin selectief.
*Ze werken gestaag en volhardend, zonder bewust uit te zijn op revolutionaire doorbraken.


Les Collins verkocht meer dan drie miljoen exemplaren van zijn boek en heeft daarmee bedrijvenwereldwijd definitief wakker geschud. De les: wil je werkelijk succesvol zijn, dan zul je van het begin af aan met gewoon ‘goed’ geen genoegen mogen nemen.
{{Bron
{{Bron
|auteur={{mvs}}
|auteur={{mvs}}
|codeur={{mvs}}
|codeur={{mvs}}
}}
}}

Huidige versie van 24 jan 2011 om 06:19


…elke complexe organisatie met een grootse gevaarlijke gedurfde doel of vurig verlangen.

✣  ✣  ✣

Uitblinken in alles wat je doet als team.

De uitblinkgids beschrijft de afspraken en richtlijnen voor:

  • programmabeheer;
  • productontwikkeling en -ontwerp;
  • bruikbaarheid;
  • lokalisatie; en
  • marketing en communicatie;
  • testen;

De uitblinkgids verhoogt niet alleen je kansen om te slagen, het verschaft je tevens energie en autonomie voor de reis.

Daarom:

Documenteer beginselen en praktijken voor al je kernactiviteiten in een begrijpelijke uitblinkgids.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣

Uit http://www.mt.nl/138/15512/uitblinkers/hoe-wordt-ook-u-een-uitblinker.html

Waarom blinken sommige bedrijven uit en anderen niet? 7 succesfactoren die onontbeerlijk zijn voor een bedrijf om op de lange termijn uit te blinken.

Wat Peters en Waterman deden voor de eighties, wilde Collins doen voor het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw: uitvinden wat van een bedrijf een uitblinker maakt. In zijn boek Good to great(2001) constateert hij zelfs dat ‘good’ de ergste vijand is van ‘great’. Want als je het idee hebt dat je al goed bezig bent, wat motiveert je dan nog om geweldig te worden?

Met geweldig bedoelt Collins dat een bedrijf met zijn omzet en winstgevendheid vanaf een bepaald moment een groeisprong laat zien en een pad weet in te zetten waarop het minimaal vijftien jaar lang (definitie van Collins) de rest van de markt ver achter zich laat. Hij onderzocht met zijn team elf bedrijven die aan die definitie voldeden en elf die dat niet deden, en deduceerde daaruit zeven succesfactoren die in zijn ogen onontbeerlijk zijn voor een bedrijf om op de lange termijn te kunnen uitblinken:

  • Er is sprake van ‘level-5 leiderschap’: een zeldzame combinatie van dienstbaarheid aan het bedrijf en grote professionele wil.
  • Het vinden van de juiste mensen gaat voor de vraag ‘wat we gaan doen’.
  • Ze zien de harde feiten bij slechte marktomstandigheden onder ogen en nemen zonodig maatregelen, maar blijven vertrouwen op succes.
  • Ze weten het antwoord op drie vragen goed samen te brengen in één activiteit: ‘Waar bent u gepassioneerd over?’, ‘Waarin denkt u de beste te kunnen worden?’ en ‘ Wat drijft uw economisch voortbestaan?’
  • Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
  • Ze hechten groot belang aan het gebruik van technologie, maar zijn daarin selectief.
  • Ze werken gestaag en volhardend, zonder bewust uit te zijn op revolutionaire doorbraken.

Les Collins verkocht meer dan drie miljoen exemplaren van zijn boek en heeft daarmee bedrijvenwereldwijd definitief wakker geschud. De les: wil je werkelijk succesvol zijn, dan zul je van het begin af aan met gewoon ‘goed’ geen genoegen mogen nemen.