Frequente incrementele opleveringen

Uit Pareltaal
Ga naar: navigatie, zoeken


…een belangrijk en kostbaar project.

✣  ✣  ✣

zien is geloven, dus als opdrachtgever wil je voortdurend helderheid over de tot op heden geboekte resultaten en een vinger aan de pols. Ook jij dient verantwoordelijkheid af te leggen aan degenen die investeren in dit project.

Het ontwikkelteam demonstreert de nieuwe functionaliteit en de opdrachtgever gebruikt deze versie voor acceptatietest. De opdrachtgever geeft hierover terugkoppeling binnen een vooraf afgesproken termijn. Het ontwikkelteam handelt deze terugkoppeling af voordat begonnen wordt met de implementatie van nieuwe functionaliteit.

Daarom:

Stem gedurende de aanloop naar het project de frequentie van oplevering aan de projectleider van de opdrachtgever af—bijvoorbeeld wekelijks tijdens een planningsspel. Laat een vertegenwoordiger uit het ontwikkelteam de nieuwe resultaten demonstreren en gebruik deze voor een acceptatietest met de glasheldere acceptatiecriteria die je bij de gebruikersverhalen bent overeengekomen. Koppel hierover binnen een vooraf afgesproken termijn terug naar het ontwikkelteam.

✣  ✣  ✣

Overweeg korting bij tijdige acceptatie.

Zowel het ontwikkelteam als de opdrachtgever krijgen de smaak te pakken van regelmatige opleveringen van het systeem, inclusief alle bijkomende, vaak rommelige, details zoals opwaardering van gegevens en terugwaartse uitwisselbaarheid.

Voordelen van deze frequente incrementele opleveringen zijn:

  • Als ontwikkelteam:
    • Richt je je op het opleveren van volledige (deel-)functionaliteit met hoge kwaliteit.
  • Als opdrachtgever:
    • Test je na elke sprint een klein stukje oplevering in plaats van een groot acceptatietraject aan het eind van en complex en langdurig project. Dat scheelt veel tijd, is overzichtelijk en makkelijk in te plannen. Bovendien kun je dan direct je ervaringen terugkoppelen naar het ontwikkelteam en indien nodig bijsturen.
    • Zie je altijd je investeringen tot dan toe terug in een werkend systeem. Hiermee wordt de rapportage naar andere belanghebbenden en financiers een stuk eenvoudiger, prettiger en geloofwaardiger.
    • Kan je vanaf het begin van het project zinnige terugkoppeling geven. Je leert veel van het zien en gebruiken van het actuele product. Deze kennis stelt je in staat de rest van het traject te verbeteren.
    • Krijg je een veel beter gevoel van de de voortgang en groeit na verloop van tijd—zodra functionaliteit regelmatig opgeleverd wordt—het wederzijdse vertrouwen.

De opgeleverde zaken die in de klinkend resultaartkaart staan zijn geaccepteerd door de opdrachtgever en reflecteren op een betere manier de verzette hoeveelheid werk. vier succes—Telkens zodra de opdrachtgever een stuk accepteert ervaren beide partijen een kleine opwaartse gelukssprong.

  • Verdeel de totale hoeveelheid werk over ontwikkelepisode rondom een bepaald samenhangend ‘thema’ van functionaliteit. Een ontwikkelepisode van bijvoorbeeld een seizoen met 6 sprints van elk 2 weken werkt bijvoorbeeld heel prettig.
  • Het project is compleet zodra alle ontwikkelepisodes gedaan zijn en helpt je als opdrachtgever goed om te gaan met frequente incrementele opleveringen.

✣  ✣  ✣