Verhalenhakker

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 8 jul 2011 om 07:05 (Kleinere items leiden tot minder onverwacht werk)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen



Houtblokhakker-trevor-harrison.jpg


…bouw van een complex systeem in een agile of scrum omgeving.

✣  ✣  ✣

Maximale doorstroom van waardevolle items.

Krachten:

  • Teveel variatie in grootte van gebruikersverhalen of PBIs verstoort de doorstroom van werk. Grote brokken leiden tot verstoppingen en vertragingen en daarmee tot afval. Het werkt het makkelijkst als alles dezelfde grootte heeft. Dat is echter onrealistisch (maar mogelijk wel het streven).
  • Kleinere items zijn vaak beter verzorgd (completer, kernachtiger, consistenter, autonomer) en leiden daarmee tot minder onverwacht werk en verhogen zo voorspelbaarheid en duurzaam tempo.

Splits gebruikersverhalen vanuit deze perspectieven:

  • Scenario—een specifieke volgorde van stappen binnen een use case.
  • Use Case—de verschillende paden door dezelfde use case of gebruikersverhaal.
  • Rol—operator, beheerder, power user
  • Niet-functionele eisen—prestatie, schaalbaarheid, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, …
  • Configuratie—verschillende configuraties, besturingssystemen, mobiele apparaten, technologieën.
  • Kanalen—internet, back office, winkel, GUI, commandoregel, …
  • Gegevenssoort—deelverzamelingen, elementen en formaten van gegevens (bijv. XML).
  • Type—soorten dingen zoals soorten transacties of handel.
  • Integratie—integratie met bestaande systemen.
  • CRUD—Create, Read, Update, Delete.
  • Stub—namaak implementatie van iets

Daarom:

Hak de gebruikersverhalen op tot vergelijkbare (niet per sé dezelfde) grootte, bijvoorbeeld alleen van complexiteit 3, 5 en 8. Splits alles wat groter op tot deze drie waardes.

✣  ✣  ✣

Mocht je toch veel variatie in grootte blijven houden, overweeg dan om naar grootte uit te splitsen over teams, zodat elk team toch zaken van vergelijkbare grootte afhandelt.


✣  ✣  ✣